Boele en Oosterwijk.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Aludra vorige week afvarend op de Maas.
Groet Evert
----
Toelichting van Boele specialist Gerrit v Kartwijk....
Boele heeft toendertijds 4 franse rijnslepers gekocht, 2 daarvan zijn verbouwd als beunschepen en kregen de namen Zagri 27 ( met de stuurhut voorop) en de Aludra, de andere 2 waren omgebouwd tot stationaire zandzuigers, genaamd Haringvliet en de Volkerak
///
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Volkerak
BosKalis Oosterwijk heeft ook z'n steentje bijgedragen aan de bouw van de HSL, zoals blijkt uit onderstaande foto van Peter Honing.
De Volkerak in lossing op het Hollands Diep tussen de Moerdijkbruggen.
De Volkerak in lossing op het Hollands Diep tussen de Moerdijkbruggen.
Groet,
Hans.
Hans.
Esperance IV
Beste lezers,
Is er iemand onder jullie die iets kan vertellen over de Esperance IV van schipper Blomberg.
Waar is dit schip gebleven.
De Esperance IV was eind jaren zestig een vaste bezoeker aan de Aelbrechtskade bij Oosterwijk.
Als het schip bijna leeg was werd er meestal al losggegooid, zodat het schip al kon beginnen met keren terwijl de laatste grijper er uit gedraaid werd.
De Mathenesserbrug werd al gedraaid voordat het schip goed en wel rond was en zonder dat er 3 x werd geblazen.
In verbazend korte tijd was de IV dan weer geladen terug.
Het was een beunschip met, een voor die tijd, grote woning achterop en een effen gele schoorsteen.
Ze kon ruim 1000 ton zand meenemen in twee beunen.
Er was ook nog een iets groter zusje, de Esperance V.
Die loste nogal eens in de Sint Janshaven op Zuid, vlakbij de Maastunnel.
Wie weet er iets over te vertellen ?
Is er iemand onder jullie die iets kan vertellen over de Esperance IV van schipper Blomberg.
Waar is dit schip gebleven.
De Esperance IV was eind jaren zestig een vaste bezoeker aan de Aelbrechtskade bij Oosterwijk.
Als het schip bijna leeg was werd er meestal al losggegooid, zodat het schip al kon beginnen met keren terwijl de laatste grijper er uit gedraaid werd.
De Mathenesserbrug werd al gedraaid voordat het schip goed en wel rond was en zonder dat er 3 x werd geblazen.
In verbazend korte tijd was de IV dan weer geladen terug.
Het was een beunschip met, een voor die tijd, grote woning achterop en een effen gele schoorsteen.
Ze kon ruim 1000 ton zand meenemen in twee beunen.
Er was ook nog een iets groter zusje, de Esperance V.
Die loste nogal eens in de Sint Janshaven op Zuid, vlakbij de Maastunnel.
Wie weet er iets over te vertellen ?
Groet,
Hans.
Hans.
Esperance IV
Bedankt Gerrie voor je bijdrage, leuk om te weten dat de ex. Esperance IV nog steeds in de vaart is.
Is er nog iemand die een foto heeft van de Arenda ?
Ik houd me aanbevolen.
Huug, bedankt voor je mooie fotos van de Krammer. Klasse.
Ik hoop binnenkort wat nieuw materiaal binnen te krijgen voor dit forum.
Is er nog iemand die een foto heeft van de Arenda ?
Ik houd me aanbevolen.
Huug, bedankt voor je mooie fotos van de Krammer. Klasse.
Ik hoop binnenkort wat nieuw materiaal binnen te krijgen voor dit forum.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Sleepschepen van Boele en Oosterwijk
Even een reactie uit Papendrecht over de sleepschepen van B en O, zelf heb ik van 1954 tot 1959 op het Prinses Irene internaat in de Coolhaven gezeten . Daar voer toen die hele zandvloot dagelijks langs. Er zat op het internaat ook een meisje met de achternaam Suiker, haar vader voer op , volgens mij op het sl.s. "Maas"van de voornoemde firma en die kwam regelmatig binnen de Parksluis. m.v.g. Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.