Gespot in Friesland

Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Binnenvaart »

Spes Vera , 86,00 x 9,50 x 3,42 , 1654 ton , Bouwjaar 2001 , Werf Rybinsk Shipyard in Rybinsk ( Rusland ) , 1015 pk Caterpillar , Ex Morgenster , eigenaar , ENI 02325284

Op het Prinses Margrietkanaal bij het eilandje Aldhof

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Binnenvaart »

Carpe Diem , 33,92 x 6,17 x 2,07 , 216 ton , Bouwjaar 1911 , Werf Fikkers in Muntendam , 217 pk Fiat , ex ? , ex Carpe Diem , eigenaar Gebr T. & Y.U. van der Meulen in Woudsend , ENI 02006196

Foto's gemaakt in 2006 in Woudsend

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Binnenvaart »

Orion , 72,00 x 8,09 x 2,62 , 1018 ton , Bouwjaar 1966 , Werf Barkmeijer in Vierverlaten , 730 pk Caterpillar , ex 3 x Noordster , ex Orion , eigenaar Vof. Visser - Oldekamp in Sneek , ENI 02204063

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Wrijfhout »

De afgelopen week zijn mijn vrouw en ik er even een paar dagen tussenuit geweest. Als gewoonlijk met een 'natte' bestemming...
We streken neer op het Friese waddeneiland Vlieland in een hotelletje pal aan de haven, schitterend.

Afbeelding
Terwijl wij ons op de Vlieland inscheepte moest ik knarsetandend toezien dat er twee coasters langsvoeren en ik geen plaatjes kon schieten. Toen ik eindelijk op het bovendek was kon ik met lede ogen de Marietje Deborah van Danser uit zien varen. De schepen werden gevolgd door de vrachtcatamaran Noord Nederland.

Afbeelding
Ons bootje werd nog snel gebunkerd door de mannen van de Gulf Merit.

Afbeelding
De Marietje Deborah werd voorafgegaan door de Richelieu...

Afbeelding
Om tien over twee werd een keer lang geblazen en precies vijf minuten later klonk de zware bas van de Vlieland drie keer kort over Harlingen en gingen de kabels los. Langs de Pollendam kwamen we de Friesland en een verdwaalde Rottum tegen...

Afbeelding
Normaal vaart deze boot tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog...

Afbeelding
maar vandaag konden we het overigens lege schip tegen de achtergrond van Harlingen fotograferen.
Misschien moest het wel naar de werf?
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Wrijfhout »

vervolg

Afbeelding
Onderweg werden we opgelopen, nou ja opgelopen, voorbijgestoven door de loodsafhaler Explorer die de loodsen van beide coasters moest oppikken.

Afbeelding
Even had ik nog een stille hoop dat we de Marietje Deborah nog zouden inhalen. We kwamen dichtbij maar bleven veraf, vandaar deze iets wazige foto.

Afbeelding

Afbeelding
De schitterende klipper Najade kwam beter in het vizier en daarvan kon ik een paar mooie foto's nemen.
Het slechts 24 meter lange scheepje werd in 1897 gebouwd door Van den Adel in Papendrecht.

Afbeelding
En dit was een paar dagen ons uitzicht, schitterend, die telkens wisselende aanblik van het Wad.
Verder is er op Vlieland in deze tijd van het jaar niet zoveel te doen. We hebben wel gefietst maar dat vind ik maar niks door die duinen, ik ben meer liefhebber van de vlakke weg...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Wrijfhout »

vervolg

Afbeelding
Oost Vlieland leeft op het ritme van de aankomst van de boot. Zo rond half elf arriveert de ochtendboot en die neemt de krant mee. Dat realiseer je je pas als je om half negen in de winkel staat om een krantje te kopen :oops:

Afbeelding
Je denkt dat die jongens zo'n boot wel met de ogen dicht aan kunnen leggen, maar ik blijf het knap vinden want er kan daar een flinke stroom langs de veerdam lopen.

Afbeelding
Dompen op de paal en dan rond en naar binnen... Op het achterdek stonden Belgische militairen klaar om als eerste aan land te gaan. Die komen oefenen in bommetje gooien op de Vliehors las ik in de krant.

Afbeelding

Afbeelding
Als de bagagewagens eenmaal aan wal zijn duurt het niet lang of het geratel van tientallen rolkoffers klinkt door de straten van Oost Vlieland...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Maar aan alles komt een eind en zo'n paar dagen zijn zo om.

Afbeelding
Ik had uit de verte al gezien dat er een schip in de werkhaven was gekomen. Waarschijnlijk om de puin te laden die daar op de kade lag.
Zou me niet verwonderen dat die handel naar de steenbrekerij in Leeuwarden moet. De Spes was voor het vervoer gecharterd.

Afbeelding
Vlieland lijkt me een lastig haventje voor grotere schepen als het geen stil water is.

Afbeelding
Inkomende zeevaart zat er niet in, zelfs niet een paar vissermannen zoals ik had gehoopt. Maar in de verte had ik wel iets bekends gezien.
Langzaam kwam het silhouet van de Terschellinger Bank dichterbij. Ter plekke bedacht ik een nieuwe naam voor deze klassieker: Wammes Waggel, want zo beweegt hij zich over het Wad, net als de schommelende gans uit de Donald Duck.

Afbeelding
Links en rechts werd de mooie boot voorbijgelopen, zoals hier door de Koegelwieck die als een echte Zoef de Haas na een minuutje al weer uit beeld was.

Afbeelding
Maar wat graag was ik op Wammes Waggel overgestapt, al was het alleen maar om het geluid van de motoren. Op de achtergrond komt de vrachtkatamaran Noord Nederland al weer aanstuiven...

Afbeelding
Nog zo'n snelle jongen, de Tiger...

Afbeelding
Nee dan liever deze, de Stortemelk, ik was hem nog niet eerder tegengekomen.

Afbeelding
Eenmaal in Harlingen was een buschauffeur vergeten dat hij ook nog passagiers moest rijden. Misschien in slaap gevallen?
Het was mooi weer en iedereen toog met zijn koffers achter zich aan te voet naar de parkeerplaats en de buschauffeur liep een stukje omzet mis. Maar nu had ik mooi de gelegenheid de Waddenzee te fotograferen, die vervoerde vroeger de badgasten naar de eilanden.

gr. Harry

PS
ook ik heb nu weer ondervonden hoe instabiel het forum is, tijdens het opladen van deze posting kreeg ik de bekende foutmelding :cry: :x :x
Gelukkig had ik halverwege de invoer een kopietje van de tekst gemaakt en die even in Word weggezet, dat scheelde de helft...
En inderdaad, het ging weer mis maar gelukkig had ik nu alles van te voren gekopieerd. Dus alles maar in stukjes geknipt en toen ging het wel goed...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
thijsvlieland

Re: Gespot in Friesland

Bericht door thijsvlieland »

er zit wel een sloop bedrijf op het eiland .die laat 1 keer in zo veel tijd een boot komen voor het sloop afval ...

maar heeft u lekkere tijd op vlieland gehad .

gr
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Wrijfhout »

Prima naar de zin gehad Thijs, we zaten in Zeezicht bij Erik Houter. Het weer viel best mee, heel niet koud, alleen af en toe een beetje nat maar dat geeft niet.
Volgend jaar weer, zeker weten.

gr. Harry

Afbeelding
Ps

ik ben geen zonzoeker, van luchten zoals hierboven kan ik genieten...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Friesland

Bericht door Binnenvaart »

Cascade , 80,00 x 8,16 x 2,66 , 1177 ton , Bouwjaar 1956, Werf Bodewes in Millingen a/d Rijn ( Nederland ) , 900 pk Wärtsilä , ex Weerdesteyn Rotterdams Rijnvaartbedrijf NV in Rotterdam , ex Weerdesteyn Natural van Dam AG in Basel , ex Wengen Natural van Dam AG in Basel , ex Wengen P. de Jonge Lobith , eigenaar L.H. Vries in Rotterdam , ENI 02317616

Foto's gemaakt op 19-06-2009 op weg naar Groningen om onze vakantie te beginnen met onze vrienden,op de Wijde Ee

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie