Damco Scheepvaart Mij

kajoe
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Damco Scheepvaart Mij

Bericht door kajoe »

ik heb na het samengaan van de haas en damco behoorlijk veel afgelost op de ex damco,s dus alleen tankers ,
heel veel kwam het voor dat een tandje terug nemen er niet inzat altijd haast al hobbelde je over de stenen stug doorgaan alles voor de baas maar waren even vergeten dat zij niet meer voor hun oude baas werkten ,maar goed als je er wat over zij was het mondje dicht je snapt er niets van haas man .ach ja .
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Damco Scheepvaart Mij

Bericht door Gert Schouwstra »

Haha, ja dat klopt wel. Als wij op waterstand laadden voor de Boven-Rijn gingen de rederijschepen altijd nog 10-15 cm dieper. En dan hoorden wij de stenen al onder het vlak door rollen en werd er soms flink afgestopt om de bodem niet te raken. Maar goed, mijn vader was particulier met een eigen nieuwbouwschip en een hoge hypotheek, dus die was zuinig op zijn schip. Er waren rederijen met een andere bedrijfsfilosofie die elke 15 jaar een nieuw vlak onder de schepen moesten zetten. Dat geld hadden ze dan ook verdiend met de extra tonnen, maar het was gewoon een ander soort bedrijfsvoering waarbij de schepen na 20-30 jaar totaal versleten waren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Damco Scheepvaart Mij

Bericht door karelzijpe »

Zelf ook nog bij Damco gevaren begin jaren '60 . De schipper hield de het waterstanden goed bij, vooral het "verval of de was" .Hij bepaalde de diepgang voor de lading die meegenomen werd, kantoor gaf alleen de mogelijkheden aan om eventueel onderweg te "lichten" . Er was geen enkele druk
om risico's te nemen van het witte-boorden circuit.
Damco  97.jpg
Damco 97.jpg (103.34 KiB) 1580 keer bekeken
is als een van de laatste gesloopt, ik heb wel veel visbouten getrokken !

Mijn grootvader had met z,n tweemastklipper uit 1902 een rijnpatent tot Mannheim, mijn vader later ook.( nog in mijn bezit).

Karel
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Damco Scheepvaart Mij

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Karel, het verschilde enorm per rederij hoe er met de schepen werd omgegaan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kajoe
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Damco Scheepvaart Mij

Bericht door kajoe »

nou ik eb een tijdje moeten aflossen op 2 schepen precies hetzelfde overgenomen van fongers zaten beide in Keulen Niel met nafta werden speciaal omgebouwd om gesloten te laden prachtige meters enz .
op die schepen zaten 2 broers bij het laden moesten de trunks open o af t laden ,mocht niet meer van de rederij maar het ging er om ,om meer te laden dan zijn broer kon je punten halen bij de baas wand ach ja deden ze vroeger ook .
na de tweede keer laden in Antwerpen was het voor mij gedaan met je kop boven een openstaande trunk afladen in die troep hoefde niet meer dus eerlijk gezegd krijg de pest maar naar achteren tasje inpakken en weg helaas gingen nog twee anderen ook mee ,hadden al langer genoeg van die man pas in Rotterdam bevrachting gebeld wal kaptein wit heet uitgelecht en naar huis .
tja in die tijd was ik slingeraar bij de rederij daarna de soja olie in heerlijk .
Plaats reactie