De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Haast je niet Willy. Wat in het vat zit...... Gr. Klaas
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 12 dec 2019 16:42 Leuk zo'n reactie Willy! Meestal zijn het mannen, maar heel enkel ook een vrouw. Fijn om ook van die kant te lezen hoe de vaart bij De Haas is ervaren. Jullie zijn net toen ik wegging op de Arneb gekomen. Waarschijnlijk nadat Arie zijn schoonzoon Henk Dost aan de wal is gegaan en bij BP (Botlek) is gaan werken. Kan me zo niet herinneren dat Egbert Raak op de Engelina voer. Kan Henk aan boord geweest zijn bij Wiecher en Diny. Zij voeren rond 1962 op de Engelina. Egbert was een broer van Diny. Toen Egbert aan één kant verlamd raakte zat hij op de Alpherat. Evert Kleine is net als Henk Dost en ik bij BP gaan werken. Evert en ik zaten in Europoort en van 1984 tot 1989 zat ik ook nog 5 jaar op de Botlek. Met kleine kinderen aan boord was het een crime om bij sommige installaties warm eten te maken. Gelukkig voeren we met de Alchiba stookolie en ging het wat gemakkelijker, maar in Duitsland en Esso in de Botlek was men streng. In Dinslaken bij BP mocht er zelfs geen hulpmotor draaien. Daar wilde men een "dood schip" zien. Zie je kans om zelf foto's te plaatsen of wil je ze liever mailen dat ik het voor je doe? Laat maar even weten.
Gr. Klaas.
Pfffft nou Klaas wat een armoede, 1977 met de Vlist een paar dagen voor de Kerst laden bij BASF Ludwigshafen, het was om en nabij het vriespunt, volle bak laden , 500 ton, een 700 m3 duurde 14 uur, we hadden in de roef één "Somy" oliekachel, ze kwamen regelmatig aan boord kijken of de kachel KOUD was en de pitten van het kookstel ook koud waren, op het steiger in een aftands hok stond een enkel pits elektrisch kookplaatje zodat je nog koffie kon zetten en je wat kon opwarmen, toen we geladen waren en weg konden , de kachel volaan laten branden, maar eer een totaal afgekoelde roef weer opgewarmd was waren we diverse uren verder, van zulke dingen werd je niet vrolijk!

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Arie, dat waren nog eens tijden! Ook ik werd er niet altijd vrolijk van. Na de geboorte van de oudste zoon kwamen we op de Alchiba. Anderhalf jaar stookolie mee gevaren en in 1970 verlengd. Daarna, omdat het schip schoon was, een paar maanden gasolie gevaren. Daarna een paar reizen teer naar Olst. En toen wilden ze ons jetfuel naar Schiphol laten varen. Na twee tanks het schoonmaken maar gestaakt, want de teer kreeg Tankercleaning er niet uit. Tot aan het eind van mijn carrière daar met stookolie gevaren. Zolang het in je tanks bleef prima spul. 's Winters een mooi schoon dek en weinig problemen om een plek te vinden voor het weekend. Het heeft me best wel moeite gekost om het varensbestaan vaarwel te zeggen, maar uiteindelijk is het goed uitgepakt. Eraan volgend 33 jaar raffinaderijwerk en een sociaal bestaan aan de wal. Duurde wel 3 jaar eer ik daar vree mee had. Maar achteraf gezien een goede move. Zelf de kinderen op kunnen voeden en groot zien worden. En nu bijna 15 jaar weg als pensionado. Soms vragen we ons af waaraan hebben we dat verdiend. Waarschijnlijk door plezier in je werk te hebben en net als een schipper steeds vooruit te willen.
En als je dan een "baas" hebt die je de lengte geeft. Mij hoor je niet klagen. Noch over de tijd bij De Haas als de jaren erna. Gr. Klaas.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Fluks »

Wij lieten de losmotor wel eens draaien.Dat scheelde wel wat in de temperatuur,al draaide hij onbelast.
Groeten,Arie.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

We laadden in Dinslaken bij BP stookolie voor Velsen. eerst een kreet dat de hulpmotor af moest. Daarna een uitbrander dat ik de kalfdekken aan het leeghevelen was. Gelukkig maar met z'n tweetjes aan boord. Aflosser en ik. Hij had een Rijnpatent en daardoor konden we leeg van Maastricht naar Dinslaken. In Emmerich op mijn kop gekregen dat het olieboek niet klopte. Ja, zei ik, je collega's in Emden vonden het altijd OK, dus wat doe ik dan fout? Van nijd verscheurde hij het boek en kreeg ik een nieuw exemplaar, met de belofte het nu wel goed te doen. Ook hadden we leeg niet af mogen meren, maar op de rivier ten anker moeten gaan. Ja, er was nog veel te leren voor me. Gelukkig bleef het bij één reis uit die hoek. In Emden werd je gewoon uitgenodigd door de mannen als er eentje jarig was. Dan schoof je de volgende keer een fles Bokma af en ieder was gelukkig. En wij snel klaar met in- en uitklaren. Schoot wel eens snel naar binnen door de Seeschleuse en vergat helemaal in te klaren. Op de terugweg werd dat in de Nesserlandschleuse weer recht getrokken. Hoeft nu allemaal niet meer natuurlijk. Gr. Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 13 dec 2019 21:49 We laadden in Dinslaken bij BP stookolie voor Velsen. eerst een kreet dat de hulpmotor af moest. Daarna een uitbrander dat ik de kalfdekken aan het leeghevelen was. Gelukkig maar met z'n tweetjes aan boord. Aflosser en ik. Hij had een Rijnpatent en daardoor konden we leeg van Maastricht naar Dinslaken. In Emmerich op mijn kop gekregen dat het olieboek niet klopte. Ja, zei ik, je collega's in Emden vonden het altijd OK, dus wat doe ik dan fout? Van nijd verscheurde hij het boek en kreeg ik een nieuw exemplaar, met de belofte het nu wel goed te doen. Ook hadden we leeg niet af mogen meren, maar op de rivier ten anker moeten gaan. Ja, er was nog veel te leren voor me. Gelukkig bleef het bij één reis uit die hoek. In Emden werd je gewoon uitgenodigd door de mannen als er eentje jarig was. Dan schoof je de volgende keer een fles Bokma af en ieder was gelukkig. En wij snel klaar met in- en uitklaren. Schoot wel eens snel naar binnen door de Seeschleuse en vergat helemaal in te klaren. Op de terugweg werd dat in de Nesserlandschleuse weer recht getrokken. Hoeft nu allemaal niet meer natuurlijk. Gr. Klaas.

Tja het in en uitklaren aan Lobith en Emmerich, dat hoefden wij gelukkig niet, wij voeren een Groene Vlag en moesten op VHF kan 80 of 82 “expediteurs Lobith” aanroepen, scheelde heel veel tijd en getoeter.

Je schrijft in de stookolie altijd droge dekken, inderdaad, sneeuw of ijzel geen probleem, wij met de Vlist of Veldhoek in de “ koude” producten, doffe ellende, winter 78 op 79, op een zondagmiddag met de Veldhoek volle bak N Butanol laden in Marl-Huls duurde een 10 uur, half uur voor aanvang laden ging het ijzelen, lopen op dek was zowat onmogelijk, dus maar op handen en knieën van tank naar tank en afsluiter naar afsluiter gekropen, dat was afzien, maar toch de klus zonder overloper geklaard.

Gr. Arie

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

HB12783.jpg
HB12783.jpg (110.74 KiB) 1041 keer bekeken
Heren de Alamak op de Neckar in de sluis van Bad Cannstadt.
gr. Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Mooi plaatje Bas! Ook enig idee wanneer? Schat begin 60-er jaren. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

Altair.jpg
Altair.jpg (122.99 KiB) 642 keer bekeken
De Altair in de sluis in 1959.
gr. Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Middensluis Hansweert naar buiten.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie