Boele en Oosterwijk.

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Speciaal voor Jan, de Bison met kaptein Harm Smit stormt vanuit de Nieuwe Maas de Oude Maas in. Als je goed kijkt zie je in stuurhut het kleppie van zijn petje.
Zijn opvolger op de Westerschelde heeft hem ook een keer omhoog gevaren op ongeveer de zelfde locatie ( even beneden Strijen) maar dat feest heeft 2 dagen geduurd en hij is tenslotte los gekomen door een gezamenlijke inspanning van de Bison en Buffel dus totaal 2700 pk's.
Hij zat geladen aan de Noordwal, op mijn vraag wat hij daar te zoeken had heb ik nooit antwoord gekregen.

bison sleepboot.jpg
bison sleepboot.jpg (121.27 KiB) 1084 keer bekeken
Karel

ps. dia genomen met mijn Practica Spiegelreflex.
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Ook wel spottend een Dieselreflex genoemd. Heb ook zo'n ding gehad, met telelens. Voor het geld best goed spul. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

karelzijpe schreef: 21 jan 2021 17:04 Speciaal voor Jan, de Bison met kaptein Harm Smit stormt vanuit de Nieuwe Maas de Oude Maas in. Als je goed kijkt zie je in stuurhut het kleppie van zijn petje.
Zijn opvolger op de Westerschelde heeft hem ook een keer omhoog gevaren op ongeveer de zelfde locatie ( even beneden Strijen) maar dat feest heeft 2 dagen geduurd en hij is tenslotte los gekomen door een gezamenlijke inspanning van de Bison en Buffel dus totaal 2700 pk's.
Hij zat geladen aan de Noordwal, op mijn vraag wat hij daar te zoeken had heb ik nooit antwoord gekregen.


bison sleepboot.jpg

Karel

ps. dia genomen met mijn Practica Spiegelreflex.
Dank je wel karel voor de mooie foto van de "Bison" met Harm.

Dat het schip aan de grond liep daar is niet zo moeilijk als je het licht van de Kil vooruit had en vergat het licht van Strijen was het zo voor elkaar. Er waren toen ook nog geen fabrieken enz. aan de Noordwal. En als je de Klundert zag was het al te laat.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

IJmuiden, 1 november 2005 passeerde het Motorbeunschip "RIO GRANDE" (2310457) de sluizen met een lading droog zand en gezien door Evert Sikkema. Het schip gebouwd als sleepschip de "NEGEB" bij de werf Piet Hein in Papendrecht in 1959 voor de Rederij Oosterwijk.
De eerste eigenaar was Boele en Oosterwijk BV in Rotterdam. In 1986 ging het schip naar J. van de Waal in Sliedrecht en kreeg het de naam "RIO GRANDE", nu als motorschip. In 2007 ging het varen voor J. de Feyter in Axel, nu als "PETRA".
Het schip is 2604 ton met de afmetingen 92,07x11,57x3,83 met een 1267 PK Cummins (KTA50M) en een kopschroef van 320 PK DAF.

Ver. de Binnenvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

karelzijpe schreef: 27 feb 2016 17:15 Ter vergelijking Nimmerzat ( kraan 58) en kraan 57 waren 17.10 mtr.nimmerzat.jpg Karel
nimmerzat.jpg + 57.jpg
nimmerzat.jpg + 57.jpg (81.65 KiB) 866 keer bekeken

Waar is die kraan 57 toch gebleven ? Op bovenstaande foto beiden met een vlaggenmast Hans !

Uit Corona-verveling een beetje bladeren en toen kwam ik hem weer tegen.
8507_B_Rott_01.png kraanponton SHV 57.png
8507_B_Rott_01.png kraanponton SHV 57.png (211.79 KiB) 870 keer bekeken

Karel
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Dat zal dan wel t.b.v. van de Olau Line geweest zijn vermoed ik zomaar Karel.

m.v.g., Roy
Hans
Berichten: 7618
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ik dek dat we kunnen concluderen Karel dat kraan 57 niet in het bezit van Oosterwijk is geweest maar waarschijnlijk gehuurd. Vandaar dat we er ook officieel geen naam van kunnen vinden. Mogelijk had de kraan in de "volksmond" bij Oosterwijk wel een naam (b.v. Kagoe).
Maar dat zullen we waarschijnlijk wel niet meer te weten komen.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Denk het ook Hans, eerst gehuurd en het beste eruit gevist.

Karel
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

Een oudje
maas Oosterwijk.jpg
maas Oosterwijk.jpg (148.75 KiB) 618 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Hans
Berichten: 7618
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Maraboe aan de Boompjes Martin 😀
Langszij liggen de Sahara en de Amer of de Merwede.
Groet,
Hans.
Plaats reactie