Boele en Oosterwijk.

Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

BB-705 (2).jpg
Karel
[/quote]

met dit soort bakken hebben wij wel bij Oosterwijk gesleept, maar dat waren lagere nummers voeren we mee naar de plek waar ze aan het bouwen waren met de Briennenoordbrug lag toen ook een perszuiger van BB en een tussen station met 1600 pk brons.
Ook de Zijppe loste daar wel eens.
Ze waren toen de opritten en toegang weg aan het maken (er heeft ook nog een barrel van Oosterwijk gelegen maar die kwam ezels te kort)
Er zijn toen ook wat van die polders vol gegooid.
gr. gerrit
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Even een antwoord op de vraag van Karel m.b.t. de tanker "Johanna".
Ik ken dit verhaal van de toenmalige ex kapitein of eigenaar, Willem Welbie uit Oudeschild op Texel. Die beheerde daar toen het clubschip van de watersportvereniging. Hij woonde er ook met z'n vrouw op. Het was een flinke klipper, die bij de bouw van een wal accommodatie overbodig werd en toen bovendien een totaal verrot casco bleek te hebben.
Ik meen dat Willem eigenlijk uit Dordt kwam, maar dat weet ik niet zeker. We kunnen het ook niet meer aan hem vragen daar hij al enige jaren niet meer onder ons is.
Sorry, maar meer kan ik er ook niet over vertellen.

m.v.g., Roy
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Heeft die Willem Welbie ook bij de politie te water gewerkt Roy?
Groet,
Hans.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

karelzijpe schreef: 03 dec 2020 15:46 Bovenstaande Zagri 18 is weer een heel andere 18, lijkt meer op deze bak.
Karel
De BB 705 is in 1964 en de Zagri 18 (ex-Rijchart) is in 1965 gebouwd bij Verolme in Heusden. Zelfde casco afmetingen en in feite zusjes. Alleen is de een uitgevoerd als sleepschip en de ander als motorschip en mede daardoor 80 ton kleiner.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Roy schreef: 05 dec 2020 13:15 Even een antwoord op de vraag van Karel m.b.t. de tanker "Johanna".
Ik ken dit verhaal van de toenmalige ex kapitein of eigenaar, Willem Welbie uit Oudeschild op Texel. Die beheerde daar toen het clubschip van de watersportvereniging. Hij woonde er ook met z'n vrouw op. Het was een flinke klipper, die bij de bouw van een wal accommodatie overbodig werd en toen bovendien een totaal verrot casco bleek te hebben.
Ik meen dat Willem eigenlijk uit Dordt kwam, maar dat weet ik niet zeker. We kunnen het ook niet meer aan hem vragen daar hij al enige jaren niet meer onder ons is.
Sorry, maar meer kan ik er ook niet over vertellen.

m.v.g., Roy
Roy,
Volgens mij heette het tankertje van Wim Welbie, die jij beschrijft, Anet of Annet.
Er heeft wel een Johanna van Slurink veel naar Oude Schild gevaren.
grt Wim
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

Even off topic Annet in Zweeden
Bijlagen
Annet.png
Annet.png (900.92 KiB) 610 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Inderdaad Martin,
Dit is het schip van Wim Welbie. De roef was laag en dan een verhoogde ( keuken?) en een vrij hoge stuurhut.
Hij had in die tijd volgens mij een herdershond aan boord en zijn vrouw (Madi) natuurlijk.
grt Wim
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

De puzzelstukjes beginnen nu, na zoveel jaren, eindelijk op z'n juiste plaats te vallen.
Het zal inderdaad de "Annet" zijn die door Willem, ( zo werd hij op Texel genoemd ), naar Lulea verkocht is. Met de "Johanna" zal hij op Texel terecht gekomen zijn. En zijn vrouw is / was ? inderdaad Madi.
Ik denk dat we er zo wel uit zijn. Alleen, wie kocht de "Annet" nu eerst ?. Was dat Oosterwijk of was dat een 3e partij ?.
Ik denk dat met het werk in Lulea erg veel haast gemaakt is, daar in de winter de hele hap dichtgevroren is. Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat stilliggen om te bunkeren of ergens heen varen om te bunkeren te veel tijd koste.
Het is maar een mogelijkheid hoor en niet meer dan dat !.

m.v.g., Roy
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

zagri 15.jpg
zagri 15.jpg (121.05 KiB) 515 keer bekeken
Is deze al een keer geplaatst. De was hangt te drogen.
gr. Bas
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Zagri 15 te water gelaten 20 juli 1963, de woningen nog in de lijnolie !

Karel
Plaats reactie