Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Roel schreef: 11 mei 2020 10:46 De Linda ex Corina ex Johanna dat schip is door W Blom uit Oud Alblas omgebouwd zo als hij nu is en Johanna genoemd later heeft hij ook nog een kruiplijn coaster omgebouwd tot beunschip en Esther genoemd later heeft hij alle twee die schepen verkocht en samen met zandhandel Faasse uit Goes het zeegaande hoppertje Soli Deo Gloria gebouwd.

De Orka is omgebouwd door R Keimpema uit Lisserbroek en heeft hem toen Orka genoemd dus nu zou zijn eerste naam er weer op staan,als Josette is er een nieuw middenschip tussen gekomen.

gr Roel.
Dank je wel voor de aanvulling Roel.
Zo met zijn allen krijgen we toch de info boven water.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

De Soli Deo Gloria van Faasse is de Deo Gloria een zusterschip van de Sospan Dau .
Beide gebouwd in 1978 te Dieppe bij de "Ateliers et Chantiers de la Manche " waar ook het ontwerp van de Ruimtevaarders vandaan kwam.

We hebben ze al eerder op het forum besproken, blz. 1290 en 1291

Karel
deo gloria.jpg
deo gloria.jpg (42.34 KiB) 935 keer bekeken
sospan dau.jpg
sospan dau.jpg (45.76 KiB) 935 keer bekeken
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Nog wat ouds van blz. 483 , met de vermelding van een zeetransport naar Nigeria in 1977.
spesnigeria.jpg
spesnigeria.jpg (97.26 KiB) 927 keer bekeken
zsl helgolandseptember1977.jpg
zsl helgolandseptember1977.jpg (73.34 KiB) 927 keer bekeken

Ik vermoed dat het Bordeaux Frankrijk geworden is , gezien de foto's van Cees van der Enden die onlangs boven water zijn gekomen.
Ook het jaar 1977.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Wat staat daar in de Stier, een sleepboot, of nog meer? Duwboot, werkbak? Gr. Klaas.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

vasco schreef: 06 sep 2010 13:55 Hallo Hans,
Op de foto de Spes met de Stier en de Virgo geladen met materiaal en onderweg van Lekkerkerk naar de Schiemond, daar de bakken overgegeven aan de zeesleper Helgoland en wij als achterboot mee naar H.v.Holland. De bestemming was Nigeria dit in Sept, 1977.
De bakken zijn later weer terug gekomen.

Gr. Ger.
Hoi Klaas,

Bovenstaande is wat Ger Richter bij de foto's had gezet.
Ik zie inderdaad iets van een sleepboot in de Stier staan.
De lading zal verder ongetwijfeld baggermaterieel zijn.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Denk toch dat het transport over zee niet verder is gekomen dan de prachtige wijnranken van de Bordeaux-streek.(veel geweest met de caravan en de Dordogne, zelfs nog gevaren met peddels-boot 0.
Uit Nigeria keert geen schip levend terug, alleen als schroot ! Vraag maar na bij Martin Pols, supervisor van gemolde schepen aldaar. :lol:
Ook geen kraanschip of cutterzuiger. :mrgreen:

Karel
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

karelzijpe schreef: 12 mei 2020 17:59 Denk toch dat het transport over zee niet verder is gekomen dan de prachtige wijnranken van de Bordeaux-streek.(veel geweest met de caravan en de Dordogne, zelfs nog gevaren met peddels-boot 0.
Uit Nigeria keert geen schip levend terug, alleen als schroot ! Vraag maar na bij Martin Pols, supervisor van gemolde schepen aldaar. :lol:
Ook geen kraanschip of cutterzuiger. :mrgreen:

Karel
Supervisor van gemolde scheepen ???? Zeg ouwe zand jakker beet meer netjes blijven inplaats van mensen te beledigen . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En ziet er naar uit dat ze deze gemolde scheepen zat zijn op dit forum weinig sjoege meer en ben bezig neer te trappen .
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jinny B »

Nou nee Martin, ik kijk nog trouw op je topic.
Toen ik 8 weken op zee zat ff minder natuurlijk....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Om nog even terug te komen op dat transport van Ger.
Zou het niet veel logischer geweest zijn om het materiaal dat naar Bordeaux moest mee te geven met de twee ruimtevaarders
die daar hebben gevaren te weten de Steenbok en de Waterman?

Via inside information inmiddels weer wat wijzer geworden.
Er zijn nooit ruimtevaarders naar Nigeria geweest, alleen naar Frankrijk.
Waarvan akte.
Dank je wel Gerrit :D
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

kabo schreef: 12 nov 2018 15:14
SHV Kraan Maashaven.jpg
SHV Kraan Maashaven.jpg (299.37 KiB) 1009 keer bekeken
Heren Oosterwijkers, deze kraan is toch ook nog in het bezit van Oosterwijk geweest aan de St. Janshaven als ik het goed heb!
gr.Bas
Ik heb deze foto van Bas even naar voren gehaald om even wat aanvullende info kwijt te kunnen.
Via Social Media kwam ik in gesprek met iemand die kraanmachinist is geweest op bovenstaande kraan
toen deze was overgenomen door Oosterwijk en was geplaatst aan de St. Janshaven.
Op mijn vraag of hij iets over de kraan kon vertellen kwam hij met het volgende:

Op de foto staat de brugkraan van SHV, die toendertijd op de kop van Maashaven de stoomschepen met kolen voor de ketel
voorzag. Heb zelf op deze zeer snelle kraan gewerkt , toen hij aangekocht is door de zandboer firma Oosterwijk aan de St Janshaven om zand uit binnenschepen te halen dat met zeer veel GMc vrachtautos naar de nieuw te bouwen wijken werd gebracht .

Deze kraan met rechte arm , waarin een trolley , 4 schijfs draad geleider wagen reed plus draden voor voor en achteruit . Stond op een hoge brug . Cabine en machinekamer waren gescheiden , dus geen herrie . Draden liepen via kleine toren op kraanarm . De machinekamer bodem was vol roestgaten en dus liepen wij over planken bij onderhoud en er lagen 2 trommels met 2 draden op voor open en dicht en apart gekoppeld . Hij was ongelofelijk snel . Heb ook nog op Maraboe hoek Rijnhaven gedraaid om zand in trechter te gooien , bij die kraan moest je om de zoveel uren , de stalen keggen onder trommelassen vast slaan . Vanwege te veel ruimte er tussen en wat de hele kraan liet trillen . Heb ook op een goede gewerkt , die lag dicht bij Pernis om zand voor de nieuw te bouwen Eemshaven .


Voor de volledigheid de kraan in de Eemhaven was de Reiger.
Groet,
Hans.
Plaats reactie