Boele en Oosterwijk.

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Toch nog even een aanvulling op het voorgaande, in ' 69 zijn er 3 kleine ruimtevaarders naar Limburg gegaan t.w. de Vissen, Weegschaal en Schorpioen
alle 3 een keer onderhanden gehad als aflosser. In 1970 zijn er wat speciale bakjes gebouwd voor dit karwei ( voor mij onbekende materie).
De activiteiten met de grote Ruimtevaarders in die contreien zijn mij totaal onbekend. Vermoed dat het totaal andere dingen waren.
Wanneer zijn ze omgebouwd tot Duwbak en waar en door wie ? Dit was toch inmiddels jaren '80 onderwijl komkommertijd ? Fosfaatcapriolen !

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Boogschutter, Virgo en Waterman, volgens liggers, alle drie hermeten op 27-11-1984 in Liggers uitgeschreven en in Belgie geregistreerd.
Voor zover ik het kan nagaan zijn Steenbok en Tweelingen op 15-01-1985 uitgeschreven en in Belgie geregistreerd.
Dus eind 84 begin 85 zijn er 5 bakken naar Belgie gegaan, waarschijnlijk ook om te worden omgebouwd.
Plus de Kreeft en de Stier die in Rotterdam zijn gebleven maakt totaal 7 grote ruimtevaarders.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Na uitschrijven uit Nederlandse liggers en registratie in België zijn de bakken, waarschijnlijk op meerdere plaatsen, omgebouwd in Belgie.

Daarna herdoopt als volgt:

Tweelingen: 02-05-1984 2312560(68) Gigant 2 , Katrama BV
Steenbok: 02-05-1984 2312559(68) Gigant 7 , Gregor AG , Basel
Waterman: 02-05-1984 2312507(68) Gigant 4, Katrama BV
Virgo: 02-05-1984 2312330(67) Gigant 3 , Katrama BV
Boogschutter: 02-05-1984 2312335(67) Gigant 6 , Gregor AG , Basel
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

En als deze foto nou eens gespiegeld is afgedrukt en het hoort eigenlijk zo te zijn.
2 ruimtevaarders gedraaid.JPG
2 ruimtevaarders gedraaid.JPG (126.23 KiB) 1305 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Karel, als je naar het voordek van de ruimtevaarders kijkt op bovenstaande foto, klopt dat dan met de werkelijkheid?
Ik bedoel, zou het kunnen dat de foto gespiegeld is?
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dit lijkt mij de juiste weergave Hans. Het luikhoofd naar pompkamer e.d. was aan de bakboordzijde ook de motor van de ankerlier stond aan bakboordzijde van de lier.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik heb al het nodige zitten vergelijken maar kwam er toch niet helemaal uit, vandaar mijn vraag.
Heb ook de foto nog eens aandachtig bekeken en datgene waarvan ik dacht dat het een viaduct was
lijkt nu toch meer op een loods.
Ik ga nog eens kijken of ik met al deze wetenschap de juiste locatie kan vinden.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Blijft moeilijk Hans die locatie , voor mij onbekend terrein. Ben in april '63 voor het laatst door het Juliana-kanaal geweest naar Maastriiiich !
Had op 31 december 100 ton china-klei geladen kop 2e Katendrechtse-haven met bestemming Nijmegen, een smoes ( die zeeboot moest leeg koste wat 'kost), een charter gemaakt met goede ligdagen-vergoeding. De Oudejaars-middag kwamen de ijsschotsen al over de rivier voorbij ( 't vroor met de Kerstdagen al dat het kraakte).Het Julianakanaal was echt tot de bodem bevroren en voor het ontdooid was heeft wel even geduurd . Ouwe Jaap heeft toen een paar maanden rust gehad en tijd om weer boze plannen uit te broeden met mejuffrouw Kneteman z'n secretaresse :D
Heb zelf toen continu gevaren met graanproducten en veevoeders van R'dam (Waalhaven)naar Vlaardingen ( Oude Haven) waar we het oversloegen op autovervoer voor excorbitante hoge
prijzen.
Dat gedoe met die Ruimtevaarders in die streken is gewoon puur armoede, het vraagt constant om problemen. Die schepen zijn daar niet voor gebouwd qua afmeting en diepgang. Een punthoofd krijg je er van :mrgreen: De geschiedenis geeft mij gelijk, achteraf.

Dit kwam gewoon even boven borrelen ! t" Waren ondanks alles toch leuke tijden, er werd erg grof geld verdiend door de vrieskou.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

kabo schreef: 10 feb 2020 17:29 Heren n.a.v. de Boogschutter, die ligt beneden de sluis van Bosscherveld en is op weg naar de werf van St. Barbera om omgebouwd te worden tot duwbak en hoge den met schuifluiken. Volgens mij zijn er 2 ruimtevaarders naar Maas Mechelen geweest. Was een heel bekende werf. Ik zag ook nog 2 ruimtevaarders voor de wal liggen. Dat is Maastricht Beatrixhaven, aan scheepswerf het Maasdok.
gr. Bas
Ik heb alle eerder genoemde genoemde lokaties met elkaar vergeleken.
Nu de foto gespiegeld is, zoals hierboven, dan klopt de door Bas aangedragen lokatie volledig.
Des te knapper dat hij het herkende terwijl alles op de foto verkeerd om stond.
Daarom klopte het ook in eerste instantie niet bij het vergelijken van de lokaties met de foto.
Nu de foto is gespiegeld klopt de stand van de loods en die van de electriciteitsmasten volledig met elkaar.
Bij bestudering van de huidige situatie op Google Earth blijkt zelfs de loods nog steeds te bestaan.
Deze is nu in gebruik bij de firma Maasstaal.
Weer een "probleem" opgelost.
Allemaal bedankt voor jullie meedenken.

Nu nog even over welke bakken zijn het dan.
Wetende dat de Steenbok en de Boogschutter naar St. Barbera gingen en de Stier en de Kreeft niet werden omgebouwd en in Rotterdam zijn gebleven,
moeten de op de foto afgebeelde bakken dus of de Tweelingen of de Virgo of de Waterman zijn.
Ik gok dat dan in ieder geval de Waterman op de foto staat omdat dat de enige ruimtevaarder is waarvan geen volledige foto bekend
is, behalve dan die van de tewaterlating.
Ze zou daarom de enige ruimtevaarder kunnen zijn waarvan de stuurhut van boven wit en beneden blauw
is geschilderd.
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat is dan opgelost, was mijn eerste ingeving toch goed Maasdok Maastricht. Blijft de vraag wat ze dan bij de oude keersluis van Monsin deden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie