De dokter had een auto, anders was ik in Kruispolderhaven geboren. Het ouderlijk schip werfde daar. Op de foto van Hans zijn de dokken van Gebr. de Klerk te zien, toen inmiddels in Walsoorden gevestigd. Het haventje van "de Kruispolder" is eind jaren '80 onder een dijk verdwenen.
Met nog anderen stond ik aan de rivier in Walsoorden, Nederlander, een Belg misschien twee en een Duitser foto's maken van de voorbij varende schepen. Ik was er met vacantie.
Praatje maken, boterham en koffie tot de Duitser van plan was om naar huis te gaan.
Maakt aanstalte om weg te gaan, zegt een ieder gedag en zegt "maar ik kom zeker terug." Zegt de Belg " dat is goed, maar dan moet je niet zo veel vrienden meebrengen". Eerst werd dat niet begrepen tot dat er iemand zei, "hij bedoelt 1940". Toen barste er een lachbui los.
Mooie plaatjes Hans, die met de Ahoy zie ik voor het eerst. Ik heb nog weleens nachtmerrie's van dat Walsoorden, heb daar veel slapeloze nachten achterom gekeken , gaat die "dikke zeeboot" koers verleggen of moet ik springen ? Had er zelf geen gang in met die 500 pk Deutz. Linke soep!
En voor Jan, er liggen nog steeds veel "Duitse vrienden" in het Belgenland sedert de Grote Oorlog. enne die fiets terug !
Karel
p.s. 't waren andere tijden vergeleken met tripjes Mosa- Rhenus Markermeer. Eigenlijk met de "kennis van nu" was het gekkenwerk.!
We hebben in de tachtiger jaren weleens in Walsoorden gelegen,'s nachts een hoop herrie , was er een zeeboot net boven de haven in de wal gelopen, je zal er maar net varen.....
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
We moesten met de kuster in Walsoorden tarwe lossen.De loods liep schijnbaar de haven verkeerd in.Ik stond beneden om de machine te bedienen en voelde het schip over de bodem gaan en er werd volaan achteruit gevraagd.Later bleek,dat we met beide ankers er onder een halve meter van de dwarskade gestopt waren.
Wim,we lagen achter 4,5 m diep en voor3,5 m.Het was mijn laatste dag als machinist.Ik werd toen stuurman.2 Dagen later voeren we de binnendeuren in IJmuiden aan barrels.De nieuwe machinist was vergeten de machine om te keren,hij had de keerkoppeling niet kunnen vinden verklaarde hij.