Boele en Oosterwijk.

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Hierbij de mooie foto van Hans, direct geplaatst.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Agami met Maas

Bericht door Hans »

Als het Harrie lukt, dan moet het kunnen.
file_zpsf95d5e60.jpg
file_zpsf95d5e60.jpg (142.83 KiB) 4324 keer bekeken
Foto van rond 1965.
Aelbrechtskade met Aelbrechtsplein zichtbaar aan de overkant van de Delfshavense Schie.

De bokken op de voorgrond zijn bezig met inhijssen van de Beukelsbrug.

Maar het gaat mij natuurlijk om de kraan aan de overzijde.
Het is de Agami van Oosterwijk. Een omgebouwde stoomkraan.
Geplaatst op een deel van een voormalige ertstanker.
Het had twee beunen van ongeveer 1500 ton elk.

Het in lossing liggende schip is het sleepbeunschip "MAAS", ongeveer 1500 ton, ook van Oosterwijk.

Uiterst rechts op de foto is nog een stukje zichtbaar van de "Flamingo", de tweede kraan van Oosterwijk die daar lag.
Groet,
Hans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Gefeliciterd Hans, je moet denk ik even iets aan je instellingen wijzigen. Wanneer je een berichtje opstelt dan heb ik alleen maar aangevinkt bij de onderstaande optie's:
onderschrift gebruiken, alle andere optie heb ik niet aangevinkt, dat heb ik bij jou ook gedaan en toen kwam de foto wel.

Trek nu je archief maar open,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Bedankt voor alle moeite Harry. Ik ga het proberen.

Groeten
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Ruimtevaarders

Bericht door Hans »

Nog een plaatje van de zes voormalige ruimtevaarders van Oosterwijk, met op de achtergrond de Brienenoordbrug.
6beunbakkenoosterwijk.jpg
6beunbakkenoosterwijk.jpg (138.06 KiB) 4322 keer bekeken
Groet,
Hans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Gefeliciteerd
:P :lol:

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Dodo met Zijpe

Bericht door Hans »

Op een eerder plaatje van de 3 Scheldeschepen was aan de overkant van de Maas het kraanschip "DODO"te zien.
Hier een foto van wat dichterbij.
dodometzijpe.JPG
dodometzijpe.JPG (35.43 KiB) 4417 keer bekeken
Het mbs "Zijpe" van Oosterwijk is zojuist langszij gekomen en het lossen is begonnen.

De "DODO" is een van de laatste twee draadkranen van Oosterwijk.
Hij ligt nog steeds aan de Nesserdijk in Rotterdam en is nog in bedrijf, ook al is de grote drukte ook daar voorbij.

De andere is de "Nandoe".
Deze staat op de wal aan de Keilehaven in Rotterdam.
Alle andere draadkranen zijn ter ziele.

Mogelijk dat alleen de "FLAMINGO" nog ergens in bedrijf is.
Deze is overgenomen door het Zeehavenbedrijf Dordrecht en een aantal jaren geleden in Zwijndrecht op de
werf van Kooiman nog gereviseerd.
Is daarna uit beeld verdwenen.
Groet,
Hans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ben ook ebven in het archief gedoken en heb er een paar oudjes uitgehaald. Zag trouwens gisteren dat de Zagri 3 aan het werk is bij de aanleg van een nieuwe brug bij Fonejacht in Friesland. Helaas geen gelegenheid om te stoppen.

Harry

Afbeelding

Afbeelding
De Zagr 12 is de voormalige kuster Hinde, in 1979 in Groningen gefotografeerd.

Afbeelding
De Zagri 27 was dacht ik een voormalige Franse Rijnsleepboot waarvan ik de naam even niet paraat heb.

Afbeelding
Een enorm schip met een lap sleeproer, lijkt me moeilijk te manoeuvreren...

Afbeelding
Een bizondere foto van het 'vluchtschip' Willem II, met het zusterschip Willem I heeft het jaren in de haven van Numansdorp gelegen. Omgeven met een waas van geheimzinnigheid werd algemeen aangenomen dat de schepen klaar lagen om in geval van oorlogsdreiging Regering en Koningshuis te evacueren. Na het wegvallen van de dreiging van de Koude Oorlog werden de schepen te koop aangeboden en kwamen in de Rotterdamse Leuvehaven te liggen. Boele & Oosterwijk heeft de schepen dacht opgekocht en als Zagri's in de vaart gebracht. Wie weet hier meer van en heeft eventueel foto's van de betreffende Zagri's?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Nog een foto van de Aelbrechtskade gemaakt over de nieuwbouw van de Beukelsbrug heen. De eerste kraan is de "AGAMI", daarachter de "Flamingo".

Kwalitatief misschien niet geweldig, maar het was de allereerste foto van de 2 kranen die ik aantrof. Ik wilde hem jullie niet onthouden.
Hans

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gast

Bericht door Gast »

Op 9 feb stond er een foto geplaatst door Hans over het lossen van zandschepen aan de Aelbrechtskade. Op de voorgrond staan twee drijvende bokken. Klopt mij informatie dat het gaat om de bok Assissent (de linker bok) van Van der Graaf en rechts de Hercules van een bedrijf uit Dordrecht. Deze rechtse bok werd meestal ingezet als hijbok (zie de ogen voor de geleide palen in de top van de poten).
Zijn er in de forum nog mensen met foto's van bokken uit de oude doos.

Groet,

Jan de Vries
Plaats reactie