Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Beste Kees,

Is dit dan de route die gevaren is, dus komende vanuit Rotterdam via Maasbracht Julianakanaal?
Heb ik het nu goed op mijn netvlies?
Julianakanaal Maas Albertkanaal Smeermaas.jpg
Julianakanaal Maas Albertkanaal Smeermaas.jpg (261.24 KiB) 969 keer bekeken
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi, Hans;
Als de schepen van vanaf Maasbracht gekomen zijn zijn ze via het Julianakanaal bij Borgharen-Limmel naar de sluis van Bosscheveld gegaan dan kom je op de Zuid-Willemsvaart. Zijn ze van het Albertkanaal gekomen moesten ze via Klein Ternayen ook weer via het Bosscheveld naar Eijsden want de sluizen van Briegden en Neerharen zijn te klein. Er is trouwens een foto langs gekomen dat er één voor de sluis van het Bosscheveld ligt,Kijk maar even op dat kaartje wat ik er bij gezet heb, kom je er niet uit, bel me maar even 06 51187083.
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Ik volg het met grote interesse, maar het waren twee verschillende akties t.w. een haven ( verbreding) papierfabriek Lanaken. En een ombouw ruimtevaarders bij de St. Barberawerf welke later illegaal bleek te zijn . Zijn er nog jaartallen voor deze verschillende gebeurtenissen.
Mijn grootmoeder schilde aardappels en ik als kind deed ze pitten en onderwijl vertelde zij , hoe ze van Lanaken naar Antwerpen trokken voordat het Albertkanaal bestond met een eigen Muilpaard aan boord om te trekken, een reis van een dag of negen.( mijn vader verzorgde deze muilezel). Beet hem vertelde hij mij.

Karel
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Eind 1984 begin 1985 zijn 4 ruimtevaarders opnieuw gemeten in Belgie dus ik denk dat je dit kan aanhouden als periode voor de ombouw Karel.
Dat past ook in het beeld van afstoten (sloopregeling) van overtollige capaciteit in de binnenvaart toentertijd in Nederland.
De aanleg van de kade (haven) in Lanaken was in 1967.
Alle grote ruimtevaarders waren toen nog nieuw.
Op de foto's zien ze er al redelijk getekend uit (laat ik het voorzichtig zeggen).
Dus het is onmogelijk dat de getoonde foto's iets te maken hebben met de aanleg van de haven in Lanaken in 1967.
Waarschijnlijk heeft Oosterwijk er wel wat mee te maken gehad ook al vanwege de in Lanaken gebruikte kraan Marion.
Zoals ik al eerder heb gezegd lijkt het mij ook niet erg logisch om te gaan manoeuvreren met zulke grote bakken in die omgeving.
Het was in de Volkerak sluizen altijd al een heel gedoe om de zaak heel te houden.

Kees, dank voor de aanvulling.
Ik kom er binnenkort op terug.
Zodra ik in de gelegenheid ben bel ik je even.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Inderdaad Hans, 1967 is onmogelijk ik zat er met mijn neus bovenop en in :D .

Eind '69 ging de eerste kleine ruimtevaarder richting Limburg.

En dat ballasten, je had op de Ruimtevaarders een buitenboord-afsluiter en die kon je koppelen met de goten. Die gebruikte wij even voor het lossen bij de perszuiger om de inhoud van het beun weer onderwater te zetten. Met als nadelig gevolg dat een Ruimtevaarder die de Vijfsluizen naderde in de donker zowat door midden werd gevaren door een zeeboot die de olielamp in de voormast van de Ruimtevaarder had gemist ( en niet eenmaal,maar meermaals ). De pomp kon bij dit gebeuren van het zand "nat"maken flink bijgezet worden.
Dit werkte perfect, dus dat gepiel met die slangetjes van de brandweer , ik begrijp het niet helemaal.

Maar ja, de beste stuurvrouwen staan op de wallen luid het spreekwoord, ja toch ?

Karel
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Misschien omdat de schepen omgebouwd gingen worden naar droge lading schepen en de goten er uit gehaald zouden worden.
Dan waren de pompen aan boord overbodig, en weggooien bij Oosterwijk .......?
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

karelzijpe schreef: 02 feb 2020 16:18 De Ahoy lag net even boven Stad, Kees.

Ik dacht dat de grote Ruimtevaarders allemaal een zelfde stuurhut hadden, maar ik zie nu toch verschil bij de bovenstaande foto.

Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.Boogschutter000.JPG Want dat ziet er ook bizar uit.

Karel
Hans, op deze foto ligt de Boogschutter binnen de Bosscheveldsluis, de brug die je rechts ziet ligt over de Jo-Jo haven.

Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Klopt Kees. 😀
Ik zal proberen om alle foto's van dit onderwerp hier nogmaals te plaatsen en dan in de meest logische volgorde.
Maar nu even niet 😉
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Twee ruimtevaarders.

Bericht door Kees Keijzer »

Hans schreef: 30 jan 2020 21:26 Onderstaande post uit 2007 heb ik naar voren gehaald omdat ik nog steeds niet zeker ben van wat we hier nu zien.
De lokatie is inmiddels wel duidelijk, dat is bij Cockerill in Hoboken.
Het overige is voornamelijk dingen combineren uit andere posts.
Er zijn in die 13 voorbije jaren ook weer nieuwe mensen bijgekomen op dit topic, dus ik dacht ik probeer het nog eens een keer.
De foto's van de inzet op de Smeermaas kun je vinden eerder op dit topic.
Met zoekopdracht Smeermaas kom je er wel.
De inzet op de Smeermaas had te maken met het graven van een haven voor Van Gelder Papierfabrieken.
Hans schreef: 28 aug 2007 12:22 Misschien had ik deze vraag ook op een ander topic kunnen stellen maar ik denk dat dit toch handiger is.

Wie kan mij vertellen a. waar deze foto is genomen. b. waarom liggen deze twee Oosterwijk bakken daar en c. welke 2 bakken zijn het.

Het enige wat ik kan vaststellen is dat het grote ruimtevaarders zijn, dus Boogschutter, Steenbok, Tweelingen, Stier, Waterman, Kreeft of Virgo.
Zo te zien hebben ze ook de deuren uit de stuurhutjes verwijderd.

Wie mag ik het woord geven ??

Onbekend.JPG

Na alle posts over dit onderwerp nog eens gelezen te hebben denk ik dat de twee ruimtevaarders op de foto mogelijk de Boogschutter en de Steenbok zijn. Dit n.a.v. hun inzet op de Smeermaas. Maar omdat een van de twee, op de hierboven getoonde foto, een stuurhut heeft die wit van boven en blauw van onderen is twijfel ik toch of het de twee genoemde ruimtevaarders zijn. Voor zover ik op mijn foto's heb kunnen zien hebben alle grote ruimtevaarders een stuurhut die blauw van boven en wit aan de onderzijde is geverfd. Alleen van de Waterman heb ik geen foto waar de stuurhut op staat dus die zou dan weer in aanmerking komen om een van de twee te zijn. Misschien komt er ooit nog eens duidelijkheid.
Hans, die foto met die twee ruimtevaarders zou wel eens in Monsin bij de werf Meuse et Sambre kunnen zijn, dat verklaard dan ook de passage van de oude keersluis van Monsin, kijk maar eens op G E bij Monsin.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Denk dat je erg warm bent met Monsin Kees.
Die foto met die twee voor de wal, daar zien ze er nog normaal/behoorlijk uit. Er lijkt een verschil in stuurhut qua bouw ( ramen). De kleuren boven wit /onderblauw of omgekeerd zegt helemaal niks.Je kon als schipper doen wat je wou, er was niemand van de stropdassen-brigade die zich daar mee bemoeide in die tijd, er was geen stropdassen brigade. Je taak als schipper was kubieke meters zand voor de wal te brengen, punt uit !
Ik had de schoorsteen wit geverfd en met blauwe letters het Oosterwijk-embleem erop. Daar is nooit een woord over gewisseld.

Maar op die andere foto's zie ik toch een paar af-geragde bakken ( waarschijnlijk een heel ander tijdsperk). Met die rare rooie dekverf in de gangboorden en stoepen. ( Stropdassen) ! Die bakken sleten op de kimmen van het afstoppen in sluizen e.d. De roest-factor was bij-spel.

Karel

ps. Bij Ouwe Jaap hadden we de gekkigheid niet mee gemaakt.
Plaats reactie