De Haas Tankvaartbedrijf.

hank

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door hank » 22 jul 2019 13:44

Archernar had 2 uitlaten in de schoorsteen.Wel een Bodewes schip die hadden meen ik plastic machinekamer klappen.

Hank.

k-k

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k » 22 jul 2019 16:48

Joop, Waarschijnlijk de Alamak. Daarvan weet ik uit een fotoserie van Piet van Brummelen dat dit schip is ingezet in het hoefijzerverkeer tussen Lingen en Duisburg. Is het Joop zijn vader Arie, die aan het roer staat? De Achernar had ook plastic MK-kappen. Goed te zien op de foto's, die Piet Kamp heeft geplaatst. Was in de sluis van Weurt. Zit net nog te lezen dat het op het kanaal naar Osnabrück is. Lossen bij Beckmann, als ik het goed heb. We zijn daar in 1961 met de Alioth geweest. Twee sluizen op die zijtak met pompstations ernaast om het afgeschutte water weer terug te pompen. Buiten de Algenib, Adara en Avior waren de Haasjes helemaal geen schepen voor de Duitse kanalen. Met de stuurhut plat moesten we ook leeg nog een hoop ballast zetten. In de zomervakantie waren het natuurlijk wel leuke reisjes. In Rheine nog met een vriend naar de bioscoop geweest. Film met Brigitte Bardot. Typisch dat die herinneringen blijven. Heeft je vader de Alamak nieuw van de werf gehaald? Misschien heb je het wel eens geschreven, maar dat is weer vervaagd. Maar zoekend op Arie de Radder kom ik een plaatje van Jan van der Doe tegen en daarbij schrijft hij dat in 1959 Arie de Radder kapitein op de Alamak was. Jij vulde dat toen nog aan met Hans den Breejen als stuurman met zijn vrouw Truus. Toch makkelijk zo'n zoekfunctie en alle bijdragen van ex-collega's. Gr. Klaas.

Plaats reactie