De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jan, bedankt! Plaats en datum nog wel. Nu eens kijken of het kwartje wil vallen, waar in Schiedam. Maar soms heb ik zomaar een helder ogenblik. Groeten, Klaas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Klaas, ik denk de Wilhelmina haven en de kraan op de achtergrond bij Wilton, links en rechts een kraan bij Droogdok.
Ik meen dat er ook een werf was, want voor de sleepboot ligt en binnenvaartschip.
Het is al jaren geleden, dat ik daar voor het laatst gewest ben.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jan, daar zat ik ook aan te denken. De Sleepboot ligt tegen de kant en de palen hebben halfronde bovenkanten. Het zou bij de Jong kunnen zijn aan de Noordkant van de Wilhelminahaven. Heb gezocht of ik nog een plaatje heb waar die steiger op staat. Hieronder eentje vanaf de andere kant. Dat was in 1963. Gr. Klaas.
1963-Wilhelminahaven Schiedam.jpg
1963-Wilhelminahaven Schiedam.jpg (95.56 KiB) 1774 keer bekeken
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Klaas,

Weer een van die foto's die ons en het forum weer voor een paar dagen bezig houdt.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

dit was de atria volgens mij ,eigenlijk zeker weten,heb er op gevaren voor ik op de alphacca kwam ,het was een leuk schip maar ,voor je de gang er in had duurde wel wat lang ,er was mij verteld dat het schip zo was gebouwd dat hij verlengt kon worden naar 100 of 110 meter en dan een grotere motor geplaatst,als je de machinekamer zag moest je even zoeken waar de bolnes stond de meeste plak werd ingenomen door de thermische ketel.
groet wout.
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Via Canada dook er een nieuwe foto op en daarmee kunnen we dit topic weer mooi even ophalen.
Het bijschrift luidt 1973 Amsterdam. Het zou in de van Riebeeckhaven aan het Esso depot geweest kunnen zijn. De Alpherat werd 50 jaar geleden gebouwd door Bodewes in Millingen. Het was bij de Haas het eerste schip met hydraulische aandrijving van de ladingpomp. In de machinekamer gaf dat een hoop ruimte, maar het maakte aanmerkelijk meer herrie dan een aandrijfriem. Het schip had nog een noviteit. Er stond een 8 cilinder Bolnes in V-vorm in. Met de afmetingen 70,37x9,06x2,52 was het schip 975 ton groot. Later is het velengd en verdiept en zal ongeveer 1400 ton zijn geworden. Op de foto is dat reeds gebeurd. Een paar namen van kapiteins, die me te binnen schieten; Bep Vermeeren, Egbert Raak, Gerard van de Vreede. Ongetwijfeld zullen er nog een paar worden aangereikt. Groeten, Klaas
1973amsterdam926-7985.jpg
1973amsterdam926-7985.jpg (135.16 KiB) 1442 keer bekeken
velasquez

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door velasquez »

Op de achtergrond staat TEX te lezen en dat is dan CALTEX dat is een onderdeel van SHV en geen standard oil ,ESSO,
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Velasquez, tex is de "achterkant" van Amatex, een Van Ommeren onderneming. De Alpherat voer veel voor Esso. Voor zover ik me kan herinneren zat Esso tussen de Amatex en het Gulf depot. Maar dat was in 1962. Het zou ook kunnen zijn in 73 dat het al geen Esso meer was, maar Comos. Zal eens gaan spieken op de site van Auke Visser. Daar staat een hoop info over de Esso, oa.a dat er in 1966 te Amsterdam een nieuw Esso depot kwam. Caltex was geen onderdeel van SHV, maar een echte Amerikaanse firma. Het latere Chevron had wel iets met SHV onder de naam Calpam. Groeten, Klaas
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

Tja dit was het esso depot ,vele malen geweest in mijn jonge jaren om met de esso 112 hier gasolie te halen voor het bunker station van piet joosten op de hoek van de uitvaart amsterdam rijn kanaal,hier achter dit steiger nog een gulf stijger en op de dwarswal lag de winkel van dirk dijk de parlevinker achterin de van riebeechaven..later bij de nedloid losten we bij de amatex de cytranil die we mee terug namen uil ladenburg ,dan weer rond en er tegen over bij schuurmans en van ginneken weer melasse laden voor ladenburg .
groet wout.
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, dat heb je goed onthouden! Met de Alioth kwamen we regelmatig aan het Gulfdepot in Amsterdam. Dat was inderdaad de buurman van de Esso. Onderstaand plaatje is in 1963 gemaakt op het Gulf terrein. Onze hond schoof als een soort bulldozer door de sneeuw. De parlevinker (was het niet Geurt? Dijk) verkocht van die heerlijk warme wollen truien. Heb er nog jaren eentje gehad. Groeten, Klaas
1963GulfAmsterdam3.jpg
1963GulfAmsterdam3.jpg (81.42 KiB) 1442 keer bekeken
Plaats reactie