Boele en Oosterwijk.

Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Al deze schepen waren uitgerust met een groot roer, zoals op de foto van de "Zijpe".

De schepen waren erg langzaam met manouvreren en er stond ook maar weinig kracht in, 500pk Deutz.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Huib

Bericht door Huib »

Vanmiddag een foto gemaakt in Stellendam van de Zagri 23.

Afbeelding

Gr, Huib
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Als ik die afbeelding zie van die twee kranen en de GMC vrachtauto op de voorgrond. Komen er wat oude herrinneringen boven. Ik zat nog op de lagereschool (wat nu basisschool is) en een vriendjevan mij zijn vader werkte bij AHA de Man op zo'n zand kipauto gelijk zoeen als op die foto. Die vader moest zand rijden voor deaanleg van vliegveld Zestienhoven (Rotterdam Airport) Dat zand kwam daar bij die kranen vandaan. En als wij dan vrij van school waren en het mocht dan gingen wij graag mee. Het waren maar korte ritjes zo van die Aelbrechtskade naar Zestienhoven.
Later ik was wat ouder en zat bij de Zeeverkenners als stuurman Wij hadden toen een oudesloepmet een diesel motortje. Ik weet nog dat dat motortje gerepareerd moest worden want wij zouden naar een waterkamp in de Biesbos gaan. Dat sloepje is toen met motor en al daar op een van die bakken gerepareerd. Dat lukte ons om dat daar te doen omdat een van onze verkennertjes familie van Boele of van Oosterhout was.

gr arij
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Aelbrechtskade

Bericht door Hans »

Forumleden, hij gaat lekker.
Hartstikke leuk dat jullie eea aan de vergetelheid willen helpen ontrukken.

Ik doe er nog eentje bij.

Een lekkere drukte op de Delfshavense Schie in het begin van de vijftiger jaren.

Rechts de Aelbrechtskade. Nu met de kraanschepen "MARABOE" en "FLAMINGO".
Langszij de kranen zo te zien, moeilijk hoor op die afstand, eerst een "ZAGRI" en daarachter de Sahara of de Gobi (Wat denk jij, Jan ?)

Aan de linkerzijde, aan de Spangensekade, ligt een stoomkraan.
Ook deze loste zand. Gravend in mijn herinnering kwamen daar zandschepen met als naam "LEKSTROOM" en dan een nummer.
Waren die schepen ook van Eerland uit Lekkerkerk, die van de sleepboten.

Deze beunschepen werden dacht ik ook getrokken door een Lekstroom sleepboot. Ik heb nog een foto van zo'n combinatie,
maar die is van wat verder af.
Die zet ik er zo nog wel even op.

Voor de wal rechts nog een aantal schepen die wachten op lossing.
Ligt er wat rommelig bij.
maraboeenflamingo.jpg
maraboeenflamingo.jpg (65.63 KiB) 4329 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Lekstroom nadert Lage Erfbrug

Bericht door Hans »

Beloofd is beloofd.

Over de Delfshavense Schie komt een Lekstroom ri. Lage Erfbrug.
Na de brug gaat het scherp naar bakboord en dan door de Pieter de Hooghbrug naar de Parksluizen.
Rechts de Aelbrechtskade, links de stomerij van Roelofs.
legelekstroominschie.jpg
legelekstroominschie.jpg (64.37 KiB) 4359 keer bekeken
Groet,
Hans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Moi, mooi, allemaal. Ik heb ook nog een foto opgediept waar jullie vast veel meer van kunnen vertellen.

gr. Harry

Afbeelding

De Sahara in lossing bij Capelle a/s IJssel
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zelfde plek, ander schip. De vraag is nu: Is dit de "ZAGRI 5" of een zusje. Bestond er eigenlijk een zusje? Kan natuurlijk zijn dat de 5 helemaal gebikt is. Wie weet het antwoord? Ik dus niet (geen kwisvraag dus).

Als vergelijk doe ik er nog een plaatje bij van de "ZAGRI 5" vlak voordat ze vanuit de Coolhaven de Pieter de Hooghbrug passeert in de richting van de Aelbrechtskade. (Lijkt mij inderdaad dezelfde foto, Harrie)

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hans,
Kleine correctie op de bovenste foto; jouw Zagri? komt uit Delft en vaart hier door de Lage Erfbrug richting Coolhaven en Parksluizen.
groeten
Jan van der Pluijm
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Sorry jongens dat ik jullie onderwerp weer heb verplaatst. Even uitkijken wanneer je reageert dat je dan op NIEUW ANTWOORD klikt en NIET OP "Nieuw ONDERWERP".

Van Wim Suykerbuik kreeg ik onderstaande foto toegezonden.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Hoi Jan,

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik had het ook zo bedoeld maar heb zelf iets niet goed gedaan waardoor de foto's niet onder elkaar zijn gekomen. Deze hadden aan moeten sluiten op die foto van de naderende Lekstroom. En die is op ongeveer dezelfe positie genomen. Het staat er dus volgens mij wel goed, maar had wat duidelijker over kunnen komen.

We komen er wel uit met zijn allen.

Bedankt voor je reactie.
Groet,
Hans.
Plaats reactie