De Haas Tankvaartbedrijf.

Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas, De sluis is Born in de afvaart. En voor de ENGELINA is het een gok; Opvarend de eerste bocht boven Heusden.

Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Born in de afvaart?

Groet

Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Moet je toch gelijk geven Kees.
Heb de foto vergroot en zag nu de plaatsen die ik zocht
De haven van Born, de laadplaats voor kolen aan de rechter oever.
Het pad naast het kanaal vele malen gewandeld met de kinderen als we achter
de Shell bunkerboot lagen afgemeerd.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

wat een pracht al die nieuwe postings .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Jan, Kees en Wout, Bedankt voor jullie reacties en de eer is helemaal aan Ellemiek de Haas, die de plaatjes beschikbaar stelde. Morgen volgen de vier laatste van haar. Voor mij is het een kleine moeite om ze te plaatsen en geniet ik intussen ook van deze mooie beelden. Ze roepen een hoop herinneringen bij het "hazenvolk" op. Bij de sluis twijfelde ik tussen Born en Bosscheveld. Born dus! Afvarig zal ze leeg van de ENCI in Maastricht komen. Daaraan heeft Esso veel stookolie geleverd. Engelina is Heusden al voorbij, dus houden we de bestemming maar op Den Bosch. Kan best al iets hebben gelost in Heusden. Wel is er één ding wat me intrigeert en dat is waarom de plaatjes op pagina 99 drie maal zoveel zijn bekeken dan die op pagina 98. Kijkt degene die iets nieuws ziet bij dit topic alleen maar op de laatste pagina? Blader eens terug is mijn advies. Gr. Klaas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Afbeelding

de "ALUDRA" op weg naar Osnabruck.
Geladen in Rotterdam 17 februari 1960 en gelost in Osnabruck.

Sluis in het zijkanaal van het Mittellandskanaal.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Als ik het goed heb waren we daar in 1961 tijdens de zomervakantie. Vanaf het Mittellandkanal schutte je nog 2 x op. Waterpeil werd met pompstations op niveau gehouden. Lossen deden we bij Beckmann. Heel gedoe om de hut af te breken en 's nachts dicht te leggen met dekkleden. Gelukkig zijn de herinneringen er nog. Jij moet toen een jaar of 30 zijn geweest Jan? Gr. Klaas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

25 Klaas. Ben van 1935.
Zag ook dat mijn vrouw er op staat.
Dat heb je als je oude foto's voor de dag haalt.

Groet,
Jan

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Jan, mooi die oude plaatjes. Dan schelen we 10 jaar in leeftijd. Hieronder een plaatje van de gestreken hut van de Alioth. De kleden liggen er deels nog op. Zal koffietijd zijn met al dat volk in de hut. De vrouw van de stuurman, mijn vader, vakantieganger Dick Blaauboer, ikzelf, scheepshond Bella en broer Derk.
1961 Naar Osnabrück.jpg
1961 Naar Osnabrück.jpg (113.16 KiB) 864 keer bekeken
We gaan gelijk maar door met de laatste 4 foto's van Ellemiek. Eerst een foto van Huub de Haas zelf. Het schip is al wat ouder en de opbouw zit netjes in de witte lak. En dan vraag je je gelijk af welk schip ernaast ligt. Doe een gok op de Purfina 30 met (oude) Piet Maarschalkerweerd als schipper.
Huub de Haas op de Altair.jpg
Huub de Haas op de Altair.jpg (90.44 KiB) 864 keer bekeken
Dan een foto met Huub zijn vrouw Sanny aan het roer. De brug zit net in de witte lak (Epifanes?), want het zwarte randje net boven dek moet nog worden afgezet.
Sanny vrouw van Huub de Haas op de Altair.jpg
Sanny vrouw van Huub de Haas op de Altair.jpg (125.22 KiB) 864 keer bekeken
Dan een plaatje van de Alhena op het IJsselmeer. Dacht en schreef eerst dat het de Altair was, maar begon te twijfelen. Nog wat zitten spitten in oude foto's van de Altair en die blijkt dubbele trunkbolders te hebben. Dacht dat de Alhena net als de Alioth een enkele ingang in de voorroef had, maar ook dat kunnen checken. Het waren er twee. Beter kijkend ontwaar je dan ook een mast met bunkergiek. Leuk werk dat gepuzzel.
Op het IJsselmer.jpg
Op het IJsselmer.jpg (92.29 KiB) 864 keer bekeken
En dan sluiten we af met Huub zijn voorlaatste schip, waar we de serie ook mee zijn begonnen. Wel op een heel andere locatie dan de andere. Volgens mij is het op Terschelling. Mij verbaast het dat er zo'n groot schip met olie naar toe ging. Waarschijnlijk in combinatie met aanvoer naar een of ander Esso depot in het Noorden van het land.
Terschelling Algorab.jpg
Terschelling Algorab.jpg (113.47 KiB) 864 keer bekeken
Jammer dat Ellemiek haar plaatjes hierbij op zijn. Laten we hopen dat ze nog een paar heeft, waarvan ze graag iets meer zou willen weten. Met wat hulp op het Forum is er (bijna) altijd wel iets over te vertellen of iets aan toe te voegen.
En wie weet duiken er nog wat plaatjes op. Is zelf plaatsen een probleem dan is er altijd wel iemand die wil en kan helpen. Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

er zijn in het verleden ook wel eens gecoate tankers van de haas ingezet bij drinkwater transporten van de vaste wal naar eilanden ,maar weet niet welke eilanden texel was zeker maar verder??
Plaats reactie