Prachtige plaatjes Karel
"Dat doet zo deugd" zei Wim Sonneveld lang geleden al.
Adriaan weer aan de slag geweest zeker ?
Hulde daarvoor.
En wat ouwe Jaap betreft, er is wel eens meer gedacht dat de man ongelijk had hoor
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Inderdaad mooie plaatjes van Adriaan vd Ben, we gaan hem even warm maken voor een topic "gespot aan de Houtrib" .
Ik mis nog een ruimtevaarder waar ik mee gevaren heb n.l. de Leeuw, ligt hij nog in IJmuiden als steiger ? Hij kan zo weer mee in de " Houtrib-race ".
Karel
Ik mis nog een ruimtevaarder waar ik mee gevaren heb n.l. de Leeuw, ligt hij nog in IJmuiden als steiger ? Hij kan zo weer mee in de " Houtrib-race ".
Karel
Leeuw IJmuiden.
Volgens mij ligt de Leeuw nog steeds in IJmuiden Karel.
Dit is de laatste keer dat ik haar daar zag en dat is bijna alweer een jaar geleden.
Dit is de laatste keer dat ik haar daar zag en dat is bijna alweer een jaar geleden.
Groet,
Hans.
Hans.
Oosterkade.
Ik kreeg van Piet Pietersen een aantal Oosterwijk foto's.
Mogelijk staan sommige al op het topic maar Piet heeft ze bewerkt waardoor het er beter uit is gaan zien.
Nogmaals dank voor de foto's.
De eerste foto toont de Oosterkade, hier nog zonder Maasboulevard.
We zien de oude Reiger bezig met het lossen van de Mark of de Dintel.
Op de kale vlakte stond het voormalige Maasstation waar de treinen ri Gouda vertrokken.
De nieuwe brug over het Boerengat ligt er al.
Tegenwoordig heet alleen het deel vanaf de Willemsbrug tot aan het Boerengat nog Oosterkade.
Het deel na de Boerengatbrug, waar Oosterwijk zijn schepen loste, is later omgedoopt in Rhijnspoorkade.
Mogelijk staan sommige al op het topic maar Piet heeft ze bewerkt waardoor het er beter uit is gaan zien.
Nogmaals dank voor de foto's.
De eerste foto toont de Oosterkade, hier nog zonder Maasboulevard.
We zien de oude Reiger bezig met het lossen van de Mark of de Dintel.
Op de kale vlakte stond het voormalige Maasstation waar de treinen ri Gouda vertrokken.
De nieuwe brug over het Boerengat ligt er al.
Tegenwoordig heet alleen het deel vanaf de Willemsbrug tot aan het Boerengat nog Oosterkade.
Het deel na de Boerengatbrug, waar Oosterwijk zijn schepen loste, is later omgedoopt in Rhijnspoorkade.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Claes Compaen 1949. Maar wat moesten ze bij Boele en Oosterwijk nou met een gewone nieuwbouw coaster?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Boele en Oosterwijk.
Meer over dit schip bij marhisdata. Gr. Klaas.
http://www.marhisdata.nl/schip&id=1385
http://www.marhisdata.nl/schip&id=1385
Re: Boele en Oosterwijk.
Tsja Gert daar vraag je zoiets.
Het is een van de vragen die volgens mij nog open staan.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat tussen alle door Jaap Oosterwijk aangekocht ex oorlogsmaterieel uit Engeland,
wat hij heeft gebruikt om zijn vloot op te bouwen, er ook een Mirrlees diesel tussen zat en dat dat hem op het idee
heeft gebracht om er een coaster omheen te laten bouwen zodat hij die weer met winst kon verkopen.
Ik zou het anders echt niet weten.
Hij had vaak een vooruitziende blik en grootse plannen.
Nogmaals het zo maar een idee van mij en mocht iemand het ware verhaal kennen dan hoor ik het graag.
Het is een van de vragen die volgens mij nog open staan.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat tussen alle door Jaap Oosterwijk aangekocht ex oorlogsmaterieel uit Engeland,
wat hij heeft gebruikt om zijn vloot op te bouwen, er ook een Mirrlees diesel tussen zat en dat dat hem op het idee
heeft gebracht om er een coaster omheen te laten bouwen zodat hij die weer met winst kon verkopen.
Ik zou het anders echt niet weten.
Hij had vaak een vooruitziende blik en grootse plannen.
Nogmaals het zo maar een idee van mij en mocht iemand het ware verhaal kennen dan hoor ik het graag.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Daar schiet me ineens nog iets te binnen.
Boele heeft, in navolging van Oosterwijk, ook een tijdje een zeeschip in de vloot gehad.
Ook opmerkelijk.
Boele heeft, in navolging van Oosterwijk, ook een tijdje een zeeschip in de vloot gehad.
Ook opmerkelijk.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Ja Hans, nu je het zegt, dat zou best eens kunnen. Jaap Oosterwijk heeft het schip al na 5,5, maanden verkocht, dus misschien was het gewoon handel. De 550 pk Mirrlees was van 1941 en kwam zeer waarschijnlijk uit een LCT of van een generatorset of zo. Mirrlees heeft in de oorlog 400 motoren gebouwd die vrijwel allemaal ingezet zijn bij het leger. Dat materieel werd na de oorlog op grote schaal verkocht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Denk dat Hans aardig in de richting zat met de handel in dump-motoren-landingsvaartuigen.
Voor die nieuwbouw kustvaarders van Pattje stonden ze in de rij zo vlak na den oorlog. Voor de motoren die Pattje normaal inbouwde waren wachtlijsten, al z'n andere nieuwbouw waren Brons,Industrie, Werkspoor- en Stork motoren toentertijd. Heel Europa lag op zijn reet en moest weer opgebouwd worden. 1949 ik was zelf( mijn ouders) net verhuisd van een noodwoning voor het bombardement van Rotterdam naar een van de eerste nieuwbouw huizen in Vlaardingen, met "douchecel" allen nog 2 jaar gewacht op een geiser voor warm water ( ondertussen in de teil gezeten als derde).
Kwam er nog smeriger uit als er in. Later ook nog wel naar het "badhuis" geweest. Zo ging dat nog toentertijd.
Het waren "andere tijden" wel veel van geleerd.Kortom chronisch gebrek aan motoren, en aan geld. Nog steeds !!
Karel
Voor die nieuwbouw kustvaarders van Pattje stonden ze in de rij zo vlak na den oorlog. Voor de motoren die Pattje normaal inbouwde waren wachtlijsten, al z'n andere nieuwbouw waren Brons,Industrie, Werkspoor- en Stork motoren toentertijd. Heel Europa lag op zijn reet en moest weer opgebouwd worden. 1949 ik was zelf( mijn ouders) net verhuisd van een noodwoning voor het bombardement van Rotterdam naar een van de eerste nieuwbouw huizen in Vlaardingen, met "douchecel" allen nog 2 jaar gewacht op een geiser voor warm water ( ondertussen in de teil gezeten als derde).
Kwam er nog smeriger uit als er in. Later ook nog wel naar het "badhuis" geweest. Zo ging dat nog toentertijd.
Het waren "andere tijden" wel veel van geleerd.Kortom chronisch gebrek aan motoren, en aan geld. Nog steeds !!
Karel