Boele en Oosterwijk.

karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Moet toch even opmerken dat het gewoon een "lulverhaal 'is over dat "zoute " zeezand.

Ik had daar in het verleden al commentaar op geleverd, al die havens en woonwijken in Zuid-Holland, de A58 door Zuidbeveland (groen tuinbouwgebied) de Ring Antwerpen,
Rangeer-emplacement Kijfhoek in super agrarisch gebied, uitbreidingen Maasvlakte en Goeree-Overflakkee , Capelle , Ommoord ,Nieuwerkerk en Schoonhoven. Gouda en Den Haag plus Delft etc. Alles aangelegd met "zout"zand zonder enkel probleem.

Maar er is dik geld verdiend met het "Ontzilten" !

Karel
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

En daar ging het Oosterwijk en opvolgers toch om Karel? en het gaf voor de werknemers brood op de plank. Gr. Klaas.
Jinny B
Berichten: 535
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jinny B »

karelzijpe schreef: 08 jul 2020 19:03 Moet toch even opmerken dat het gewoon een "lulverhaal 'is over dat "zoute " zeezand.

Ik had daar in het verleden al commentaar op geleverd, al die havens en woonwijken in Zuid-Holland, de A58 door Zuidbeveland (groen tuinbouwgebied) de Ring Antwerpen,
Rangeer-emplacement Kijfhoek in super agrarisch gebied, uitbreidingen Maasvlakte en Goeree-Overflakkee , Capelle , Ommoord ,Nieuwerkerk en Schoonhoven. Gouda en Den Haag plus Delft etc. Alles aangelegd met "zout"zand zonder enkel probleem.

Maar er is dik geld verdiend met het "Ontzilten" !

Karel
Eensch, in Noord Holland zijn bunders met zand opgespoten tbv de bollenteelt en er is nooit een druppel zoet water ter ontzilting doorheen gegaan.
En de bollen groeiden er prima op.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Hans
Berichten: 7601
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik vond tussen oude foto negatieven van mijn vader een niet eerder afgedrukt exemplaar. Waarschijnlijk omdat het de eerste foto van het rolletje was waardoor het maar een halve foto was. Wat schetst mijn blijdschap toen bij het scannen onderstaand beeld tevoorschijn kwam.
Iets waarvan ik altijd heb verzucht, waren er maar foto's van gemaakt. En nu zie ik voor het eerst na 50 jaar weer een deel van het uitzicht wat ik had toen ik als klein ventje bij opa en oma voor het raam zat en naar buiten keek.
Om het helemaal compleet te maken zien we op de foto rechts de lege Esperance IV met daarnaast afgemeerd de geladen Madeleine, op dat moment waarschijnlijk al van Verschoor, en daarnaast een geladen beunschip. Deze laatste zou de Maas van Oosterwijk kunnen zijn.
Ik ga nog een datum bij de foto zoeken maar moet daarvoor even zoeken in oude fotoboeken.
Aelbrechtskade 24c uitzicht.jpeg
Aelbrechtskade 24c uitzicht.jpeg (207.3 KiB) 1175 keer bekeken
Aanvulling: De datum van de foto is eind juli 1965.
De Madeleine was op dat moment nog van Transport Maatschappij Terneuzen.
Groet,
Hans.
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Hans; Op de naamplank lees ik nog Terneuzen bij de MADELEINE,die is in 1957 motor beunschip geworden, het schip is op 15. dec.1972 over geschreven naar Verschoor, volgens het boek van de Hoop. En de ESPERANCE IV heeft bouwjaar 1957 en werd in 1978 ARENDA. En aan de auto's te zien is de foto uit zo rond 1960.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door mastodont »

goed gezien kees .ik heb hem ooit al eens genoemd.
mastodont schreef: 26 nov 2015 14:32 Verder niemand?
dan gaan we de kempenaars af die mij wat zeggen
op bladzijde 76 zie je de Eugenie,verder op in het boek word hij nog een keer besproken en wel op bladzijde 90
,daar heb ik ca drie weken als matroos op gevaren ,let even op het model van het Beun
tijdens het lossen blijft er een flinke rand zand op de bovenkant achter
dat moest ik er af scheppen, en dat was zoveel dat het de overtonnen waren die we elke reis hadden
op de goeie dagen deden we soms twee reizen per dag
voor de mensen die het verhaal niet kennen

in de Schuttevaer vond ik een advertentie van een firma uit Rotterdam die een matroos voor een beunschip zocht.
Ik heb met ze gebeld en werd direct aangenomen om op de Eugenie met schipper Leo van den Boogaard te varen.
Dat was een oud Peijl kempenaartje met twee 120 pk Daf motoren, omgebouwd tot beunschip.
Afbeelding

Afbeelding
We voeren van de Moerdijkbrug, waar we laadden, naar de Dordtse Kil en losten daar ten behoeve van de bochtafsnijding en de verbreding van de Kil.
We waren met zeven of acht schepen als ik het me goed herinner: de Eugenie, Margaretha, Speculant, Disponibel, Ambulant, Risico en de Neeltje.


Alle schepen die daar voeren hadden iedere reis over-tonnen. Tegen de tijd dat we vol waren draaide de pomp al om het water uit de lading te halen. Op het laatst zette ik de pomp volaan, waarna het zand op de bovenkant van het beun vastzoog, dan stopte je met laden en bleef er een flinke rug zand op liggen. Dat liep flink in de tonnen. Op mijn afrekening vond ik ze terug, ik kreeg 7 1⁄2 cent per ton, mijn schipper die mooi in de stuurhut kon blijven zitten 15 cent. Omdat de bovenkant van het beun erg breed was had ik er veel werk van, daar bleef een hoop zand op liggen die ik bij moest scheppen, de overtonnen.



op de pagina's 84,106,108,en 114 worden de andere kempenaars genoemd die Verschoor van de Hoop overgenomen heeft ,de Catharina,de Madeleine ,de Margaretha en de Neeltje
op de Margaretha voer meen ik een Vermeulen
Afbeelding
zijn broer Andre Vermeulen voer ook als schipper bij Verschoor
hij stelde stelde zich voor toen ik hem voor het eerst ontmoete in Rotterdam
Ik ben Andre, en ik zit op die geile Neeltje
daar had ik even andere gedachten bij ,maar dat bleek dus een oud kempenaartje te wezen :oops:
gr
leo
Teus
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 okt 2018 22:23

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Teus »

Begin jaren 60 had Oosterwijk een werk, waarvoor nabij De Kandelaar werd gelost. Hierop voeren meerdere schepen van De Hoop.
Hans
Berichten: 7601
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Kijk eens aan, wat een aanvullingen al weer.
Hartelijk dank daarvoor.

De foto is gemaakt in juli 1965.
De Agami lag oorspronkelijk op de plaats waar op de foto de Esperance IV ligt.
Maar toen de Agami in juli 1963 begon met schepen lossen maakt de kraan zoveel lawaai dat na twee jaar, en na een heleboel klachten van omwonenden, werd besloten de kraan een kleine tweehonderd meter te verplaatsen in noordelijke richting en op een plek te leggen waar geen aangrenzende bebouwing was. Dus op de foto is de Agami daar al weg en dat klopt qua datering precies met de foto.

De kiepwagen die op de kade staat is er waarschijnlijk een van de firma Blaazer.
De familie Blaazer woonden schuin beneden mijn opa en oma.
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

En die kipper was een Tatra.
Op een afstandje leek het erg veel op een G.M.C., dus zal het wel min of meer gekopieerd zijn................
Het moeten trouwens wel goede vrachtauto's geweest zijn. :!: ;)

m.v.g., Roy
kabo
Berichten: 3419
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

boka.jpg
boka.jpg (155.1 KiB) 1122 keer bekeken
Een duwbak die nog onder de Aquila moet zo te zien, hij komt net uit de sluis.
gr.Bas
Plaats reactie