Alvracht

Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Caucasia (deel 3)

Bericht door Jos Telleman »

Nadat we s'nachts de lading hadden verwarmt, zijn we in alle vroegte van Zwijndrecht over de Oude Maas naar Paktank-Pernis gevaren.

Hieronder zijn we aangekomen in Pernis, nadat ik (rechts) me had gemeld, ging de wachtchef (midden) van Paktank met me mee om te kijken welke slang en leiding we kregen om te lossen. Zal toch niet die dikke zijn, zo sta ik te kijken, want hoe krijgen we die aan boord! Gelukkig konden we door onze eigen 4 duimse slang lossen.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
08.jpg (785.59 KiB) 2698 keer bekeken
Hier klimt een operator van Paktank aan boord om de lading te monsteren en water peilen (dat is om te kijken of er water in de vetzuren zit). Vetzuren zijn een overblijfsel na raffinage van ruwe olie of vet en wordt gebruikt voor technische smeermiddelen.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
10.jpg (708.15 KiB) 2698 keer bekeken
Hier zijn we bij tank SB 2 bezig met monsteren, ik help hierbij omdat er anders meer vetzuren aan dek liggen dan er in het potje zit.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
09.jpg (677.55 KiB) 2698 keer bekeken
De pomp aan de gang en pompen maar, hier komt weer een nieuwe vracht eetbare olie of vet aan om bij Paktank te lossen.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
11.jpg (556.14 KiB) 2698 keer bekeken
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

bedankt voor deze mooie serie jos .
gr.Henk
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Jos Telleman »

Hier de Alvracht 17 het schip waar ik op begonnen ben als matroos in 1971. In de winter van 1963 door het ijs aan het zwoegen bij de toenmalige V.O.Z. in Zwijndrecht, op de achtergrond kun je de Zeehaven van Dordrecht zien met de brugkranen die nu verdwenen zijn. Ze vaart nog steeds onder de naam Crow.

Deze foto is met TinyPic geupload hier de link, is nederlandstalig.

https://nl.tinypic.com/index.php

Afbeelding
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Reis Caucasia deel 4

Bericht door Jos Telleman »

Na dat we gelost hadden bij Paktank gingen we naar de toenmalige Home-Terminal Van Ommeren Tank Terminal Vlaardingen om schoon te maken (daar vielen wij onder de laatste paar jaar). Want op de vetzuren mag geen andere olie of vet geladen worden.

Hier zijn we bijna leeg op steiger 1, wat ook wel het slingersteiger werdt genoemd omdat je precies dwars in de boeggolven van de afvarige schepen lag, wat volgens mij nog steeds zo is.
12.jpg
12.jpg (693.15 KiB) 2697 keer bekeken
Tanks zijn nu leeg, hier sta ik de doorblaaskraan open te draaien om de losslang leeg te stomen. Als de slang en de leiding aan wal naar de landtank leeg zijn konden we de slang afkoppelen. De nieuwe orders waren schoonmaken in Vlaardingen om maandag weer in Zwijndrecht te laden. Dus we hoefden niet uit de binnen gekomen boot te laden. (zie Caucasia deel 3)
13.jpg
13.jpg (912.46 KiB) 2697 keer bekeken
Nadat we bij de VOTT Vlaardingen zijn aangekomen gaan we de tanks uitstomen tot een temperatuur van ongeveer 70 graden om de tanks later met warmwater uit te spuiten. Want de volgende lading ligt al weer te wachten en dan moeten de tanks weer schoon, droog en reukloos zijn.
14.jpg
14.jpg (555.32 KiB) 2697 keer bekeken
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

reis Caucasia (laatste deel)

Bericht door Jos Telleman »

Vandaag het laatste deel van de reis met de Caucasia, wat ook opviel, die week dat het zulk prachtig weer was. 8)

De tanks worden nu gespoten met warm water, hier is Hans het hoekje aan het naspuiten, dat is nodig omdat er altijd wat olieresten in hoek van de tank blijven staan.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
15.jpg (610.61 KiB) 2697 keer bekeken
Hier gaan we vastmaken om gasolie te gaan bunkeren bij de Bunkerama, want dat moet ook gebeuren. We zijn nu onderweg naar Zwijndrecht om weekend te gaan houden.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
16.jpg (798.01 KiB) 2697 keer bekeken
Hier de volledige bemanning van de Caucasia tijdens het koffie drinken op de reis naar Zwijndrecht.
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
© Jan van 't Verlaat/archief Jos Telleman
17.jpg (706.88 KiB) 2697 keer bekeken
Dit waren de laatste foto's uit deze serie, ik hoop dat jullie het leuk vonden.

Foto's: © Jan van 't Verlaat, tekst Jos Telleman
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Geweldig jos nogmaals dank .
gr.Henk
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een krantenknipsel over de proefvaart van de Alvracht 17:

Afbeelding
Afbeelding
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Alvracht 8

Bericht door Jos Telleman »

Ben bedankt voor het krantenknipsel, op de Alvracht 17 ben ik in 1971 begonnen als matroos.

Hier een paar foto's van de Alvracht 8 die leeg van Zwijndrecht naar Speelman-Overschie ging om daar raapolie te laden. :D

Hier afvarig bij de Willemsbruggen te Rotterdam.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (2).jpg (501.35 KiB) 2711 keer bekeken
De Parksluis uitvarend aan de binnenkant, met de sleepboot Moos die bijna uit de sluis is.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (4).jpg (448.74 KiB) 2711 keer bekeken
Door de Hoge Brug in Overschie, om bakboord uit richting Schiedam te draaien en dan achteruit naar Speelman.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (6).jpg (512.22 KiB) 2711 keer bekeken
Achteruit door de bocht van Overschie, het koproer wordt gebruikt om te kunnen sturen, er was nog geen kopschroef.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (8).jpg (796.67 KiB) 2711 keer bekeken
Even wachten op de Hendar die leeg van Delft kwam.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (10).jpg (530.71 KiB) 2711 keer bekeken
Hier gaan we weer verder, Speelman is in zicht.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (11).jpg (779.55 KiB) 2711 keer bekeken
Hier ligt de Alvracht 8 te laden over de Sterna heen, die raapzaad ligt te lossen.
archief Jos Telleman
archief Jos Telleman
Reportage Rotterdam-Overschie (12).jpg (822.32 KiB) 2711 keer bekeken
Dit was het voor deze keer.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Danny

Bericht door Danny »

Bekende plaatjes

Met de Volharding 7 en 14 ook regelmatig bij Speelman geweest

ga na je vakantie door en prettige vakantie Jos
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Alvracht 8

Bericht door Brittelhaak »

Hier ligt de Alvracht 8 te laden over de Sterna heen, die raapzaad ligt te lossen.
Afbeelding

Die Sterna zou dat de ex Damco 227 geweest kunnen zijn?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Plaats reactie