Boele en Oosterwijk.

Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

Wat leuk dat Roelof Boltje in het artikel van Jaap Oosterwijk langskomt. Roelof was bevriend met mijn opa en ze werkten samen in het verzet.

Mijn opa was met zijn schip de Flevo ondergedoken in de Noord-Oostpolder. Het schip werd op een gegeven moment overgeschilderd en kreeg de naam "NOP II". Zo hebben ze een tijdlang voor Boltje de lijndienst Zwolle-Emmeloord gevaren. Boltje was betrokken bij de droogmaking en ontginning van de polder en de NOP II moest het kamp Emmeloord vanuit Zwolle bevoorraden. Er waren nog geen wegen in de polder, alleen vaarwegen. Op de terugweg werden dan gedropte wapens en andere spullen voor het verzet meegenomen naar Zwolle.

De Noordoostpolder (NOP) kwam in 1943 droog en werd bekend als het "Nederlands Onderduikers Paradijs". Vanuit de polder werden de eerste landbouwproducten naar de stad gebracht. Ook wapens die 's nachts in de polder waren gedropt werden per schip onder de lading naar Zwolle gebracht waar het verzet ze dan overnam. Op een gegeven moment werd de naam Flevo dus iets te bekend en besloot mijn opa de naam NOP II op het schip te zetten. De NOP I was een stoompassagiersbootje van de fa. Boltje. Ik heb altijd begrepen dat NOP stond voor "Niet Over Praten". Er was een vergunning nodig om met het schip in de Noordoostpolder te mogen varen en verder een Ausweis waarin werd aangegeven dat het schip ingezet werd voor de voedselvoorziening en dus niet gevorderd mocht worden.

De Deutz/Brons, die inmiddels op gas liep, moest gestart worden op benzine en de Heesen-gasgenerator moest gestookt worden met anthraciet. Voor het kopen van die brandstof was ook een vergunning met administratie nodig. Na de oorlog moest er natuurlijk een hoop uitgelegd worden. Als je met een gasgenerator had gevaren, dan kon dat in principe alleen maar voor de vijand en was je op zijn minst verdacht van collaboratie. In die meidagen was zaak om zo snel mogelijk de schapen en de bokken te scheiden en dat ging natuurlijk niet altijd even zachtzinnig. Daarom waren er getuigschriften nodig die je op zak had. Roelof Boltje was ook hoofd van een verzetsgroep in Zwolle geweest en haastte zich om de verklaringen te regelen dat mijn opa betrouwbaar was.
Boltje POZC 06-09-1944.jpg
Boltje POZC 06-09-1944.jpg (46.58 KiB) 1495 keer bekeken
Brief R. Boltje 1945.jpg
Brief R. Boltje 1945.jpg (86.26 KiB) 1505 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Jeetje Gert, wat een verhaal.
Geeft weer een kijkje in de tijd waar mensen hun leven op het spel zetten voor onze vrijheid.
Onbegrijpelijk toch dat er nog steeds mensen op deze wereld zijn die weinig tot geen lering trekken uit het verleden.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dat project van " Werkeiland Haringvliet " was een enorme stap voor een zandschippertje. Hij had al veel indruk gemaakt bij RWS door zijn grootschalige aanpak ( Ahoy e.d.) in Rotterdam en ramp 1953. Zijn aanpak met Boltje ( Zwolle ) en consorten en de concurrenten de loef te afsteken
door de inschrijving te winnen. Van gasten ( Sliedrecht ) die een beetje neer keken op nieuwkomers in de branche , dat was later toch ook de aanleiding voor zijn vreugdedansje op de Opperduit bij de verkoop van zijn bedrijf aan de toenmalige concurrenten.
Een echte ondernemer zoals Roelof Boltje, heeft ook bizarre dingen gedaan. Kom daar maar eens om in deze huidige bestuurders tijd !
o.a. Copacabana , Transmundium !

nv. Haringvliet.jpg
nv. Haringvliet.jpg (37.97 KiB) 1374 keer bekeken
Karel
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Dodo.

Bericht door Hans »

Ik kreeg onlangs een foto onder ogen afkomstig van een oude Holland Amerika Lijn kalender.
Vroeger, toen de HAL nog in Rotterdam zat, kregen zakenrelaties aan het eind van het jaar een nieuwe
kalender welke was voorzien van foto's die met de HAl te maken hadden.Veel schepen naturlijk maar ook wel eens overzicht
foto's zoals deze. Helaas zijn al die kalenders die mijn vader ooit kreeg waarschijnklijk geeindigd bij de oude kranten.
Deze foto kwam door toedoen van Rob Smith op facebook voorbij.
Op zich een foto waar je best even naar kan kijken want er is genoeg op te zien.
HAL en Rijnhaven.jpg
HAL en Rijnhaven.jpg (387.98 KiB) 1272 keer bekeken
De foto op zich heb ik al wel vaker gezien maar dit exemplaar is net een stukje groter afgedrukt dan de vorige die ik onder ogen heb gehad.
Links boven in de hoek is op deze foto zelfs de "Koffiemolenbrug" over de Spoorweghaven te zien.
Maar wat mij, als Oosterwijk watcher, dan weer opviel is dat kleine stukje blauw rechts boven aan de foto.
Uitvergoot ziet dat stukje blauw er zo uit.
Dodo stoom Rijnhaven.jpg
Dodo stoom Rijnhaven.jpg (56.02 KiB) 1272 keer bekeken
Dat stukje blauw is de Dodo met daarop nog de stoomkraan, liggend in de Rijnhaven.
Ik zat naar de Dodo te kijken en zag iets vreemds al wist ik niet direkt wat het was.
Er was iets in de verhouding wat niet klopte. Het ponton (de Tosari) leek zo klein.
Nadat ik er een foto van de Conrad Stork Dodo bij had gehaald om te vergelijken zag ik het ineens.
Dodo nesserdijk van boven.jpg
Dodo nesserdijk van boven.jpg (278.85 KiB) 1272 keer bekeken
De stoomkraan was niet alleen veel groter dan de electrische kraan maar stond ook helemaal op het einde van het ponton, op de plek
waar later de lopende band en het kleine voorbeun zouden komen. De Dodo had dus in die tijd maar 1 beun maar die was wel een stuk groter.

Dan gaat de stoomkraan er in 1965 af en komt de nieuwe Conrad Stork kraan op de Dodo te staan.
Ze komt dan weer in de Rijnhaven te liggen. Ik zie nu pas dat op onderstaande foto er nog geen sprake is van een lopende band en het lijkt dat de kraan
meer in het midden staat dan zoals ik haar ken en ook op bovenstaande foto te zien is, maar misschien is dat gezichtsbedrog.
DodoRijnhaven.JPG
DodoRijnhaven.JPG (179.24 KiB) 1272 keer bekeken
Mogelijk dat toen de band werd geplaatst is de kraan meer naar de zijkant en naar voren is gezet, e.e.a ivm de gewichtsverdeling.
Dit laatste weet ik niet zeker en is een aanname maar misschien dat iemand daar nog iets over kan vertellen.
Groet,
Hans.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

Is dat dan ook de kraan van de Dodo, Hans? Achterop staat "F.J. (de) Greef"
Rijnhaven 1965.jpg
Rijnhaven 1965.jpg (233.92 KiB) 1131 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Jazeker Gert, dat is hem. ;-)

F.J. de Greef is van de vrachtwagen die voorbij rijdt.
Groet,
Hans.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door maarpol »

Ligt een zuiger te koop voor sloop in Nigeria misschien dat jullie er iets bekends aan kunnen zien

https://jiji.ng/port-harcourt/watercraf ... =32&page=1

Woonde toch wat Hollands in

https://www.balticshipping.com/vessel/imo/6724696
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... l:AREIAMAR

Builder SLEEPHELLING SCHEVENINGEN - SCHEVENINGEN, NETHERLANDS
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Condition: Nigerian used.

Dat is wel te zien ja.
Ik heb nog geen idee welke zuiger het zou kunnen zijn Martin.

Heb even geinformeerd Martin.
Gaat hoogstwaarschijnlijk om de Vlaanderen 12 van baggermaatschappij Decloedt en Zn.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Zijpe

Bericht door Hans »

Een foto van Arie Pieters, gemaakt langs de Kil in 2018, laat de Zijpe zien onderweg naar Moerdijk om een nieuwe lading buizen
voor de Maasvlakte te halen.
©️Arie Pieters
©️Arie Pieters
Zijpe in de Kil 2018 onderweg naar Moerdijk foto Arie Pieters.jpg (295.48 KiB) 839 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Nog even terugkomend op de onbekende zuiger van Martin.
Het gaat dus om de hopperzuiger Ostsee
Eigenaar VEB Deutsche Seebaggerei
Gebouwd in 1966 bij de NV Sleephelling Maatschappij Scheveningen
Bouwnr. 205
Later verkocht naar Portugal met als naam Areiamar.
Uiteindelijk, zoals zo velen, geeindigd in Nigeria.
Dank aan Martin voor zijn speurzin.
Groet,
Hans.
Plaats reactie