Rederij Rijn Schelde onder stoom

maarpol
Berichten: 6340
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

xxx

Bericht door maarpol »

Bedankt voor je inleg Wim en nu komen gelyk meer dingen op , een half jaar geleden hat ik deze twee foto s op het forum en dat ging over dit tjalk die daar links op de foto ziet . Maar toen al merkte ik me dat binnenschip tegen de wal aan dat dit een rynschip was maar dacht er niet by door. Maar als dat schip bekykt heeft het een kont van een boot en een stalen luiken kap , en dan komt de vraag kan dit een van die Rynschelde scheepen zyn . Deze foto is genoomen onder de oorlog hier in Haugesund.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten
Groeten Martin

Roest rust nooit.


johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: xxx

Bericht door johnnyneij »

maarpol schreef:Bedankt voor je inleg Wim en nu komen gelyk meer dingen op , een half jaar geleden hat ik deze twee foto s op het forum en dat ging over dit tjalk die daar links op de foto ziet . Maar toen al merkte ik me dat binnenschip tegen de wal aan dat dit een rynschip was maar dacht er niet by door. Maar als dat schip bekykt heeft het een kont van een boot en een stalen luiken kap , en dan komt de vraag kan dit een van die Rynschelde scheepen zyn . Deze foto is genoomen onder de oorlog hier in Haugesund.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten
Deze ingelaste rubriek heeft totaal niets te maken met nog de firma nog de Rijn Schelde schepen.
Zijn er nog mensen die mij een tip kunnen geven waar ik eventueel nog een spanttekening zou kunnen vinden van hiervoor getoonde Rijn Schelde schepen ?

johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

RIJN SCHELDE 2 - 8 - 13

Bericht door johnnyneij »

Deze drie schepen zijn verloren gegaan in Noorwegen en zijn nooit terug gekomen naar Belgie.
De RIJN SCHELDE 1 is omgebouwd als tankschip CITERNA 45
De citerna 45 en 46 zijn samen omgebouwd tot tankschip bij de werf BODEWES in Millingen a/ d rijn.
De RIJN SCHELDE 4 - 5 - 6 - 10 en de 15 hebben nog voor de rederij RIJN SCHELDE op de rijn gevaren tot ongeveer 1970 en zijn dan verkocht

wim
Berichten: 849
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Bericht door wim »

Hier de Citerna 45 en de 46 de ex Rijn Schelde 14.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door johnnyneij »

Het is wel jammer dat er zo weinig reactie voor zo een grote firma.
Had veel meer foto's verwacht van deze schepen

maarpol
Berichten: 6340
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door maarpol »

Hallo.

Toevallig kreeg ik gisteren 2 plaatjes binnen van de Ryn Schelde 2 die rond 1925 genomen zyn.
Want ik weet dat er niet veel foto s van die Ryn Schelde 2 te pakken te krygen zyn.


Afbeelding

Afbeelding

De schipper van de Ryn Schelde 2 die eten aan het maken is in een open keuken aan dek.
Groeten Martin

Roest rust nooit.

Huib van Vliet

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door Huib van Vliet »

Bij toeval kwam ik dit item tegen. Op 24 december 2007! stond er over de Rijn Schelde 16 o.a.te lezen:
-bouwjaar 1897 / Scheepswerf GrootVliet Slikkerveer.
Jammer maar helaas............. dit is onjuist.
De werf met de naam "De Groot & van Vliet" in Slikkerveer is pas in 1911 gestart. Aannemend dat het jaartal en de plaats goed zijn zouden o.a. de volgende werven / werfnamen in aanmerking kunnen komen:
-Weduwe C. Boele, Slikkerveer
-Boele & Pot, Slikkerveer
-Scheepswerf Van der Kuijl, Slikkerveer
-P. Smit Jr, Slikkerveer
-Werf Gusto A.F. Smulders, Slikkerveer

Misschien ben je met deze reactie geholpen.

Groeten,
Huib van Vliet

johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door johnnyneij »

Ben erg blij met Uw reactie maar in mijn register staat wel degelijk 1897 als bouwjaar en GROOTVLIET als bouwwerft en het mooie is dan dat de RIJN SCHELDE 15 van het zelfde jaar en van dezelfde werft zou zijn.
Dus moet ik gaan zoeken wat er dus fout is.

fred kuyper

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door fred kuyper »

Hallo jongens.ik volg met belangstelling de topics over oude reederijen en werven.
Nu lees ik hier dat er een vraag onstaan is over de RijnSchelde 16.
Die zou gebouwd zijn bij De GrootVliet.
Kan het niet zo zijn dat er wel degelijk een werf in Slikkerveer in dat jaar deze naam gehad heeft?
Maar dat er later een scheiding van naam plaatsgevonden heeft?
En dat dit later ,in 1911,De Groot EN van Vliet is geworden.
Het is uiteraard gissen,want gegevens zal ik niet kunnen vinden,naar ik aanneem.
Maar misschien jullie wel en is dit een stapje in de richting.
Gr.Fred

Huib van Vliet

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door Huib van Vliet »

Beste mensen,
leuk om de discussie te volgen. Helaas moet ik jullie toch echt teleurstellen.
Het volgende is er aan de hand:
In 1910 is de voorloper van De Groot & van Vliet gestart, met als naam "De Onderneming". Die naam heeft slechts een jaar bestaan is toen omgezet in "De Groot en van Vliet". De heer De Groot had al een scheepswerf, genaamd "Scheepsbouw-Maatschappij voorheen B. de Groot" in Delft. Omdat de heren De Groot en Van Vliet familie van elkaar waren heeft men besloten samen een nieuwe, grotere werf te starten. Omdat Van Vliet (mijn opa) in Slikkerveer woonde werd in eerste instantie in die buurt gekeken naar een geschikte locatie. Die vond men vlakbij en wel het terrein van Schram, die daar in 1900 een werf was begonnen. Schram wilde echter een grotere werf en kon op zijn terrein niet verder uitbreiden. Hij ging toen naar Bolnes en zijn terrein was in 1910 te koop. Met de heren De Groot & van Vliet als kopers.
Het eerste schip werd gebouwd in 1911 en heette: "Ave Maria".

Het bouwjaar van het Rijn Schelde schip (1897) sluit daarom in ieder geval de werf De Groot & van Vliet, maar ook Schram uit. Uitgaande van het jaartal komen in ieder geval de firma "Boele en Pot" en "Gusto A.F. Smulders", beiden gevestigd in Slikkerveer, in aanmerking.

Wel is mij bekend dat er soms verwarring is tussen: De Groot & van Vliet te Slikkerveer en de werf A. van Vliet te Hardinxveld.

Zoals ik ook al bij de voorbereiding van mijn boek over G&V heb gemerkt zijn de gegevens over de werven rond 1900 helaas niet allemaal betrouwbaar. Dit is jammer maar helaas. Dit wordt vaak veroorzaakt door het grote aantal werven rond 1900 die in Slikkerveer waren gevestigd. Om er een paar te noemen:
-Jan Smit Fopzoon
-Joost Pot
-Gebr. Pot
-Boele Slikkerveer
-Joost Pot
-P. Smit Jr.
-Gusto A.F. Smulders
-Van der Kuijl
-Schram
-De Maas
-De Onderneming
-De Groot & van Vliet
Dus: jullie moeten echt verder zoeken.
Helaas is het een lange reactie geworden, maar misschien is het duidelijk.

Natuurlijk kan je met vragen over historie etc. van G&V wel bij mij terecht.

Groeten,
Huib van Vliet.



Plaats reactie