De Haas Tankvaartbedrijf.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
ALNITAK.
Vorige pag. voer de Alnitak opvarend beneden de brug van Roermond en nu boven de brug
Vaart t.h.v Shell Roermond dus gaat door naar Esso Linne,dit alles volgens mij.
Hank.
Vorige pag. voer de Alnitak opvarend beneden de brug van Roermond en nu boven de brug
Vaart t.h.v Shell Roermond dus gaat door naar Esso Linne,dit alles volgens mij.
Hank.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
tja klaas ik heb op alle vier mogen varen de alphacca wat jaren ,,de rest als slingerraar ,,
-
- Berichten: 7798
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Klaas het zou bij nader inzicht i.d.d. de Roermondse brug kunnen zijn op de laatste foto.
Groet. Kees.
Groet. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.


Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Wout, Jos mailde me naar aanleiding van de leidingmaat op de Avior/Vorden. Hij had bij VT gezocht naar de foto's van de Vorchten. Helaas zijn die verdwenen toen ik mijn contacten met Photobucket heb verbroken. Gelukkig nog een paaltje kunnen vinden, maar de maat is net niet zichtbaar op de zuigafsluietr. Gr. Klaas.
Laatst gewijzigd door k-k op 04 dec 2019 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
in ieder geval een mooi plaatje de deksel bovenop het zuigfilter kon er nog wel eens uitklappen als je de dikke 14/16 kg of meer (je draaide de drukregelaar wel eens wat door de grens )
druk op kwam te staan ,is bij ons een of 2 keer gebeurd kwam meestal omdat je zwaar aan het persen was op 2 pompen en het slachtoffer een pomp ineens stil zette kreeg je de volle mep door de pomp terug met als gevolg een dikke stookolie bende ,ook bestond en is ergens ook gebeurd dat de bodem uit de pomp klapte en ja met het knoeien aan de drukregelaar bestond de kans dat je pers slang de geest gaf en was je allemaal zwarte piet als je te dicht bij stond ,wij dus niet maar heb een fongers bak gezien bij de total vlissingen die net een geintje hadden gehad toen wij de haven binnen voeren en die mannen en de stuurhut plus woning stonden goed onder dat zwarte goedje ,kon daar gebeuren als je niet de goede volgorde van de knoppen in drukte dan kon je ineens naar 3000 kub per uur gaan .wij onderleiding van huub de haas hebben dat eens geprobeerd alle laad afsluiters naar alle tanks open wij allen bij de tanks en afsluiters en de kok met het regelkastje om optijd terug te regelen voor het afladen dit alleen met volle bak laden daarna nooit meer zeven kleuren stront scheiten .
druk op kwam te staan ,is bij ons een of 2 keer gebeurd kwam meestal omdat je zwaar aan het persen was op 2 pompen en het slachtoffer een pomp ineens stil zette kreeg je de volle mep door de pomp terug met als gevolg een dikke stookolie bende ,ook bestond en is ergens ook gebeurd dat de bodem uit de pomp klapte en ja met het knoeien aan de drukregelaar bestond de kans dat je pers slang de geest gaf en was je allemaal zwarte piet als je te dicht bij stond ,wij dus niet maar heb een fongers bak gezien bij de total vlissingen die net een geintje hadden gehad toen wij de haven binnen voeren en die mannen en de stuurhut plus woning stonden goed onder dat zwarte goedje ,kon daar gebeuren als je niet de goede volgorde van de knoppen in drukte dan kon je ineens naar 3000 kub per uur gaan .wij onderleiding van huub de haas hebben dat eens geprobeerd alle laad afsluiters naar alle tanks open wij allen bij de tanks en afsluiters en de kok met het regelkastje om optijd terug te regelen voor het afladen dit alleen met volle bak laden daarna nooit meer zeven kleuren stront scheiten .
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ja, er gaat zomaar wat mis Wout. Het gebeurde vaak tijdens door elkaar heen laden en dat men bij het wisselen van tanks gemakshalve aannam dat er op het andere schip wel wat open had staan en men de afsluiter aan de volle tank eerst dichtdraaide. Bij Shell wel eens een hele bui gasolie over ons heen gekregen. Op de Sleipnir van de Gulf had Tante Wil net de waslijn vol hangen met ondergoed. Op de raffinaderij hebben we het eens gehad dat de duwbak door het motorschip lag te laden en men ook op beide schepen de afsluiters tegelijk dicht zette. Helaas stond de afsluiter aan de filterbak nog open en daar klapte het deksel toen af. Resultaat een 100 m3 gasolie in de haven. En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Maar ja, als je 43 jaar in de olie hebt gewerkt kwam je wel eens wat tegen. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Aha! Nu weet ik waarom tante Wil (van Arie) de was in het stuurhuis te drogen hing.....
De filterbak doet me aan een ander voorval denken:
Het was de winter van 71/72. Deventer stond bijna droog en met de Gulf Oil 99 moesten we bij de Mobil in Amsterdam diesel laden met bestemming Deventer. Normaal laadden we in de Europoort maar hier was haast bij en dan is het vanaf Amsterdam korter, bovendien kwamen we leeg van Deventer.
Helaas stonden de Scania's van de 99 ook bijna droog en we konden bij het 's nachts laden niet bunkeren. Daarom werd besloten om tijdens de vaart over het IJsselmeer uit de ladingtanks te bunkeren. Hoe dat te doen? De persleiding vol zetten met diesel en deze leeg laten lopen in de bunkertanks. De persleiding was 8 ", dus met 50 meter leiding zat er enkele m3's in de leiding.
Buiten de Oranjesluizen werd de pompmotor gestart en werd de persleiding vol gezet. Men had echter niet gedacht om tegelijkertijd de luchtkraan voorop een klein stukje open te zetten zodat de lucht kon ontsnappen en de diesel kon "rondpompen". Toen de pomp wat druk had opgebouwd werd deze gestopt met als gevolg dat de samengeperste lucht voorop in de persleiding met grote kracht de diesel terug perste. De diesel vloeide via de pomp terug en bouwde druk op in de filterbak. Rondom de randen van de filterbak ontstond een korte fontein van diesel...….
Groet,
Kees
De filterbak doet me aan een ander voorval denken:
Het was de winter van 71/72. Deventer stond bijna droog en met de Gulf Oil 99 moesten we bij de Mobil in Amsterdam diesel laden met bestemming Deventer. Normaal laadden we in de Europoort maar hier was haast bij en dan is het vanaf Amsterdam korter, bovendien kwamen we leeg van Deventer.
Helaas stonden de Scania's van de 99 ook bijna droog en we konden bij het 's nachts laden niet bunkeren. Daarom werd besloten om tijdens de vaart over het IJsselmeer uit de ladingtanks te bunkeren. Hoe dat te doen? De persleiding vol zetten met diesel en deze leeg laten lopen in de bunkertanks. De persleiding was 8 ", dus met 50 meter leiding zat er enkele m3's in de leiding.
Buiten de Oranjesluizen werd de pompmotor gestart en werd de persleiding vol gezet. Men had echter niet gedacht om tegelijkertijd de luchtkraan voorop een klein stukje open te zetten zodat de lucht kon ontsnappen en de diesel kon "rondpompen". Toen de pomp wat druk had opgebouwd werd deze gestopt met als gevolg dat de samengeperste lucht voorop in de persleiding met grote kracht de diesel terug perste. De diesel vloeide via de pomp terug en bouwde druk op in de filterbak. Rondom de randen van de filterbak ontstond een korte fontein van diesel...….
Groet,
Kees