Het album is ook in mijn bezit, dus even gescand op 600 dp
Gr, Kees.
Boele en Oosterwijk.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Boele en Oosterwijk.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Noordzee Werkspoor
Karel stuurde mij deze foto van een Type Werkspoor 7 cil. welke in de Noordzee stond.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 20 aug 2007 16:48
Re: Noordzee Werkspoor
Zoo! daar kan je bijna in wonen
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Waar je tegen aan kijkt, is de achterkant van een 7 cil. ze zijn gebouwd jaren '30
In de Noordzee stond een direct omkeerbare 7 cil. type TMS 800 pk bij 220 omw/min. uitlaattemperatuur 370 gr. C.
Met gevolg een enorme schroef, leeg klopte hij alleen schuim. Na lossing direct de ballastpomp aan een steekeindje vast
en wat afdraaien waarna de kraanmachinist even hielp door met de grijper er wat water bij te plonzen.
Een 4 cil. Lister voor de binnen-en buitenboordkoeling, nog zo'n Lister voor de hydraulic-systemen roer- en ankerlieren,
nog een Lister voor Electriek 110 V gelijkstroom.
Bij het omkeren gebruikte hij 2 atm. We hadden 3 luchtcilinders, altijd 2 stuks open en de 3e voor nood.
Als er gemanoeuvreerd moest worden stond er Petter met compressor aan plus een compressor die hydraulisch werd aan-
gedreven, op de goten stonden ook nog eens 2 Petters te draaien.
Telegraaf-bediening vanaf de brug, manoeuvreren was een ramp vanwege het hoge luchtgebruik en het simpele roer wat er
achter hing, zonder schep. Snelheid leeg met ballast 10 knopen.Bemanning 4 personen.
Een topstuk uit de Nederlandse Motoren-industrie , helaas te groot voor een normaal binnenvaartschip.
Voor de afsluiting van de Volkerakdam was het een genot om mee te varen.
Eenmaal zijn we op vrijdagmorgen om 9 uur vertrokken uit Schiedam ( Pelikaan) en s'avonds om 9 uur stonden we daar
weer aan de wal, alles wat mee kon zitten zat mee ( wel een paar extra klappen bij gegeven!!)
Hier nog wat gegevens: https://www.industriemuseum.nl/werkspoor ... c.piek.pdf
Karel
In de Noordzee stond een direct omkeerbare 7 cil. type TMS 800 pk bij 220 omw/min. uitlaattemperatuur 370 gr. C.
Met gevolg een enorme schroef, leeg klopte hij alleen schuim. Na lossing direct de ballastpomp aan een steekeindje vast
en wat afdraaien waarna de kraanmachinist even hielp door met de grijper er wat water bij te plonzen.
Een 4 cil. Lister voor de binnen-en buitenboordkoeling, nog zo'n Lister voor de hydraulic-systemen roer- en ankerlieren,
nog een Lister voor Electriek 110 V gelijkstroom.
Bij het omkeren gebruikte hij 2 atm. We hadden 3 luchtcilinders, altijd 2 stuks open en de 3e voor nood.
Als er gemanoeuvreerd moest worden stond er Petter met compressor aan plus een compressor die hydraulisch werd aan-
gedreven, op de goten stonden ook nog eens 2 Petters te draaien.
Telegraaf-bediening vanaf de brug, manoeuvreren was een ramp vanwege het hoge luchtgebruik en het simpele roer wat er
achter hing, zonder schep. Snelheid leeg met ballast 10 knopen.Bemanning 4 personen.
Een topstuk uit de Nederlandse Motoren-industrie , helaas te groot voor een normaal binnenvaartschip.
Voor de afsluiting van de Volkerakdam was het een genot om mee te varen.
Eenmaal zijn we op vrijdagmorgen om 9 uur vertrokken uit Schiedam ( Pelikaan) en s'avonds om 9 uur stonden we daar
weer aan de wal, alles wat mee kon zitten zat mee ( wel een paar extra klappen bij gegeven!!)
Hier nog wat gegevens: https://www.industriemuseum.nl/werkspoor ... c.piek.pdf
Karel
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk
Re: Boele en Oosterwijk.
Ik had haar al een tijd niet meer gezien Pieter.
Blij dat ze nog steeds in de vaart is.
Is nog weinig aan veranderd sinds haar Boele tijd.
Blij dat ze nog steeds in de vaart is.
Is nog weinig aan veranderd sinds haar Boele tijd.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 06 apr 2010 19:45
Re: Boele en Oosterwijk.
Denk dat schipper/eigenaar Piet Vreken er ook al meer dan 35 jaar op zit.
Zie toch nieuw stuurhut, mast, kalfsdek, autokraan, radar. En vermoedelijk dat de Lister Blackstone ook vervangen is.
Gerrit
Zie toch nieuw stuurhut, mast, kalfsdek, autokraan, radar. En vermoedelijk dat de Lister Blackstone ook vervangen is.
Gerrit
Re: Boele en Oosterwijk.
Gerrit ik heb deze week het geluid van de Blackstone nog gehoord, en de rook gezien.
Gr.Piet.
Re: Boele en Oosterwijk.
Van forumlid Mcdermoth kreeg ik een voor mij onbekende foto toegezonden van de bakkenzuiger Rijnmond.
Zo te zien worden er verse olieproducten afgeleverd.
De zuigmond zweeft in de lucht.
Dank je wel Albertus!
Zo te zien worden er verse olieproducten afgeleverd.
De zuigmond zweeft in de lucht.
Dank je wel Albertus!
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Hij lustte wel een slokje de bakken/perszuiger Rijnmond.
Casco een stuk duwbak, er waren 2 proefmotoren van MAN in geplaats oorspronkelijk waren die 1100 pk.
Door de fabriek waren ze 100 % opgeladen dus 2200 pk per stuk.
De zuigmotor was een 4 tact, de persmotor een twee-tact, toentertijd de sterkste bakken/perszuiger ter wereld.
Buisdiameter 80 cm. Deed in Capelle 8 bakken per dag, de persleiding naar stort was 60 cm waardoor de druk van de
aansluiting nogal opliep en de pijpbocht openscheurde, fietsers op de Algera brug kregen weleens een gratis douche,
prachtig gezicht.
De zuigmond was een verbeterde versie van de zuigmond Delta, een Oosterwijk bedenksel.
Normaal had een bakkenzuiger een zuigpijp en een waterstraalpijp, de Azobe-plankenvloeren waren bevestigd door middel
van vast gelaste draadeindjes en een verzonken moer, welke met pek werd gedicht. De waterkanonnen van de zuigers
zagen toch kans om wat zand onder de planken te spuiten, ging je "drooglossen" met die grote zware grijpers dan brak er weleens een draadeindje en ging het van kwaad tot erger, vooral de smallere planken van de goten waren kwetsbaar.
Dit was de reden van ontwerp van de speciale zuigmond.
Karel
Casco een stuk duwbak, er waren 2 proefmotoren van MAN in geplaats oorspronkelijk waren die 1100 pk.
Door de fabriek waren ze 100 % opgeladen dus 2200 pk per stuk.
De zuigmotor was een 4 tact, de persmotor een twee-tact, toentertijd de sterkste bakken/perszuiger ter wereld.
Buisdiameter 80 cm. Deed in Capelle 8 bakken per dag, de persleiding naar stort was 60 cm waardoor de druk van de
aansluiting nogal opliep en de pijpbocht openscheurde, fietsers op de Algera brug kregen weleens een gratis douche,
prachtig gezicht.
De zuigmond was een verbeterde versie van de zuigmond Delta, een Oosterwijk bedenksel.
Normaal had een bakkenzuiger een zuigpijp en een waterstraalpijp, de Azobe-plankenvloeren waren bevestigd door middel
van vast gelaste draadeindjes en een verzonken moer, welke met pek werd gedicht. De waterkanonnen van de zuigers
zagen toch kans om wat zand onder de planken te spuiten, ging je "drooglossen" met die grote zware grijpers dan brak er weleens een draadeindje en ging het van kwaad tot erger, vooral de smallere planken van de goten waren kwetsbaar.
Dit was de reden van ontwerp van de speciale zuigmond.
Karel