Rederij Stanfries.
Rederij Stanfries.
Ik ben op zoek naar een foto van het in 1932 op de Zuiderzee vergane ss Stanfries IV. Dit t.b.v. een boek over de historie van het reddingstation Harlingen.
Ik kom uberhaupt weinig op internet tegen over de boten van deze teonamlige rederij. Alleen de gerestaureerde Stanfries X lijkt vindbaar. Wie helpt mij verder?
Alvast bedankt.
Dirk Klinkenberg
KNRM Harlingen
Ik kom uberhaupt weinig op internet tegen over de boten van deze teonamlige rederij. Alleen de gerestaureerde Stanfries X lijkt vindbaar. Wie helpt mij verder?
Alvast bedankt.
Dirk Klinkenberg
KNRM Harlingen
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Stanfries IV
Je hebt helemaal gelijk. Er staat nauwelijks informatie over de Stânfries op internet. Ik vond over de IV alleen maar dit fotootje uit het Amsterdams Archief:
Het overslaan van de geborgen lading (matten) van de Stânfries IV in het Entrepotdok te Amsterdam - januari 1932.
Dit onderwerp heeft ook mijn persoonlijke interesse. Mijn bet-overgrootvader Wolter Ebeles Schouwstra (1836-1911) was, net als zijn broer, kapitein bij rederij Stânfries, maar ik ben er nooit achter gekomen op welke boten zij hebben gevaren.
Het overslaan van de geborgen lading (matten) van de Stânfries IV in het Entrepotdok te Amsterdam - januari 1932.
Voor een ramp waarbij 4 mensen omkwamen is dat toch wel wat weinig aandacht. Door te Googelen trek ik de conclusie dat er nog iets in het Schiedams archief zou moeten zitten. Heb je het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek al eens gebeld?1932 - De vrachtboot 'Stanfries IV' van de Stoombootdienst 'Stanfries IV' (Amsterdam - Leeuwarden), varende van Amsterdam naar Harlingen, vergaat ter hoogte van Hindeloopen met vier opvarenden. Vermoedelijk is het schip als gevolg van overslaand water gezonken, waarbij de vier bemanningsleden zijn verdronken. De reddingboot 'Den Tex' (NZHRM) zoekt tevergeefs naar de opvarenden.
Bron: weekblad 'Schuttevaer' (2002)
Dit onderwerp heeft ook mijn persoonlijke interesse. Mijn bet-overgrootvader Wolter Ebeles Schouwstra (1836-1911) was, net als zijn broer, kapitein bij rederij Stânfries, maar ik ben er nooit achter gekomen op welke boten zij hebben gevaren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rederij Stanfries
Ik bedacht opeens dat de rederij natuurlijk ook nog bestaat. Ze zijn gefuseerd met rederij v/d Schuijt en rederij v/d Boom tot SBS. Volgens mij zat rederij van Swieten er ook nog bij in. Ze zijn op een gegeven moment overgestapt op wegvervoer maar ze hadden nog ook een aantal veerponten in de vaart in Engeland. Ze heten nu:Dirk Klinkenberg schreef:Ik ben op zoek naar een foto van het in 1932 op de Zuiderzee vergane ss Stanfries IV.
v.d Schuijt v/d Boom Stanferries BV
Burg van der Lelykade 15
3143 CD Maassluis
010-5928555 of 010-5939333
Hieronder het bewijs dat dat ze nog steeds een bedrijf met scheepvaartbelangen zijn.
Provincie Zuid-Holland - 30-08-2000
Principeakkoord overname veer Maassluis-Rozenburg
De provincie Zuid-Holland heeft een principe-akkoord bereikt over de overname van de complete exploitatie van het veer Maassluis-Rozenburg door Van der Schuyt-Van den Boom-Stanfries B.V., het bedrijf dat op dit moment de bediening van het veer verzorgt. In de overeenkomst zijn ook de veerschepen betrokken evenals de noodzakelijke renovatie van de schepen.
De provincie acht haar huidige rol als eigenaar van het veer niet passen bij haar taak en beperkt zich door deze overeenkomst tot een rol als opdrachtgever. Het contract zal lopen tot 2006. Binnen de overeenkomst, die overigens nog moet worden goedgekeurd door Gedeputeerde en Provinciale Staten van Zuid-Holland en door de aandeelhouders van Van der Schuyt-Van den Boom-Stanfries B.V., is sprake van een sterk verbeterde dienstverlening. Zo zullen er tijdens de spits twee veerschepen varen, waardoor de vervoersprestatie verdubbelt en zal de kaartverkoop verbeteren. De gevolgen voor het personeel (thans 43) worden op dit moment in beeld gebracht.
De continuering van de bediening na 21.00 uur s avonds, is nog een vraagteken. Die is vanwege het geringe gebruik van het veer onrendabel en commercieel onverantwoord. Van der Schuyt-Van den Boom-Stanfries B.V., zal deze dienstverlening alleen willen doorzetten als de overheid de kosten hiervan (165 duizend gulden per jaar) betaalt. De provincie wil 75.000 voor haar rekening nemen. De rest moet door de regio worden opgebracht zoals bij meer veerdiensten het geval is. Want, zo redeneert gedeputeerde Rinus Houtman: ,,Continuering van de avondbediening is alleen voor het langzaam verkeer van belang, omdat autoverkeer kan omrijden via de Beneluxtunnel.'' Omdat het veer s avonds voor wat betreft het langzaam verkeer vrijwel uitsluitend voor lokale verplaatsingen wordt gebruikt vindt de provincie het reëel, dat de betrokken partijen, de gemeenten Maassluis en Rozenburg en de stadsregio Rotterdam ook een bijdrage leveren in het tekort. De stadsregio heeft zich inmiddels bereid verklaard 35 duizend gulden bij te dragen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Stanfries IV
Om toch een idee te krijgen van de Rederij Stânfries, nog even het volgende:
Ik vond o.a. nog deze verwijzing naar een boek. Rederij van Swieten in Amsterdam nam na de oorlog de aandelen van Stänfries over.
De Stanfries I aan de Oosterkade in Leeuwarden, ca 1897, foto van J.C. Puist.
De Stânfries III aan de Emmakade in Leeuwarden, ca 1897, foto van J.C. Puist.
Een onbekende Stânfriesboot (volgens mij lijkt hij erg op de X, maar ze lijken allemaal op elkaar) breekt door het ijs bij de Prins Hendrikbrug in Leeuwarden, ca 1927, fotograaf onbekend.
De Stânfries IX aan de Willemskade in Leeuwarden, ca 1938, foto van A.G. van Agtmaal.
De Stânfries X aan de Harlingertrekweg in Leeuwarden, ca 1928, fotgraaf onbekend. Dit schip ligt nu in de museumhaven van Leeuwarden.
In het gemeentearchief van Leeuwarden zou het volgende dossier nog iets kunnen opleveren:
Ik vond o.a. nog deze verwijzing naar een boek. Rederij van Swieten in Amsterdam nam na de oorlog de aandelen van Stänfries over.
Op de Beeldbank Leeuwarden staan nog wel wat oude foto's van Stânfriesboten ter vergelijking, maar niet van de IV.FUCHS,DR.J.M. - De beurt is aan - .Gedenkboek,in opdracht van Reederij Van Swieten N.V.(1855-1955). t.g.v. zijn honderdjarig bestaan samengesteld. 142 blz - met foto's.
Wormerveer, Iris-Pers, 1955. First Edition. Cloth, 4to - over 93/4" - 12" tall, Good/No Jacket, Ln.geb.142 pag.Illustr.Inh.:Beurtveren in Nederland/Reederij Van Swieten N.V./Groninger Rotterdammer Stoombootmaatschappij (Hunzeboten)/Groninger-Lemmer stoombootmaatschappij "Lemmerboot"N.V./Groninger Beurtvaart N.V./N.V.Reederij van der Schuyt/Gebr. van den Boom's Stoombootreederij/Reederij Stanfries/Van der Scuyt-van den Boom-Stanfries Reederij N.V./ N.V. Apeldoornsche Schroefstoomboot-onderneming en expeditiebedrijf H.J.Wiepking/Wat zal de toekomst brengen.Met een originele brief van Reederij van Swieten N.V. d.d. 30 april 1955 bij de aanbieding van dit boek.
De Stanfries I aan de Oosterkade in Leeuwarden, ca 1897, foto van J.C. Puist.
De Stânfries III aan de Emmakade in Leeuwarden, ca 1897, foto van J.C. Puist.
Een onbekende Stânfriesboot (volgens mij lijkt hij erg op de X, maar ze lijken allemaal op elkaar) breekt door het ijs bij de Prins Hendrikbrug in Leeuwarden, ca 1927, fotograaf onbekend.
De Stânfries IX aan de Willemskade in Leeuwarden, ca 1938, foto van A.G. van Agtmaal.
De Stânfries X aan de Harlingertrekweg in Leeuwarden, ca 1928, fotgraaf onbekend. Dit schip ligt nu in de museumhaven van Leeuwarden.
In het gemeentearchief van Leeuwarden zou het volgende dossier nog iets kunnen opleveren:
Scheepvaart ; Circulaires , nota’s e.a. drukwerk van beurtvaartondernemingen Friesche Noord -Hollandsche Stoombootmaatschappij en Leeuwarder Stoomboot Maatschappij, vanaf 1902 samen de Nieuwe Leeuwarder Stoomboot Maatschappij, vanaf 1912 de Scheepvaart Maatschappij Holland-Friesland, vanaf 1933 rederij Stânfries genaamd en vanaf 1946 opgenomen in S.B.S. (Van der Schuyt - Van den Boom – Stanfries Reederij) (ook autotransportdiensten) 1875 - ; COLL. I – 430
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Stânfries
En als dan je nieuwsgierigheid is gewekt en je door gaat zoeken kom je nog meer tegen:
Deze foto's komen uit het Fries Fotoarchief:
Een Stânfriesboot in het Vliet in Leeuwarden, eerste helft vorige eeuw. Het Vliet is even na 1950 gedempt. Deze ansichtkaart is uitgegeven door R.A. de Jong.
Deze is wat ouder, ca 1890 en komt uit de collectie Hepkema. Een Stânfriesboot aan de Willemskade te Leeuwarden.
En de Stânfries X, zoals ik hem een paar maanden geleden in de museumhaven aan diezelfde Willemskade op de foto nam. De gebouwen zijn er niet meer, het schip is gebleven.
Deze foto's komen uit het Fries Fotoarchief:
Een Stânfriesboot in het Vliet in Leeuwarden, eerste helft vorige eeuw. Het Vliet is even na 1950 gedempt. Deze ansichtkaart is uitgegeven door R.A. de Jong.
Deze is wat ouder, ca 1890 en komt uit de collectie Hepkema. Een Stânfriesboot aan de Willemskade te Leeuwarden.
En de Stânfries X, zoals ik hem een paar maanden geleden in de museumhaven aan diezelfde Willemskade op de foto nam. De gebouwen zijn er niet meer, het schip is gebleven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
stanfries
beste Gert, de veerboten van SBS varen niet op engeland , maar in zuidholland tussen Maassluis en Rozenburg met twee kopladers de Staeldiep en de Blankenburg , zie ook https://www.veermaassluis.nl/ hier staat ook nog wat geschiedenis op.
gr nestor
gr nestor
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: stanfries
Bedankt voor de correctie Nestor, ik werd door een foto van de De Hoorn (bouwjaar 1961) op het verkeerde been gezet. Die vaart sinds 1988 ergens in Schotlland op de Clyde. Ik dacht dat ie nog van SBS was, maar hij is natuurlijk verkocht. Om bij het onderwerp te blijven, heb je ook foto's van die twee modernere (nog een heel klein beetje) Stânfriesboten? De website van de veerdienst geeft veel informatie over het ontstaan van v/d Schuyt.nestor schreef:beste Gert, de veerboten van SBS varen niet op engeland , maar in zuidholland tussen Maassluis en Rozenburg met twee kopladers de Staeldiep en de Blankenburg , zie ook https://www.veermaassluis.nl/ hier staat ook nog wat geschiedenis op.
gr nestor
Ik heb trouwens nog enkele tientallen foto's /ansichtkaarten gevonden van de Willemskade in Leeuwarden waar de Stânfriesboten en beurtboten van andere rederijen hun ligplaats hadden. Er staan ongetwijfeld Stânfriesboten op, maar omdat ik die boten ook niet ken, weet niet op welke. ALs jullie interesse hebben kan ik ze hier wel plaatsen. even een voorbeeldje:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Stânfries
Niet alle boten van deze rederij heetten overigens Stânfries. De rederij is ontstaan als fusie van verschilende Friese beurtdiensten. De Drachten-boten en de Leeuwarden-boten hoorden ook bij de vloot.
In het Fries Scheepvaart Museum in Sneek ligt het boek: NV Reederij Stânfries - een der oudste en meest vertakte ondernemingen uit 1946. Ik ben benieuwd wat daar in staat.
De Stânfries VI, 115 ton van Kapt. Herema, in 1940 in Leeuwarden.
Ook de Stanfries VI in 1940. Beide foto's zijn in bezit van het Scheepvaartmuseum Amsterdam.
In datzelfde scheepvaartmuseum teAmsterdam moeten nog de bouwtekeningen liggen van de Stânfries XII, een motordekschuit uit 1931 met een 1cyl Kromhout er in. Ook moet in dat museum nog een foto zijn van de Stânfries II op het IJ.
De Drachten I van rederij Stânfries op de ligplaats te Leeuwarden in 1928.
De bemanning van de Drachten I, in 1928 posrend op de Verlaatsbrug in Leeuwarden.
De Leeuwarden II in 1920 liggend bij Burmania in Leeuwarden. Er waren in elk geval de boten Leeuwarden I t/m IV.
Machinist Dijkstra kreeg in 1936 een oorkonde wegens 25 jaar trouwe dienst.
Leuk briefje, gericht aan de rederij, vestiging Harlingen.
Na de fusie tot SBS ging men al gauw over op vrachtauto's. (Bron archief Nedloyd)
In het Fries Scheepvaart Museum in Sneek ligt het boek: NV Reederij Stânfries - een der oudste en meest vertakte ondernemingen uit 1946. Ik ben benieuwd wat daar in staat.
De Stânfries VI, 115 ton van Kapt. Herema, in 1940 in Leeuwarden.
Ook de Stanfries VI in 1940. Beide foto's zijn in bezit van het Scheepvaartmuseum Amsterdam.
In datzelfde scheepvaartmuseum teAmsterdam moeten nog de bouwtekeningen liggen van de Stânfries XII, een motordekschuit uit 1931 met een 1cyl Kromhout er in. Ook moet in dat museum nog een foto zijn van de Stânfries II op het IJ.
De Drachten I van rederij Stânfries op de ligplaats te Leeuwarden in 1928.
De bemanning van de Drachten I, in 1928 posrend op de Verlaatsbrug in Leeuwarden.
De Leeuwarden II in 1920 liggend bij Burmania in Leeuwarden. Er waren in elk geval de boten Leeuwarden I t/m IV.
Machinist Dijkstra kreeg in 1936 een oorkonde wegens 25 jaar trouwe dienst.
Leuk briefje, gericht aan de rederij, vestiging Harlingen.
Na de fusie tot SBS ging men al gauw over op vrachtauto's. (Bron archief Nedloyd)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Willemskade
Waar het allemaal begon: de Willemskade in Leeuwarden, gebruikt door heel veel rederijen. Alle goederenlijndiensten kwamen hier bij elkaar. Veel hiervan zouden uiteindelijk in 1910 fuseren tot de NV Reederij Stânfries. Hier liggen de wortels van de moderne binnenvaart.
1893
1901
1903
1903
1905
1910
Dan wordt het 1910, het jaar dat veel kleine rederijen bij elkaar kruipen en de rederij Stânfries wordt opgericht. Er voeren trouwens voor die tijd al boten met de naam Stânfries rond. Na de fusie behielden ook andere boten gewoon hun naam, zoals Drachten I of Leeuwarden II.
In 1912 werd deze foto gemaakt. Er is even geen schip aan de kade. Leeuwarden was een belangrijk distributiecentrum voor zuivelproducten naar bijv. Amsterdam.
1914
1920
1893
1901
1903
1903
1905
1910
Dan wordt het 1910, het jaar dat veel kleine rederijen bij elkaar kruipen en de rederij Stânfries wordt opgericht. Er voeren trouwens voor die tijd al boten met de naam Stânfries rond. Na de fusie behielden ook andere boten gewoon hun naam, zoals Drachten I of Leeuwarden II.
In 1912 werd deze foto gemaakt. Er is even geen schip aan de kade. Leeuwarden was een belangrijk distributiecentrum voor zuivelproducten naar bijv. Amsterdam.
1914
1920
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.