Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

ex Negeb en ex Zagri 9

Bericht door Hans »

Dank zij de aanvullingen die jullie geven, kom je toch steeds weer een stapje verder en hoor je feiten die mij nog niet bekend waren.
Daar toe je het per slot van rekening toch voor.
Ik hoop dat jullie nog een tijdje zo doorgaan.

Dankzij de aanvullingen kan ik hier van twee voormalige Oosterwijk schepen een foto laten zien, maar dan in hun huidige gedaante.
Het waren de oorspronkelijk sleepschepen "NEGEB" en "GOBI", thans "RIO GRANDE" en "DENEB".

Fotos zijn gemaakt door Ben van der Westen en mogen met zijn toestemming in dit forum geplaatst worden.
Bedankt Ben.
riograndeexnegeb.jpg
riograndeexnegeb.jpg (74.69 KiB) 2266 keer bekeken
DenebexZagri9.jpg
DenebexZagri9.jpg (44.76 KiB) 2266 keer bekeken
Groet,
Hans.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Beste Hans,
Heb altijd gemeend dat het voormalige sleepschip Gobi niets van doen heeft met de Deneb. De verwarring is mogelijk ontstaan omdat in het boekje 'Binnenvaart 2005" staat Deneb (ex. Gobi/Edelweiss).
Volgens mij is het altijd geweest:
Gobi, ex. Seam 6, geb. 1930 bij v.d. Giessen te Krimpen a.d. Ijssel. (gesloopt ?)
Deneb, ex. Edelweiss 30, ex. Seam 11, geb. 1930 bij de Groot & van Vliet te Slikkerveer. De afgeplatte spiegel aan de achterzijde is door de Schweizerische te Basel aangebracht om met de Edelweisss 30 de sluis van Straatsburg te kunnen passeren.
Ook vergelijking van de voorschepen van de Gobi en de Edelweiss 30 met die van de Deneb sterken mij in bovenstaande.
Met vriendelijke groet,
Wim.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Beste Wim,

Dank je wel voor je reactie.

Ik zit niet ver genoeg in de materie om jouw info te weerleggen. De info komt inderdaad ergens anders vandaan. Maar omdat er niet zoveel Gobi's zijn geweest, de tonnenmaat (dik 3000) en ik de zeeg wel overeen vond komen met het oude sleepschip, dacht ik dat het hier om het oude Boele en Oosterwijk schip ging.

Ik heb nog een foto van de ouwe Gobi van voren geefotografeerd en dan lijkt tie toch wel aardig. Zelfs het aantal bolders komt precies overeen. Deze foto mag helaas niet op het net ivm copyright.

Er heeft een foto op sleepschepen.nl gestaan van een sleepschip wat de maasbruggen in Rotterdam passeerde. Aan de rechterkant van die foto lag de Gobi in lossing langszij de Maraboe of Flamingo. De zeeg kwam er op die foto perfect uit.

Je hebt gelijk dat je reageert. Het moet wel waarheidsgetrouw blijven.

Nogmaals dank.

Groeten

Hans.
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Er schiet me nog een naam binnen de "Slokop". Dit was een zelfzuigend beunschip. En er was toch ook nog een "Octopus" ?.
Er was ook een bodemzuigende bakkenlader genaamd "Rotterdam". Dit was een voormalige Rijnsleper.
De zuiger "Kil" van BOKA was eerst van Goedhard uit Dord. Ook dit was een voormalig landingsvaartuig waar een Bolnes in stond.
Deze zuiger heb ik in 2000 in de Zandweg zien werken waar in een grijs verleden de "Ahoy" ook had gelegen. Diverse hopperzuigers klapten vlak voor deze zuiger om hem van "voer" te voorzien.
Er zijn in iedergeval 2 ruimtevaarders omgebouwd om geduwd te worden.
Deze schepen voeren veelal op Wintham aan het Brusselse kanaal met fosfaat. Veelal geduwd door de "Concordia" van Ton Garsten uit Zwijdrecht.
Ik meen dat het de "Stier" en de "Kreeft" waren.
Weer zomaar wat herinneringen.
m.v.g. Roy
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Nandoe Keilehaven

Bericht door Hans »

Vanmorgen even naar Rotterdam geweest om, zoals beloofd, fotos van de "Nandoe" te maken.
Bij deze.
nandoe1.jpg
nandoe1.jpg (94.34 KiB) 2265 keer bekeken
Nandoe3.jpg
Nandoe3.jpg (102.09 KiB) 2265 keer bekeken
nandoe6.jpg
nandoe6.jpg (126.92 KiB) 2265 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Flamingo met Waalhaven aan Aelbrechtskade

Bericht door Hans »

Roy had hem een paar dagen eerder al genoemd.
Hier ligt ze naast de "Flamingo" aan de Aelbrechtskade.
De "Waalhaven".
FlamingometWaalhaven.jpg
FlamingometWaalhaven.jpg (44.47 KiB) 2153 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Agami Aelbrechtskade

Bericht door Hans »

Draai je een slag naar rechts dan lag daar tegenover de "Agami".
agami.jpg
agami.jpg (19.66 KiB) 2159 keer bekeken
Agamizijkant.jpg
Agamizijkant.jpg (23.38 KiB) 2159 keer bekeken
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Hallo Hans,
Jouw "Waalhaven" blijk ik even gemist te hebben.
Ik kan me van dit schip nog herinneren, dat was mei/juni 1966, dat ze in de Kil al van mijlen ver te horen was. Waarschijnlijk een lekke uitlaatgassenlijn of zoiets. Ik heb toen niet kunnen begrijpen dat een bemanning er zo mee kon varen. Later leer je te begrijpen dat bij Oosterwijk gewoon alles moest kunnen !.
Zoals gezegd, in de 1e helft van 1973 lag ze als palenbak bij de "Ahoy" in de Zandweg. De motor lag gedeeltelijk uit elkaar. Ze zal hierna wellicht nooit meer gevaren hebben.
Maar nu eens wat anders. Ik heb al eens aangegeven dat een middensectie van de oude "Tosari" van de voormalige Kon. R'damse Lloyd bij Oosterwijk in gebruik was als kraan/overslagschip. Deze lag tegenover de Steenplaat,(Feyenoord). Is dit misschien de "Dodo" geweest ?.
Ik vind dit trouwens een gigantisch interessant onderwerp, om de simpele reden dat er nooit iets over gepubliceerd is !.
Met wat oude herinneringen op te halen kom je toch weer dingen tegen waar je niets van af blijkt te weten.
m.v.g. Roy
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Ja inderdaad Roy, dat geluidsvolume van de "Waalhaven" was bizar.
De motor was ook, dacht ik, achter de stuurhut geplaatst helemaal achterop, in een soort van hutje maar verder zonder demping of zo.

Nadat de motor de geest had gegeven, ging de "Waalhaven"verder als sleepschip door het leven.
Althans ik heb hem nooit meer op eigen kracht zien varen.
Werd daarna meestal in de St. Janshaven, vlak bij de Maastunnel, geladen door de daar liggende kraan, o.a. de "Maraboe".

Dat van die middensectie zou heel goed de "Dodo"kunnen zijn.
Klopt inderdaad dat, als je naar het schip kijkt, je de indruk krijgt dat het om een stuk uit een ander schip gaat.
Het is niet mooi van vorm of mooi afgewerkt of zo.

De "Agami" stond ook op een stuk uit een oud schip, maar dat was een voormalige ertstanker.

De "Maraboe" en de "Flamingo" stonden op een mooi schip, met achterop een dubbele woning en de kraan midscheeps.
Zowel voor als achter de kraan een beun van 1000 ton.

Ook de "Albatros" stond op zo'n soort ertstankerachtig geheel.

De "Pelikaan" stond weer op een schip en de "Reiger" op een ponton.
Van deze twee ben ik niet helemaal zeker hoe dat ook weer zat.

Weet wel dat de "Pelikaan" lang in Schiedam in de Wilhelminahaven heeft liggen lossen en dat ze daarna naar Limburg is gegaan.
Heeft daar mijnsteen liggen lossen toen men de sintelbergen ging afgraven van de gesloten kolenmijnen.

De "Reiger" heeft o.a. in de Eemhaven en aan de Oosterkade gelegen.
Verdween op een zeker moment naar een Afrikaans land (Nigeria / Laos ??).
Is daarvan nooit meer teruggekomen, bij mijn weten.

Ik heb me ook altijd afgevraagd, zou er nou niemand zijn die dit onderwerp leuk vind.
Ik heb er al zo vaak overal naar gezocht maar er is niets te vinden.
Terwijl het toch een aardige historie heeft. Maar geen gedenkboek, helemaal niks.
Zelfs een materieeloverzicht of fotos zijn niet te vinden.
Dus ik dacht, laat ik dan maar iets proberen.
Ik vind het in ieder geval erg leuk dat er meer mensen aanslaan op het onderwerp en daar gaat het tenslotte om.
Groet,
Hans.
roy

boele en oosterwijk

Bericht door roy »

Dat van die mijnsteen komt me erg bekend voor. Oosterwijk had in Limburg ook van die gemotoriseerde duwbakken, (Schottel dacht ik), varen. Zoals de "Maurits" de "Emma" enz. Ze waren naar voormalige mijnen genoemd. Deze bakken voeren geflest samen. Dus "Maurits" met "Maurits 2", "Emma" met "Emma 2".
Waar die handel gebleven is weet ik even niet. (Zoals met veel materiaal van Oosterwijk........).
m.v.g. Roy
Plaats reactie