De Haas Tankvaartbedrijf.

Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Fluks »

In de chemie duurde het laden bijna altijd lang.Bij extreme kou lieten we de los-motor wel eens lopen,dan werden de verwarmingsplaten een beetje lauw.
Groeten,Arie.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

39440-purfina-33.jpg
39440-purfina-33.jpg (45.81 KiB) 1105 keer bekeken
Hier nog een paar mooie schepen in Emmerich.
gr.Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Denk dat het bij de Pannerdense kop is Bas. Aan het aantal mensen aan boord neem ik aan dat het tijdens de proefvaart is. Beide schepen zijn in 1958 bij Bodewes in Millingen gebouwd. De Alamak, zusterschip van de Purfina 33 werd ook rond die tijd opgeleverd. Zitten er bij de bron van deze foto nog meer plaatjes? Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Ik heb op je antwoord gewacht Klaas. Wist dat het zou komen.
Mooi de twee schepen die ik gelijk herkende.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

24676-purfina-33.jpg
24676-purfina-33.jpg (26.71 KiB) 1084 keer bekeken
Hier de Alamak.
gr.Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Groningen, Van Starkenborghkanaal aan het Fina depot. De tanks op de achtergrond zijn van het Esso depot en nog verder weg zie je de betonnen fundering van de spoorbrug in de lijn naar Roodeschool en Delfzijl. Het stukje hek op de voorgrond is de afscheiding van het Gulf depot. Heb daar menige reis stookolie gelost. Wel leuk om onder de foto Purfina 33 te lezen. Deze twee schepen (Alamak en Purfina 33) werden bijna gelijktijdig opgeleverd. Het ene schip had wel spiralen en de andere niet. Welke zou je na kunnen lezen in het artikel van Tjeerd de Vries, dat een paar jaar geleden bij de Binnenvaart is gepubliceerd. Ik ben het even kwijt. In goed overleg zijn de namen van de schepen toen omgezet en waren alle partijen gelukkig. Geen idee of Purfina (later Fina) met kapitaal in de schepen zat. Er was wel een langlopend contract. Toen dat uiteindelijk afliep hebben de Fina schepen sterrennamen gekregen en werd de Fina 33 de Arneb. Jammer dat er van deze vloot niet meer plaatjes en verhalen boven water komen. Dus, als je nog meer hebt Bas, laat maar zien. De bovenstaande en veel andere zijn me bekend, maar kan en wil ze wegens kopierecht niet plaatsen. Maar zonder twijfel roepen ze herinneringen op en is het een kleine moeite om die er dan aan te plakken. En je ziet, zelfs in Canada wordt het gelezen. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

hoi klaas heel zeker weet ik het niet maar de Esso en Fina hadden heel wat in de melk te brokkelen de eerste vele jaren ,de schepen die voeren vrij van machine kamer gasolie vetten en smeerolie ,het was bij het olie laden wel zo geregeld dat eventueel de Esso schepen ook bij de Fina konden bunkeren en anders om ,indien dat niet anders kon ,als olieboer was je niet blij met rederijschepen je ontving alleen maar pomp geld en verdiende iets aan de andere victualiën die men kocht ,en je moest er heel wat voor doen ,hoe vaak ik met het bootje het IJsselmeer op moest in de nacht omdat ze mij kwamen wakker maken om even er wat olie in te pompen als de schepen richting Groningen gingen ,tja en hoeveel er dan werkelijk inging en op de bon kwam praten we maar niet over maar het pompgeld ging wel naar de schipper /bemanning en dat was heel wat ,later ging men over tot smeerolie van americol het eigen merk van de haas en dus ook de vetten ,en volgens mij hadden de olie reuzen dus wel aandelen in de rederij Westerschelde ,later de haas en zijn ze na aflossing zelf verder gegaan schepen in de huur bij de vt op lukeratieve basis en gaan varen voor andere maatschappijen ,men voer voor iedereen .zo en nou ga ik weer is kijken naar het spul wat door een tanker van interstream ,een midden remming paal is omver gevaren en afgebroken ,tja 25 jaar netjes zonder brokken de sluis heel gehouden ,maar het moest een keer gebeuren .
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door maarpol »

Oud Rotterdam met een dacht ik Haas tanker
Bijlagen
Haas tanker.jpg
Haas tanker.jpg (141.67 KiB) 885 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Klopt Martin, De oude Adara(1) onder de naam Herman. Moet ergens in 2000 zijn geweest met als eigenaar Ben Scheepvaart in Rotterdam. Ze heeft maar even onder deze naam gevaren en ging toen naar de UK, waar ze Stanley H heette. Ze voer daar voor Henty Oil in Liverpool. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Gisteren een jaar geleden reageerde Ellemiek (dochter van Huub) de Haas op een paar foto's en vandaag ontving ik 16 plaatjes van haar met het verzoek die op het Forum te zetten. Daar voldoe ik graag aan en zal proberen nog wat tekst erbij te zetten. Misschien dat er lezers zijn die de locatie herkennen. Zal de plaatjes plaatsen in clusters van 4. Dat levert allicht wat meer reacties op. Daar gaan we.
Altair - Bergen op Zoom.jpg
Altair - Bergen op Zoom.jpg (90.37 KiB) 761 keer bekeken
Het plaatje hierboven is van de Altair liggend te Bergen op Zoom. Zo te zien bij de Spiritusfabriek. Zal een soort beleefdheidsbezoek zijn. Het schip is nagelnieuw en zit nog in de lijnolie. Het schip is gebouwd in 1953. Van de personen op de brug herken ik alleen de twee linker. Jan van der Laan en zijn vrouw Boukje. De man ernaast weet ik niet en de volgende twee zijn Sanny de Haas en Rinus (de broer van Huub). Ellemiek heeft even geholpen. Op 9 april kreeg ik bericht dat de meest linkse persoon niet Jan van der Laan is. Vanaf links is de 3e persoon Jan van de Laan. Toch heeft de meest linkse iets bekends voor me. Zou het Jan's broer Jo-An kunnen zijn? Die voer ook bij De Haas.
Alnati.jpg
Alnati.jpg (115.18 KiB) 761 keer bekeken
Dan een plaatje geschoten in de Waalhaven. We zien de Alnati (2) en de Arkab. De foto zou genomen kunnen zijn vanaf de Alphaca, het laatste schip waar Huub op voer.
Algorab.jpg
Algorab.jpg (77.47 KiB) 761 keer bekeken
De locatie waar hier de Algorab ligt te lossen kan ik niet duiden. Kolen op de kant en olie lossen. Kan het bij een centrale (Buggenum) zijn?
Hopelijk is er hulp via het Forum. En dat was er. Het is te Stein.
1963 Alioth.jpg
1963 Alioth.jpg (77.03 KiB) 761 keer bekeken
De foto hierboven kwam binnen als onbekend. Locatie overduidelijk en jaartal ook 1963. Ondanks dat de foto niet scherp is herkende ik het schip direct. Naam staat al onder de foto. Inderdaad de Alioth. Vader had achter op de roef een Goggomobiel staan en was daar zuinig op. In 1963 heeft hij een huif laten maken. Een geraamte van buizen met bruin zeildoek er omheen gespannen.
Mooi dat dit soort oude foto's nog opduiken en hopelijk voegt voor Ellemiek de tekst nog iets toe.
Groeten, Klaas.
Plaats reactie