De Haas Tankvaartbedrijf.

Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Roy,
Graag gedaan.

Jan,
Dank je wel.

m.vr.gr. Ronald.
Peter
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:49
Locatie: Lent

Bericht door Peter »

Gegevens Pfalz

Eigenaar GÖTTERT GMBH
Plaats Ludwigshafen
europanummer 4605860
lengte 38.30
breedte 6.06
diepgang 2.06
tonnage 260 ton
bouwjaar 1956
bouwwerf De hoop Schiedam
Motor Caterpillar 280pk
Cor Plugge

De Haas Tankers

Bericht door Cor Plugge »

Hier een foto uit 1974 van de toen nog nieuwe en moderne Haas tanker Alnati, tijdens het invaren van de Beatrixsluis te Vreeswijk. In datzelfde jaar begon ik op dit schip mijn varende carrière. Een prachtig en stevig schip, vond en vind ik nog steeds, hoewel de iets kleinere zusjes Adara en Alphacca nog mooier waren door hun ronde achtersteven. Er was ook nog een grotere zus, de Avior. De Alnati werd later de Nedlloyd 84 en na overname door de VT de Vlake. Verderop in het forum las ik dat ze nu wordt klaargemaakt voor vertrek naar Nigeria. Ik heb met eigen ogen kunnen constateren dat de schepen daar dan geen lang leven meer zijn beschoren, dus helaas zal Nigeria ook voor de ex-Alnati binnenkort wel einde bestaan zijn.
Afbeelding
roy

de haas tankers

Bericht door roy »

Hallo Cor.
Ik heb in 1974 nog een aflosreis op deze zelfde "Alnati" gemaakt.
Best wel een fijn schip om op/mee te varen. Haar 2 kleinere zusters waren inderdaad iets mooier. Op de "Alphacca" heb ik meerdere malen gevaren, nog met de inmiddels overleden Huub de Haas en Arie van Wijngaarden. De laatste ben ik in 2000 in de Antwerpse haven verschillende keren tegen gekomen, hij voer nog op het zelfde schip. Ik denk dat hij nu wel met pensioen is.
m.v.g. Roy
Cor Plugge

De Haas Tankers

Bericht door Cor Plugge »

Hallo Roy, wist niet dat Huub de Haas is overleden. Ik voer met Jan Lievaart en Gerard de Vreede (is later naar de Total in Vlissingen gegaan), helaas ook allebei overleden. Mijn oom, Kees Bron, was toen stuurman op de Alphacca, misschien ken je hem wel? Was wel gezellig toen aan boord, met een grote bemanning, inclusief kok. Is nu wel anders.
Groeten, Cor.
roy

de haas tankers

Bericht door roy »

Hallo Cor.
Ik heb inderdaad ook met Jan Lievaart als kapitein op de "Alnati" gevaren.
De naam Kees Bron als stuurman op de "Alphacca" zegt me niets. Misschien niet zo vreemd daar ik zelf als stuurman voer. Mogelijk heb ik hem, of hij mij, wel eens afgelost.
Dat van met een kok varen weet ik nog goed. Die voer van maandag t.m. vrijdag en was zodoende altijd de weekends vrij. Wij voeren toen 2 weken op en 1 week af. Op 01 januari 1980, bij de Nedlloyd, werd dat 1 op 1 af.
m.v.g. Roy
19john57

de haas

Bericht door 19john57 »

heb zelf op de Alderamin gezeten ,schipper waren H Witjes en Timmer.
ook nog een reis op de Asterope gezeten ,voorderest reisje op de damco 254 en dacht bunker schip de 279.
dit was denk in het jaar 1976.
zou graag nog foto,s van bijde schepen willen hebben en hoe het verder vergaan is




Gr Johan
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

De Haas Tankers

Bericht door Maarten Bron »

Hier een aantal foto's van de Haastanker Algol, liggend voor reparatie bij scheepswerf A de Jong te Schiedam. Dit vanwege kopschade na een aanvaring. Deze aanvaring was met een Duits binnenvaartschip. Dit was als ik goed onthouden heb eind september of begin oktober 1969. Deze aanvaring vond plaats bij het binnenvaren van de Botlek op weg naar de 3e petroleumhaven. Het was mijn eerste reisje bij De Haas. Voer daarvoor bij Van Ommeren maar wilde de binnenlandse tankvaart weleens meemaken. Een goed begin dus bij De Haas maar daarna een mooie tijd gehad.

Groetjes Maaarten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

De Haas Tankers

Bericht door Maarten Bron »

En deze foto hoort er ook nog bij.
Maarten.

Afbeelding
Dieter

Bericht door Dieter »

Hoi,

vandaag kwam een oude tanker van de Haas bij ons in Koblenz binnen:

Afbeelding


Afbeelding

Jan Verduijn heeft het uitgezoekt en bevestigt. Hier nog een paar aanvullingen van Jan:
Gebouwd als "ALGORAB", en later opgegaan in Nedlloyd "NEDLLOYD 56"
weer later "COMTESSE" en weer later "COMTE" en nu dus "KEN" Overigens voor die tijd 1959 een prachtig schip alleen hadden die
schepen van de Haas weinig pk's ze waren eigenlijk gemaakt voor de binnenlandse vaart.

Harry heeft dit schip eerder als Nedlloyd 56 in de winter geplaatst.

Groeten van de Middenrijn
Dieter
Plaats reactie