Shell tankers.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Shell tankers.

Bericht door k-k »

Nee Piet, ik was veel knapper en reed tot 1963 met een Batavus brommer. Daarna een drietal DKW's en 2 Nortons. In juni '68 verongelukte een kennis van ons met de motor (had 4 dagen zijn rijbewijs). Toen we aan de wal gingen in 1972 is de Norton verkocht en de opbrengst in het huis gestopt.
De Shell 25 roept nog wel een soort anekdote op uit die tijd.
Met de Alioth waren we onderweg naar Shell stg 30 in de 2e Petr. haven. Naast ons voer de Shell 25 en er kwam ons een zeeboot tegemoet. De 25 ging helemaal naar de SB wal en wij naar BB. Net voor de zeeboot langs doken we de 2e Pet. in. Op de hekgolf van de zeeboot gingen we rollen en daar gingen de koffiekopjes. De vrouw van de stuurman kwaad, want daar ging ook een en ander onderuit. We waren wel voor de Shell 25 aan de laadplaats.
De schipper van de 25 vertelde later dat hij probeerde de hekgolf van de boot te ontwijken. Hij was bang voor lekke klinknagels in de 25. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Shell tankers.

Bericht door k-k »

Kees opperde dat de schoorsteen van de BP raffinaderij zou kunnen zijn. Dan zou de 46 op het Brielse Meer moeten varen en zou het in 1966 moeten zijn. Toen werd de raffinaderij gebouwd en eind 1966 was de schoorsteen compleet. Gr. Klaas.
1966 Bouw BP Raff. 4.JPG
1966 Bouw BP Raff. 4.JPG (128.37 KiB) 3751 keer bekeken
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Shell tankers.

Bericht door piet42 »

dan zou het hier ergens kunnen zijn ( Kruisje)oude oever brielsemeer in de bocht opslagtanks over bb en sb voor nieuwe oever de shell 46 vaart dan straks door de binnenhaven geul later dintelhaven
Bijlagen
brielsemeer rozenburg '65.jpg
brielsemeer rozenburg '65.jpg (136.29 KiB) 3749 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Shell tankers.

Bericht door k-k »

Piet, In de dam die toen door het Brielse Meer is gelegd zat in de buurt van de Binnenhaven een tidelijke doorsteek. Dat heeft geduurd tot de nieuwe Hartelsluis (1967) in gebruik werd genomen. Een deel van die periode heb ik door mijn militaire dienstperiode van juni 1964 tot eind 1965 gemist. In 1966 bunkerden we met de Engelina regelmatig baggermaterieel, ook op het nieuwe Hartelkanaal. Gr. Klaas
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Shell tankers.

Bericht door piet42 »

klopt klaas je bedoel dan deze doorsteek en voor de mannen van de shell gaan zeuren :mrgreen: dat het niks met shell schepen heeft te maken bij het snuffelen kwam ik ook nog een leuk plaatje tegen met inmiddels een bekende tanker zo zijn ze ook weer zoet :wink:
Bijlagen
shell 7 Toegang Europoortgebied en mond van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.'71.jpg
shell 7 Toegang Europoortgebied en mond van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.'71.jpg (135.42 KiB) 3735 keer bekeken
klaas je bedoel deze doorsteek.jpg
klaas je bedoel deze doorsteek.jpg (125.63 KiB) 3735 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Shell tankers.

Bericht door k-k »

Nee Piet, die bedoelde ik niet. De doorsteek op het kaartje ken ik wel, want daar gingen we met de Engelina door om bij de in aanbouw zijnde Calandbrug baggermaterieel van Breejenbout te bunkeren voor de Esso. Het plaatje van de Europoort inloop (Calandkanaal) is ongeveer op het hoekje waar Eurorama vroeger zat. De dam tussen Waterweg en het Calandkanaal ligt er al, maar de nieuwe lichtopstanden van de inloop zie ik niet. Nog wel een oude opstand van de Waterweg. De doorgang in de dam door het Brielse Meer zat dicht bij de inloop van de Dintelhaven. Heb helaas geen kaart uit die tijd. Screenprint gemaakt van Topotijdreis uit 1968. De opening in de dijk zat ongeveer t.h.v. de N in de naam Hartelkanaal. Veel vaart was er niet. Alleen wat tankschepen van en naar de Gulf kanaalsteigers. Gr. Klaas.
Schermopname (500)kl.png
Schermopname (500)kl.png (685.33 KiB) 3726 keer bekeken
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: Shell tankers.

Bericht door falcon »

Hallo Piet, Klaas,

Moeten we verkassen naar de rubriek "Waar was dit?"
Toch wil ik wat toevoegen.
Ik ken de doorsteek vanaf het Brielse Meer naar het Hartelkanaal ten westen van de Gulfsteigers uitsluitend van horen zeggen maar kan het zijn dat de Shell 46 net deze doorsteek gepasseerd is en richting Gulfsteigers vaart? In dat geval zou de schoorsteen van de Gulf Raffinaderij kunnen zijn.
De dragline met werkschepen en zandwal zou kunnen duiden op de oeverwerkzaamheden aan de zuidzijde van het Hartelkanaal aan de oostzijde van het Oosterlandse Rak.

Groet,

Kees
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Shell tankers.

Bericht door k-k »

Kees, Als ik naar de schaduw van de luchtkoker op de pijp kijk dan zou de S 46 in Westelijke richting moeten varen. Bij "Waar was dit?" zou het ook passen naturlijk. Mee eens met de vaarrichting? Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Shell tankers.

Bericht door piet42 »

kees daarom zet ik er een foto van de shell 7 tussen blijven we toch weer op het shell forum dat heeft wel het een en ander losgemaakt en in hetzelfde gebied dus vandaar.

Maar om het goed te maken een mooie foto van de shell 45 mda de werf (gezocht op "shell 45" maar dat gaf geen hint op het forum ) 45 is zusterschip van de 46 ?
Bijlagen
shell 45 .jpg
shell 45 .jpg (121.32 KiB) 3693 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: Shell tankers.

Bericht door falcon »

Klaas, je hebt gelijk, als ze in oostelijke richting zou varen staat de zon hoog in het noorden.....

Kees
Plaats reactie