Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Die foto is van dat Smeermaas verhaal wat ik zei.
Ik dacht ook in die richting maar kan er geen bevestiging van vinden op de foto's.
Ik zal dat Smeermaas verhaal even ophalen.
De bakken waren natuurlijk eigenlijk veel te groot voor dat vaargebied en moesten geballast worden om onder de bruggen door te kunnen.
Daarvoor werd ook de brandweer ingezet.
De fotos kun je zien op pagina 259 en 260 van dit topic.
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wat deden de Boogschutter en Steenbok in Limburg.

Bericht door Hans »

Dit is de post van september 2007.
Hans schreef: 05 sep 2007 12:25
Roel schreef:Hans je zou eens bij van Dalen kunnen informeren die zal misschien wel meer weten .
gr Roel.
Nou het is nog een hele zoektocht geworden.
Uiteindelijk is het Frans Verheezen geweest die onze vraag kon beantwoorden.

De heer Verheezen is als uitvoerder o.a. betrokken geweest bij het mijnsteenproject in Limburg, waarover al eerder wat is geschreven.

Hetgeen waar wij naar op zoek waren heeft daar echter niets mee te maken.

In Lanaken stond lags een kanaal een papierfabriek, een vestiging van de Koninklijke Nederlandse Papierfabrieken, gebouwd in 1967, later overgenomen door van Gelder papier.

Dit bedrijf wilde uitbreiden met een haven, zodat de grondstoffen per schip konden worden aangevoerd.
Het kanaal ter plaatse was te smal om schepen in het kanaal zelf te kunnen lossen.

U voelt hem al aankomen, Oosterwijk heeft dit karwei gedaan.
Men gebruikte daarvoor een rupskraan van 160 ton met een grijper van 8 a 9 m3. genaamd "Marion", en de schepen Boogschutter en Steenbok.
Het in Lanaken afgegraven zand werd door de schepen afgevoerd naar diverse afnemers in Limburg.

Weer een vraag beantwoord.
Met dank aan Frans Verheezen.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

We zijn weer helemaal op de hoogte, was wel een huzarenstukje om ze daar in het Albertkanaal te krijgen ( en weer terug ) of over Antwerpen ?

Kwam nog een mooi plaatje tegen van de Boogschutter met sleepboot Gijsbert of was het de Gijsbert met de Boogschutter ?
Boogschutter Vlaardingen.JPG
Boogschutter Vlaardingen.JPG (93.94 KiB) 1183 keer bekeken
.

Locatie : Vondelingenplaat Pernis op de oever Albatros Superfosfaatfabriek met een steiger uit de wal. Vaak fosfaat gelost aan de binnenkant steiger de "sloot" geheten, kon er flink gieren en zuigen van de voorbijkomende zeevaart.

Roy dacht dat er een zat te slapen op de Boogschutter, heb dit zelf meermalen meegemaakt en geen vuiltje aan de lucht.
Nol van Thull voer met de Gijsbert ( alleen zonder personeel, een soort zzp-er ). Een verschrikkelijke vakman, komt over de eb de Oude Maas uit en op de Nieuwe Maas ook een flinke ebstroom . Vaart zonder wat te minderen ruim de bocht door, dan krijg je deze situatie. Niets aan de hand maar het oogt een beetje vreemd . Hij helt wel een beetje over de Boogschutter, maar er werd toentertijd nooit gezeurd over wat water aan dek.
Fruitbootje van United Fruit volgens Roy, denk ik ook , Merwehaven 1e gat ?
Sleepvlag in de mast bij de Boogschutter en de olielantaren nog in de stuurhut om bij te vullen.Je moet tenslotte met z'n bedrijf op de kleintjes letten. En een extra kabel naar het voorschip kost tenslotte niet niks. Maar wel een echolood voorop en achterop.

Leeg naar de Ahoy voer ome Noll graag door het Spui en het Haringvliet, in het Haringvliet ging hij zijn bootje soppen met zoet water en een grote spons. Zonder iemand aan het roer liep hij kaarsrecht op koers (zonder apparatuur ), je kon z'n bootje door een ringetje halen ! Ook was hij schipper geweest op de Oosterschelde van Oosterwijk.

Dus vol aan zeer ruim de Oude Maas uit was geen probleem, ziet er alleen wat lullig uit. :D

Dit wou ik even kwijt ( het lag niet aan de bemanning van de Ruimte-ketser).

De Hr. van Dalen van Oosterwijk vond dit oksefibieus wat ik een bijzonder treffend woord vond.

Karel

ps. De A4 is gedaan inmiddels, dat ik het nog meegemaakt hebt en zelfs nog zand over voor de A15.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Heb het ook wel eens anders meegemaakt Karel. Zat in 1967 pas op de Alcyone en voeren geladen van de Esso in de 3e Petr. haven. Uit de Botlek kwam een sleep en die gaf ik een beetje ruimte. De havenhoofden van de Botlek waren nog niet verlaagd. Hartje eb en geen zicht richting Nieuwe en Oude Maas. De sleep ging voor me de Botlek uit en werd gepakt door de ebstroom. Uit de Oude Maas kwam een Oosterwijk sleep met zo'n oude kolencollier. De sleepboot daarvan ging aan de fluit hangen, maar kon niet meer doen dan trekken om de boel bestuurbaar te houden. Afijn het liep allemaal vrij, maar de Oosterwijk sleep was al halverwege Maassluis eer hij de boel rond had. De sleepboten waren niet van het formaat Gijsbert. Die had wel iets meer "in de mouwen" en kon de boel beter in bedwang houden. Alweer 50+ jaar geleden. Daarna is er nog heel wat aan de Botlek ingang gesleuteld. Af en toe "ontspoorde" er ook wel eens een zeeboot en nam dan gelijk een heel steiger op de horens. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

1967 , Kruiteiland was net weg
kruiteiland -foto Ary Groeneveld -(olievos 4) 1966.JPG
kruiteiland -foto Ary Groeneveld -(olievos 4) 1966.JPG (67.33 KiB) 1114 keer bekeken
En toen lag er weer wat gezonken voor de Botlek
1967 Hornland.JPG
1967 Hornland.JPG (77.44 KiB) 1114 keer bekeken
Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Wel even off topic, maar hier is het Kruiteiland er nog. Toen ik recentelijk de datum achterhaalde dacht ik gelijk; Wie loopt er nu in december in de regen het dek te wassen? Ideaal weer natuurlijk want het droogt niet aan. Roerig vaarwater daar! Gr. Klaas.
1964-12 Kruiteiland 1.JPG
1964-12 Kruiteiland 1.JPG (124.38 KiB) 1101 keer bekeken
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Je zegt wel off topic Klaas, maar zie ik daar op de achtergrond links geen Oosterwijker ??
Groet,
Hans.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Lijkt haast wel Hans! Zou het Karel zijn? Helaas is hij op dit, net even later geschoten, plaatje verdwenen. Toch wel leuk dat soort "bijvangsten". Goed dat ook een ander eens naar die foto's kijkt. Gr. Klaas.
1964-12 Kruiteiland 2.jpg
1964-12 Kruiteiland 2.jpg (96.88 KiB) 1090 keer bekeken
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Die Oosterwijk-motor was er een van de Schelde-serie, Karel zat op de Noordzee ! Onder de bomen op het Kruiteiland wel een keer een weekend gekrampeerd met een Bums geboren in het ochtendgloren en een pot pindakaas, tevens een paar pakjes Saroma-pudding ( eerste instant, was very hot bij de padjakkers ) de Akela ook trouwens :lol: 't Was een lekker ding.

Karel

Wel een heavy kampvuur met dat drijfhout.
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Tollebeek1 »

IK zie hier toch een OOSTERWIJK koppie
[*]http://www.resizer.nl/image/562/375/resizer-nl17b53b22963dad9.png
Bijlagen
resizer-nl17b53b22963dad9.png
resizer-nl17b53b22963dad9.png (231.84 KiB) 1389 keer bekeken
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Plaats reactie