Spido Rotterdam

Jaap Bijl
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 jul 2010 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Spido Rotterdam

Bericht door Jaap Bijl » 28 mei 2012 08:09

Marten,
Het passagiersschip is bijna zeker de STIEROP van de Alkmaar Packet.
In 1951 werd deze boot de NASSAUPLAAT van Spido.


brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 10 jul 2012 20:53

MARCO POLO. Maashaven Rotterdam.
Afbeelding
Afbeelding

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 28 jul 2012 13:17

JAMES COOK
Afbeelding
Afbeelding

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 31 jul 2012 22:39

ABEL TASMAN
Afbeelding
Afbeelding

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 13 aug 2012 23:18

MARCO POLO
Afbeelding

JAMES COOK
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 15 aug 2012 23:11

ABEL TASMAN
Afbeelding
Afbeelding

Robert Delhaye
Berichten: 401
Lid geworden op: 05 jul 2011 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spido Rotterdam

Bericht door Robert Delhaye » 11 jan 2013 23:41

Op 1 januari 1913, nu honderd jaar geleden dus, verkocht Piet Smit Jr. z'n scheepswerf en stoomsleepdienst aan de heer D.G. van Beuningen. Samen met de directeur van de sleepdienst, dhr. Van Ouwerkerk werd een begin gemaakt met de structurering en modernisering van de vloot. Meer daarover bij het topic 'geelbanders', te vinden bij het sleepvaartforum alhier.

Een belangrijke overname mag zeker niet onvermeld blijven. Van de Roeiers Vereeniging Eendracht, opgericht in 1895, werd het watertaxi- en later rondvaartbedrijf Spido aangekocht. Van Beuningen zag wel iets in deze tak van havenscheepvaart, want de Rotterdamse haven breidde zich jaarlijks aanzienlijk uit en daardoor werd de behoefte aan capaciteit om schepelingen van en naar hun zeeschepen te brengen voortdurend groeien.

Daar kwam nog bij dat door de afname van de scheepvaartactiviteiten gedurende de Eerste Wereldoorlog de roeiersvereeniging in financieel zwaar weer terecht was gekomen. Ze konden door de verkoop van watertaxi's met moeite het hoofd boven water houden. D.G. van Beuningen kwam dus voor een koopje aan de Havendienst Spido, in 1919. Een vooruitziende blik en een zeer zakelijke inslag waren de kenmerken bij van Beuningen, die in nog veel meer bedrijven van betekenis de scepter zwaaide: Steenkolen Handels Vereeniging (SHV) bijvoorbeeld. Hij behoorde tot de groot-industriëlen, of zelfs "havenbaronnen".

Aanvankelijk voor de Spido (naam waarschijnlijk afgelied van 'speedy boat') met de vaartuigen van de roeiers, maar al snel werden enkele sleepboten van Piet Smit aangepast voor passagiersvervoer. De watertaxi's en later ook de rondvaartboten kregen de namen van bekende zandplaten. Dat gold ook voor de verbouwde Piet Smit slepers. Zo werd de "Zwolle" omgedoopt in "Jansplaat", en de "Groningen" werd de "Oostplaat".

In de jaren twintig werd voor het eerst munt geslagen uit de aarzelend opkomende toeristenindustrie. Er werd door de Spido regelmatig gevaren naar Vliegveld Waalhaven, dat over water een stuk gemakkelijker bereikbaar was dan over de weg. In 1923 werd de alom bekende Spido-ponton in gebruik genomen, die ook na de Tweede Wereldoorlog nog vele jaren dienst zou doen.

De ponton deed behalve als aanlegsteiger ook dienst als magazijn voor de sleepdienst. In de jaren dertig werden de eerste echte passagiersschepen in dienst gesteld. Vele zouden na 1945 nog volgen.

wordt vervolgd...

groeten,
Robert

Robert Delhaye
Berichten: 401
Lid geworden op: 05 jul 2011 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spido Rotterdam

Bericht door Robert Delhaye » 12 jan 2013 00:10

De Havendienst Spido (vervolg) :

Gedurende de Tweede Wereldoorlog werden sommige van de kleinere schepen van de Spido gevorderd als ordonnansvaartuig. Veel activiteit was er in die tijd niet, want het aantal zeeschepen dat de Rotterdamse haven aandeed was met 90% teruggelopen. Onmiddelijk na de oorlog werd de draad weer opgenomen. In mei 1940 ging overigens het hele kantoor van Piet Smit rederij verloren. Gedurende vijf dagen werd de administratie voortgezet aan boord van de enige op 15 mei beschikbare accomodatie: de motorpassagiersboot "Prinsesseplaat" (na 5 dagen werd ruimte beschikbaar gesteld op de administratie van het kantoor van de SVH aan de Westerkade).

In 1948 kwam de eerste echte salonboot "Regentesseplaat" van de werf. Van Alkmaar Packet die in de Zaanstreek voer, werden in 1951 vooroorlogse boten met grote passagierscapaciteit aangekocht, die eerst moesten worden gerepareerd.

In de jaren vijftig waren er tijden dat er tijdens het hoogseizoen ieder kwartier een rondvaartboot vol met dagjesmensen en toeristen vertrok. Ook werden er tochten naar de Deltawerken georganiseerd en kwamen schoolkinderen met de trein naar Rotterdam om per Spidoboot naar Hoek van Holland te worden gevaren. De kinderen gingen dan na een dag aan het strand per trein weer terug naar hun woonplaats.

In 1952 volgde de "Prinsesseplaat". De veerboot Enkhuizen - Stavoren werd in 1954 omgebouwd tot salonboot "Erasmus". Andere schepen die voor de rondvaart in dienst werden gesteld zijn o.a. de "Stad Rotterdam", de "Koningsplaat", de "Oranjeplaat", het vlaggenschip "Pieter Caland" en de "Prinseplaat". Er was sprake van een forse vloot met zo'n 25 grote en kleine schepen die behalve rondvaarten ook watertaxidiensten uitvoerden, de post bij zeeschepen bezorgden en een veerdienst vanuit Vlaardingen voor personeel van de scheepswerven, en de raffinaderij aan de overkant verzorgden. Uiteindelijk heeft men ervoor gekozen, halverwege de jaren zeventig, om zich op het toerisme te concentreren.

Daartoe werd begin jaren negentig een samenwerking met reisorganisatie Holland International aangegaan. Eind 1996 verkocht Smit Internationale het bedrijf aan drie investeerders die de rederij omvormden tot Spido B.V. Vanaf 2000 werd een al in gang gezette vlootvernieuwing verder grondig doorgezet. Veel van de oudere rondvaartboten waren toen al afgestoten en zeer luxe salonboten kwamen ervoor in de plaats.

In 2003 werden twee nieuwe partijen eigenaar van Spido. Eén daarvan was Doeksen Transport op Terschelling, in het verleden ook bekend als sleepvaartbedrijf.

In 2006 volgde een 'management buy out' aan de toenmalige directieleden.

Nu beschikt de Spido over vijf luxe boten, die zowel rondvaarten verzorgen als complete charterreizen voor gezelschappen. Ze dragen de namen van ontdekkingsreizigers als "Abel Tasman" en "James Cook".

Vrijwel alle na de oorlog door Spido gebouwde, maar al geruime tijd afgestoten salonboten zijn nog elders in de vaart. Zo doet de voormalige "Regentesseplaat" nog dienst in Schotland, waar ze overigens destijds bij mooi en kalm weer op eigen kracht heen voer!
De ex-"Koningsplaat" vaart in Londen. De "Erasmus" ligt als internaat in Dordrecht. De "Prinsesseplaat" vaart vanuit Maasbracht als "Princess". Bijzonder is de voorlaatste "Koningsplaat", de voormalige tender "Columbus" van de Holland Amerika Lijn, gebouwd in 1910 en in 1927 aan de Spido overgedragen, die nog steeds dienst doet als salonboot in Singapore.

groeten,
Robert

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 18 jul 2013 17:52

HENRI HUDSON. Eemhaven.
Afbeelding

ABEL TASMAN
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

brander
Berichten: 9814
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Spido Rotterdam

Bericht door brander » 28 jul 2013 10:00

MARCO POLO
Afbeelding
Afbeelding



Plaats reactie