Boele en Oosterwijk.

kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

zagri 6.jpg
zagri 6.jpg (57.66 KiB) 1470 keer bekeken
Baggerwerk in de Heijsehaven op 17/8/1967 met een van de vele Zagri's langszij om de modder af te voeren .
Misschien wel om een polder op te hogen.
gr. Bas
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Harry van den Enden »

Dat is een mooie foto. In 2007 was mijn broer schipper op de Oosterschelde.

Vriendelijke Groet

Harry van den Enden
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

[quote=
Het is helaas slecht afgelopen met deze "zware" jongen. Daar hadden ze op het kerkhof nog een flinke til aan. :mrgreen:


oosterschelde.JPG

Karel
[/quote]
Karel hoe hoog en breed zou de bult zand zijn wat dit schip naar R.dam heeft gesleept?
en gelijk de volgende ; hoe hoog en breed zou de berg zand zijn wat door Oosterwijk naar R.dam is gebracht :o
gerrit
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Gerrit, toen de Dodo naar de sloop ging, heb ik wel eens geprobeerd uit te rekenen hoeveel ton zand
ze zou hebben gelost.
Hans schreef: 10 dec 2015 17:22 Al mijmerend ontkwam ik niet aan de gedachte hoeveel zand zou die Dodo nou gelost hebben in die 50 jaar.
Ik heb het er wel eens met Aad over gehad en we kwamen toen ongeveer tot de volgende rekensom.
230 werkbare dagen per jaar, dus met aftrek van weekenden, 3 weken vakantie, vorstverlet, repareren en dergelijke.
Het aantal tonnen per dag is door de jaren heen nogal verschillend geweest.
Van meer dan 10.000 ton op een dag tot 800 op de dag van vandaag.
Een gemiddelde van 4000 ton per dag zou dan een mogelijkheid zijn.
Dus 230 dagen x 4000 ton is 920.000 ton per jaar.
920.000 ton per jaar x 50 = 46.000.000 ton

46 miljoen ton dus.

Gooi dat nou eens op een hoop ......................

De Dodo heeft zijn geld wel opgebracht dacht ik zo.
Groet,
Hans.
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gerrit »

Hans schreef: 09 jun 2020 22:45 Gerrit, toen de Dodo naar de sloop ging, heb ik wel eens geprobeerd uit te rekenen hoeveel ton zand
ze zou hebben gelost.
Hans schreef: 10 dec 2015 17:22 Al mijmerend ontkwam ik niet aan de gedachte hoeveel zand zou die Dodo nou gelost hebben in die 50 jaar.
Ik heb het er wel eens met Aad over gehad en we kwamen toen ongeveer tot de volgende rekensom.
230 werkbare dagen per jaar, dus met aftrek van weekenden, 3 weken vakantie, vorstverlet, repareren en dergelijke.
Het aantal tonnen per dag is door de jaren heen nogal verschillend geweest.
Van meer dan 10.000 ton op een dag tot 800 op de dag van vandaag.
Een gemiddelde van 4000 ton per dag zou dan een mogelijkheid zijn.
Dus 230 dagen x 4000 ton is 920.000 ton per jaar.
920.000 ton per jaar x 50 = 46.000.000 ton

46 miljoen ton dus.

Gooi dat nou eens op een hoop ......................

De Dodo heeft zijn geld wel opgebracht dacht ik zo.
Dat is dus van 1 kraan, Hans ik begrijp niet dat Zeeland nog bestaat :D
mvg gerrit
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Nee daar zeg je zo wat Gerrit. :D
Ergens op dit topic staat wel dat Oosterwijk op gegeven moment geen zand meer mocht winnen uit de Oosterschelde
en de Ahoy naar het Haringvliet werd verhaald.
Ik kon het stukje tekst niet zo 1,2,3 meer vinden dus misschien dat een ervaringsdeskundige er nog iets over kan roepen.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Toen dat besluit werd genomen van" stoppen met zandwinning" Oosterschelde was er nog sprake van een gesloten Oosterschelde-dam.
De latere geplande recreatie in dat gebied kwam door de dieptes in gevaar, een donderbui gaf al enorme golfen met alle gevolgen van dien.
Voor de Mossel- en Oestercultuur werd het een doorlaatbare dam, met instandhouding van zandplaten- en banken. Waar ik volledig achterstond.

Die z.g.n. Watersport/ Recreatie heeft vreemde vormen aangenomen, veel te veel idioten in een bootje die een rondje varen met een kratje bier.
Ondanks Vaarbewijzen ( puur theorie-examens ) waar iedere intelligente mafkees voor slaagde ondanks dat hij niet eens een touwtje kan vast-knopen.

De hoeveelheden zand die door de zandboeren zijn opgehaald uit de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen zijn bijna niet te berekenen.
Ik heb mij daar weleens in verdiept, dat is echt bizar. Capelle a/d Greppel daar lag b.v. de perszuiger Rijnmond, 8 bakken/ dag en de vaste kraan 2 bakken.
Als ik een kaart neem van het Rijnmond-gebied uit 1945 en vergelijk met een kaart van 2020 en zie wat er bewoond is inmiddels en opgehoogd met zand inclusief de wegenbouw krijg ik toch een indruk van de hoeveelheid zand die er aangevoerd is om dit "Moerasgebied"bewoonbaar te maken.
"t Blijft toch een raar volkje die Hollanders met dat gekloot van zand en grond en dijkjes.

Tsaar Peter had dat vroeger ook al door, en heeft ook een stad gebouwd in een Moeras/Delta nadat hij hier het kunstje had geleerd, plus bootjes varen.

Deze overpeinzingen zijn het gevolg van de Corona-crisis zullen we maar aannemen.

Karel

p.s. Het schip van mijn grootouders was weer in beeld bij het protest van de Bruine-vloot voor Pampus.Bij actueel-nieuws op deze site als Iselmar ex Onderneming uit Heech met ch de ex . Onderneming uit 1902 . Leuk dat hij nog vaart, maar het is toch einde verhaal
.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

Bij het lezen van de geschiedenis van de Rijkswaterstaat krijg je en idee wat daar allemaal aan plannen werden gemaakt en ook uitgevoerd.
Krijg je een klein idee hoeveel zand er nodig was.
En daar hebben velen van ons een flinke boterham aan verdiend en waarschijnlijk pensioen.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Nog een grapje over dat zand graven, Twee zand schippers lagen bij elkaar zij en maakten een praatje; DE ene buur zei tegen de ander; 'Wat heb jij een mooi Nederlands wapen op de brug , wat betekend Je Maintendrai' dat betekend; Ik zal handhaven antwoordde hij. Nou zei die ander in dit geval betekend het; Ik zal zandgraven.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Arie »

Karel Zijpe,
In de 80-er jaren ben ik als gast een dag met de Oosterschelde mee geweest.
John van den Enden was toen schipper op dit schip.
Hij vertelde me dat ze zich een slag in de rondte gevaren hebben op Capelle aan de Greppel :lol:
Er moest een stuk weiland een 1,5 meter opgehoogd worden.
Hoeveel zand ze ook daar heen brachten, het ophogen kwam weinig verder dan 1,2 meter.
Het enige wat op een gegeven moment gebeurde is dat door de enorme druk van al dat zand op het op te hogen perceel, dat de slappe veenbodem zich ging zetten en dat een vier percelen veder de grond omhoog kwam.
Hoe ze het opgelost hebben heeft John me niet verteld.
Maar onbeschrijflijk hoeveel tonnen zand daar op die slappe veenbodem gestort zijn.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie