Lloyd AG Basel.

Roy-

Bericht door Roy- »

Leuk dit overzicht !.
Bedankt voor de moeite.
Niet dat ik zelf een band met dit schip heb, maar ik heb 2 opvarenden van de "Schouwen" gekend. Midden jaren 70 kwamen we elkaar nogal eens tegen. Vandaar !.

m.v.g. Roy
johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

BREITHORN

Bericht door johnnyneij »

Roy schreef:Leuk dit overzicht !.
Bedankt voor de moeite.
Niet dat ik zelf een band met dit schip heb, maar ik heb 2 opvarenden van de "Schouwen" gekend. Midden jaren 70 kwamen we elkaar nogal eens tegen. Vandaar !.

m.v.g. Roy
De BREITHORN was dat ook een schip van deze rederij ik meen te weten als dat dit schip nog een tankschip is geworden.
Gebouwd bij werft BRAUN in SPEIJER als het goed is.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

(rhein) lloyd schepen

Bericht door Arie »

Naast de genoemde scheepsnamen waren er dacht ik ook nog de Frohmut en de Niesen, dit schip kenmerkte zich omdat het één heel groot roer had.
Ik meen me te herinneren dat er ook nog een heel oud schip was met de naam Belchen. :?:

De Wagemut is omstreeks 1980 gezonken geweest bij de Pannerdensche kop, daarna is ze verlengd, ze typeerde zich mede door de direct omkeerbare motor die er in stond, wanneer die gestart werd gaf die altijd een venijnige harde klap. Ik meen dat ze nu voor de VT actief is onder een andere naam.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

LLOYD AG BASEL

Bericht door johnnyneij »

De BREITHORN was een zusterschip van de SCHWARZHORN. Waren alletwee in oostduitsland gebouwd. Het schip dat in SPEIER op de werft BRAUN is gebouwd is de SCHRECKHORN.
Is gebouwd als vrachtschip en is later omgebouwd tot tankschip.
Bestaan er van dit schip nog ergens foto's.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

BREITHORN
67 x 8,30 x 2,52 , 960 ton
bouwjaar 1957 Rosslauer Schiffswerft, bouwnr 2806
715 pk MAK, type 423A

1957 BREITHORN voor Rhein Lloyd GMBH in Mannheim
Later omgebouwd tot tanker voor Rhein Lloyd GMBH in Basel (7000548)

Daarna ALCHIMIST ZUG voor de Hamburger Lloyd AG in Basel

LUANDA
66,94 x 8,20 x 2,52 , 907 ton
bouwjaar 1957 Rosslauer Schiffswerft, bouwnr 2805
715 pk MAK, type 423A

1957 LUANDA voor Rhein Lloyd GMBH in Mannheim
1971 ANIMA van A.L. Levering in Wemeldinge. (2313165)
1972 ANIMA van J. van der Plasse in Wemeldinge.
1978 ANIMA van F.L. van Nijenhof in Rotterdam.

SCHWARZHORN
67 x 8,20 x 2,52 , 907 ton
bouwjaar 1958 Schiffswerft Dresden-Uebigau, bouwnr 1476
560 pk MAK

1958 STEINTEL voor Hamburger Lloyd AG in Hamburg
1959 SCHWARZHORN voor Lloyd AG in Basel (7000569)
1971 RONNY O van Ost in Gent.
1976 RONNY O van J.A. van Ballegooij in Rotterdam (2314489)
1976 ELMO van C.A. Verhulst in Rotterdam.
1979 ELJA V van J.A. van der Vlag in Rotterdam.
1993 JEL van J. Mastenbroek in Hendrik ido Ambacht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding
1957 LUANDA voor Rhein Lloyd GMBH in Mannheim
1971 ANIMA van A.L. Levering in Wemeldinge. (2313165)
1972 ANIMA van J. van der Plasse in Wemeldinge.
1978 ANIMA van F.L. van Nijenhof in Rotterdam.
De Anima 02313165 Amsterdam Rijn Kanaal ter hoogte van de voormalige stuw van Zeeburg
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: MTS Uetliberg

Bericht door Brittelhaak »

Binnenvaart schreef:
Boegschroef schreef:MTS Uetliberg, Lloyd AG Basel

Afbeelding
Ik hoorde gisteren van een andere broer van mij dat dit schip is gezonken bij de Witte tonnenvlij,er zaten 4 man aan boord waarvan er 3 zijn verdronken diegene die het heeft overleefd vaart bij mijn broer aan boord
Ik ben nieuw op deze prachtige site, en hoop dat ik niet gelijk een fout maak.
Mijn broer voer destijds als stuurman op de Uetliberg en loste loog, ik dacht in de Sloehaven, ikzelf voer toen op de Seatrans 1 een oude kustvaarder van Boele en Oosterwijk en lade slaken bij de zelfde fabriek waar mijn broer loste en zagen elkaar daar af en toe, tijdens onze reis naar de oosterscheldedam om te lossen hoorden wij s`avons laat via de mobilefoon dat er een schip in hoge nood verkeerde en er was assitentie onderweg, later bleek dat het de uetliberg was, en veel later hoorden wij dat mijn broer een reisje op de schowuen meevoer wegens personeelsgebrek, hij had toen op de uetliberg moeten zitten (twee weken op twee weken af) was voor mij een makkelijk rekensommetje.
De schipper de loods en een stuurman zijn verdronken de matroos heeft het overleefd en s`morgens op een luik ergens aangespoeld. luid het verhaal wat mij ter ore is gekomen. Ik zal mijn broer eens vragen misschien weet hij nog meer te vertellen?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
appie

Re: LLOYD AG BASEL

Bericht door appie »

hoi mensen die namen zoeken van firma lloyd ag basel er staan al veel in deze pagina
die ik nog weet staan hier onder ook van de dochters firma van lloyd ag basel
lambereene
schrekhorn omgebouwd en verlengd de tanks waren van roestvrijstaal v4 staal
moron normale tanker
monto normale tanker
lamberene vrachtschip
de loogtankschepen hadden stalen ronde tanks voorzien van een pasta of zoiets
zo dat het ijzer niet werd aangetast en de grote verwarming om het loog op temperatuur te houden .

tevens hadden ze drie sleepboten die waren echt super groot voor de rijn.
1 rudolf gelpke
2 mieser
3 erasmus
tevens lag er in basel een werkschip cq ponton voor herstel motor en laswerk enz
dat ding had ook een naam maar die weet ik niet meer sorry

er was ook een rhein lloyd mannheim gmbh
die hadden ook tankers varen
o.a. de Belchen dat was een loogtanker die voer meestal van farbwerke hoecst naar
basf mannheim

rijnlloyd rotterdam
sleepschip voor 1955 allemaal
leemans
caland
walgeren
beveland

de leemans is gezonken geweest in 1954 toen gesloopt geloof ik

vrachtschip ms
swartswald kleine vrachtschip
hars kleine vrachtschip
spesart kleine vrachtschip
rembrand later omgebouwt tot loogtanker
tromp 499 ton 300 pk sulzer later omgebouwd met roestvrijstaal tanks v2 voor de beter troep
het ombouwen is gedaan bij figee in vlaardingen dat heeft erg lang geduurd
ongeveer 28 weken
2 pompen van de firma houttuinen 1 van 150 ton per uur en 1 van 75 ton per uur van roestvrijstaal.

de ruyter 499 ton 300 pk sulzer
piethein 499 ton 300 pk sulzer deze 3 zijn gebouwd in moerdijk bij firma paans in de jaren 50

de tromp heeft in het begin als tankschip salpeterzuur vervoerd van sluiskil naar enck te vlaardingen en van europoort (esso chemie )naar enck vlaardingen
tussen door allerlei chemie vervoerdt maar ook wijn van amsterdam naar duitsland.

de munot ook eerst vracht schip later ook omgebouwd tot tanker met v4 staal vaarde voor rhein lloyd mannheim gmbh
de munot is ook bij paans rodevaart moerdijk gebouwd in de jaren 50

de schouwen was ( is ) een schip apart met zijn aandrijving zeker in de jaren 60 die ik bewust mee heb gemaakt er was geen tweede in die tijd

een vraag: wie weet wat er met mts tromp is gebeurd :oops:

:) groetjes ab
Goldfinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jun 2009 16:15
Locatie: Nijmegen

Rijn Lloyd Rotterdaam/ Rhein Lloyd Manheim / Lloyd AG Basel

Bericht door Goldfinger »

Hallo mede collega's, ik heb jarenlang bij de Rijn Lloyd en Lloyd AG gevaren als Matroos en stuurman matroos, tot ik mijn patent gehaald heb toen ben ik overgestapt naar de toenmalige Neptun AG en Later is dat de SRN geworden.
De scheepsnamen van Lloyd AG waren voor de vrachtschepen:
Aletshorn
Breithorn (1970 omgebouwd tot tanker)
Eiger
Jungfrau
Matterhorn
Mönch
Munot (1968 omgebouwd tot tanker)
Passwang
Schreckhorn (1969 omgebouwd tot tanker)
Schwarzhorn

De tankschepen waren:
Chasseral
Chaumont
Monto
Moron
Outremont

Tanksleepschepen waren er 2, Blauen en de Feldberg

Hierbij een foto uit 1966 van de Piet Hein waar ik toentertijd matroos op was

Afbeelding
Goldfinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jun 2009 16:15
Locatie: Nijmegen

Rijn Lloyd Rotterdaam/ Rhein Lloyd Manheim / Lloyd AG Basel

Bericht door Goldfinger »

Vervolg op voorgaande bericht:
De Rijn Lloyd Rotterdam had ook een redelijk grote vloot:
De Ruyter
Tromp
Rembrandt
Piet Hein
Eifel
Schwarzwald
Odenwald
en als sleepschepen de Beveland, Walcheren en de Leeman.
De Schouwen was toen al omgebouwd als loogtanker waar ik ook een jaar als stuurman/matroos op gevaren heb.
Hij had 2 schottels van ieder 250 pk en was een zeer goed manouvreerschip, maar niet vooruit te branden,
Wij voeren hoofdzakelijk van Linne Herten naar Terneuzen, Vlissingen (Nieuw geopende Sloehaven) en Antwerpen.

De Rembrandt ben ik ook 1 jaar opgeweest en die was ook omgebouwd tot loogtanker waarmee we van Frankfurt Hoechst naar Rheinberg voeren.
Plaats reactie