Gespot in Groningerland

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Wrijfhout »

Vanmiddag is na een restauratie van vier jaar de hasselteraak Dankbaarheid van Eddy Douma tewater gelaten. De werkzaamheden hebben plaatsgevonden op museumwerf Wolthuis in Sappemeer. Aangezien die werf niet meer aan open water ligt is het schip over de weg naar Martenshoek gebracht. Kor Vos maakte deze foto.

Afbeelding

Afbeelding
De aak van Eppo Wieringa lag jarenlang in de Zuiderhaven in Groningen maar is nu dan weer in oude luister hersteld.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door k-k »

Soms heb ik wel eens een helder ogenblik. Harry's plaatjes en ook die van anderen helpen daar gelukkig bij. Toen ik onderstaande foto nam was ik nog in de veronderstelling dat opa Klaas zijn steilsteven op de Museumwerf was gebouwd. En dan ben je een keer in de buurt en wordt een plaatje of vier geschoten. Datum staat erop. Dit vind ik zelf de mooiste. Gr. Klaas
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Naarmate je ouder wordt Klaas heb je meer om op terugtekijken...
Die foto van jou brengt mij naar de foto die ik hierboven heb neergezet. Het was in 1981 dat ik mijn eerste artikeltjes over de Fransemotor in Schuttevaer publiceerde, dankzij mijn toenmalige vriend Frits Loomeijer die vast voor die krant werkte. Toen kreeg ik een reaktie van Harm Dijken uit Groningen. Die handelde wat in schepen en belde mij op om te zeggen dat hij nog een mooi algemeen plan van zo'n Fransman had, die mocht ik wel op komen halen. Toen Dijken in de gaten kreeg dat ik fotografeerde en mijn eigen foto's afdrukte liet hij mij in zijn 'snoepdoos' kijken. Een schoenendoos vol scheepsfoto's. Zo spraken we af als hij weer een of ander scheepje in de aanbieding had dat ik daar een paar foto's van zou maken, als tegenprestatie mocht ik een graai in de schoenendoos doen. Zo stuurde hij mij denk ik een vijfentwintig jaar geleden 'noar Woldhuus om een tjalkie te fotograferen.' Daar ben ik hem nog dankbaar voor want uit mezelf was ik daar toen niet naar toe gegaan: niet belangrijk genoeg. Vandaag de dag denk je daar toch anders over :wink:
Dat was mijn herinnering bij een foto...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door k-k »

Hoi Harry,
Het lijkt erop dat het Winschoterdiep toen op die hoogte nog bevaarbaar was. Er ligt nog een arkje in. Is het niet langer geleden? Toen we in 1970 de schroef weer aan de Alchiba hebben gehangen bij Gorter, lag er dacht ik al een heel stuk dicht. Gr. Klaas
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Wrijfhout »

Dit is denk ik in 1982 geweest, je kon toen nog, vanuit deze foto gezien, stuurboord op en kwam dan uiit op het Winschoterdiep. Daar stond nog een fabriek (Motké?) restanten staan er nu nog. Bakboordop, richting Sappemeer ging niet, dat was toen al gedempt.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door fré »

Ik dacht dat bij Motké de dam gelegd is in 1984, tot dat jaar gingen er nog scheepjes naar Wolthuis. In 1982 hebben wij met de "Waterploeg", een steilsteven van 26,5 meter daar nog gewerfd. Je werd dan door Wolthuis met een tractor opgehaald. Af en toe hoorde je het schip over de bodem schuren, zo weinig water stond er toen maar meer. Ik moet binnenkort nog maar even bij mijn moeder in het album, want er moeten nog foto's zijn van een werfbeurt aldaar. In 1970 of '71 hebben we er ook gewerfd met de "Theja", de hasselteraak van mijn ouders, die was 31,50 meter, en toen was de werf ook aardig vol. (Ook daar is nog een foto van)!
"De tijd zal 't leren"
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Binnenvaart »

Aurora , 61,04 , 7,32 x 2,32 , 615 ton , Bouwjaar 1944 , Werf Langerbrugge in Gent ( België ) , 510 pk Caterpillar , ex Salf 2 , Ex 2 x Jacoba , eigenaar H. Jager in Sappermeer , ENI 02312827

Foto's gemaakt op 12-12-2009 in Foxhol,ik hoorde dat de Aurora daar te koop ligt voor 90,000 euro.

Heb aardig in moeten zoomen,dus de foto's zijn niet al te scherp,en het regende.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Op 25 mei 2005 kwam ik Harm Seinen tegen bij Genemuiden, toen bracht hij het schip weg hebben ze mij verteld.
Op de foto's van René kun je zien wat er gebeurt als je vier jaar niks aan een schip doet...
Zo lang ligt de Aurora al in Foxhol.

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Binnenvaart »

Zar III , 18,33 x 5,33 , 2,30 , Bouwjaar 1925 , Werf "Schiffswerft und Maschinenfabrik (voorheen Janssen & Schmilinsky) AG" in Hamburg (YN 625) , 260 ihp stoom , in 1956 6cyl Deutz, 300bhp-221kW diesel , ex Exact , ex Pinnau , ex Elbclearing 9 , eigenaar ? in Martenshoek , ENI ?

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Binnenvaart »

Twee Gebroeders , 17,44 x 4,32 x 1,52 , Bouwjaar 1912 , Werf Gebr.van de Windt in Vlaardingen , 310 pk Deutz , ex Vaderland , ex Twee Gebroeders , ex Greate Pier , eigenaar R. Haasken in Groningen , ENI 02305276

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie