Gespot in Groningerland

Simon Marrink

Re: Gespot in Groningerland

Bericht door Simon Marrink »

Vanmorgen vertrokken deze schepen vanuit Groningen richting Delfzijl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Simon

unikap

Bericht door unikap »

Op 29-9-1964 verhuisden wij van Wageningen naar Groningen. In Wageningen kwamen behoorlijke binnenvaartschepen langs, maar het was äfstandelijker dan in Groningen waar je kilometerslange grachten en kanalen had boordevol met tjalken, aken en steilstevens vergezeld van een opduwer. Bovendien kwamen er coasters hout brengen en ze werden er op 2 km van huis gebouwd bij Gideon. De eerste beste vrije woensdagmiddag ben ik toen als 10-jarige de halve stad doorgefietst om het allemaal te zien.
Ook in die tijd was er langs het Hoornsediep of eigenlijk N.Willemskanaal aan de westzijde een soort hutje te zien met struikgewas eromheen. Nieuwsgierig ben ik daar eens wezen kijken en van het noorden uit gezien bleek het de achterkant van een tjalk te zijn. Er woonde een vriendelijk oud baasje in, maar op zeker moment was zijn spulletje en erf met wat kippen weg. Toen kwam de verbreding van het N.Willemskanaal daarbij langs en werd de v.Ketwich Verschuurbrug gebouwd. Vanuit zijn woonboot zou Rehoboth het spul hebben kunnen zien liggen. Uit mijn hoofd heb ik het nog eens nageschetst:
groeten unikap
Bijlagen
schippers behuizing langs Hoornsediep.jpg
schippers behuizing langs Hoornsediep.jpg (140.25 KiB) 155 keer bekeken

Simon Marrink

Bericht door Simon Marrink »

Vanavond gefotografeerd in Groningen, de Piz Ela en de Anna Z.

Afbeelding

Groeten,

Simon

Binnenvaart
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Rapido , 85,77 x 9,50 x 3,07 , 1708 ton , Bouwjaar 1961 , Werf Deutsche Industrie Werke in Berlin ( Duitsland ) , 1100 pk Baudouin en 320 pk DAF boegschroef , ex Karlsruhe , ex Löwe , ex IJsseldelta , ex Elsbert , ex Isola Bella , eigenaar S.G. Hoeve in Capelle a/d IJssel , ENI 02205701

Foto's gemaakt op 29-05-2020 bij de Slochtersluis in Groningen.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

Plaats reactie