Boele en Oosterwijk.

Noordzee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2015 13:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Noordzee »

Bedankt Karel. Nu ik het lees daagt er bij mij iets
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dat is de leeftijd Dirk ! De machinist was Gies Hartman uit Overschie, maar ik had hem de naam gegeven " Gijs Hartkwaal" na verloop van tijd noemde iedereen hem Gijs, zelfs het Kantoor vroeg naar Gijs ! t'Het was een beste vent en erg proper, we hebben met elkaar z'n machinekamer compleet wit gelakt. Eerst de ouwe Engelse stoom-roetaanslag verwijderd met poetslappen en peut het heeft wel een jaar geduurd. Iedere keer gewoon 2 spanten, van die enorme "Vetkuil ".
Waren leuke tijden !

Karel
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Alweer een tijd geleden hadden we het over de ontziltingsinstallatie in het Beerkanaal. Daarvoor werd water uit het Brielse Meer gebruikt.
Ter hoogte van de ingang van de BP Raffinaderij lag een zinker en langs het hek lag een soort invasieleiding richting Beerkanaal. Gisteren was ik daar om de vorderingen van de tijdelijke Suurhoffbrug te bekijken. Zag ook nog iets liggen in het talud van het Hartelkanaal. Het kunnen nog wat restanten van die spoelleiding zijn, maar het zou ook kunnen dat het van een tijdelijke zinker van de Evides leiding is. Daarmee wordt Brielse Meer water naar de industrie gepompt, waar het wordt gebruikt als koelwater. De eerste twee foto's genomen aan de Zuidoever Hartelkanaal, de laatste aan de Noordoever. Weet iemand waar aan het Brielse Meer het pompstation was? Aan het kanaaltje naar de spuisluis misschien? Gr. Klaas.
IMG_1023.JPG
IMG_1023.JPG (207.6 KiB) 829 keer bekeken
IMG_1025.JPG
IMG_1025.JPG (210.07 KiB) 829 keer bekeken
IMG_1037.JPG
IMG_1037.JPG (322.35 KiB) 829 keer bekeken
kabo
Berichten: 3453
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

oosterwijk.jpg
oosterwijk.jpg (165.96 KiB) 722 keer bekeken
Nog een plaatje van de fosfaat opslag in Vlissingen. Gobi of Sahara ?
gr. Bas
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Het is de Sahara Bas.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

k-k schreef: 01 mar 2021 19:17 Alweer een tijd geleden hadden we het over de ontziltingsinstallatie in het Beerkanaal. Daarvoor werd water uit het Brielse Meer gebruikt.
Ter hoogte van de ingang van de BP Raffinaderij lag een zinker en langs het hek lag een soort invasieleiding richting Beerkanaal. Gisteren was ik daar om de vorderingen van de tijdelijke Suurhoffbrug te bekijken. Zag ook nog iets liggen in het talud van het Hartelkanaal. Het kunnen nog wat restanten van die spoelleiding zijn, maar het zou ook kunnen dat het van een tijdelijke zinker van de Evides leiding is. Daarmee wordt Brielse Meer water naar de industrie gepompt, waar het wordt gebruikt als koelwater. De eerste twee foto's genomen aan de Zuidoever Hartelkanaal, de laatste aan de Noordoever. Weet iemand waar aan het Brielse Meer het pompstation was? Aan het kanaaltje naar de spuisluis misschien? Gr. Klaas.

IMG_1023.JPG

IMG_1025.JPG

IMG_1037.JPG
Ik ben daar nooit geweest in die tijd dat er een sproeiponton lag Klaas.
Ik durf er niets over te zeggen.
Vind het wel interessante informatie.
Krammer Ellen(ex Zagri 22) Schelde ontzilten (1).jpg
Krammer Ellen(ex Zagri 22) Schelde ontzilten (1).jpg (313.11 KiB) 668 keer bekeken
Groet,
Hans.
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Hans, Als ik het goed heb heeft Geert er het één en ander oven geschreven. Inmiddels is het hek om de raffinaderij daar vernieuwd. Een deel van het hek is tussendoor een paar keer verplaatst voor een parkeerplaats en nieuwbouw van een laboratorium en operationele gebouwen. Zou er oude foto's bij moeten pakken om te zien hoe het is geweest. Hier nog een kiekje richting de Suurhoffbrug. Gr. Klaas.
IMG_1027.JPG
IMG_1027.JPG (208.37 KiB) 590 keer bekeken
kabo
Berichten: 3453
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

noord.jpg
noord.jpg (192.57 KiB) 565 keer bekeken
De Noord van Goedhart aan het werk in Zierikzee bij de bouw van de keersluis ca. 1958.
gr. Bas
Hans
Berichten: 7621
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Mooie foto Bas.
Nou is ook eens goed te zien hoe dat lossysteem van de Noord werkte.
Eem soort baggermolen in een beunschip om het maar eens beeldend te zeggen.
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4743
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Is het ook bekend wanneer deze installatie van de "Noort" afgehaald is ?.
Ik ken het schip n.l. alleen maar als beunschip. Enne voor het laatst bij Frank Rijsdijk gezien........

m.v.g., Roy
Plaats reactie