De Haas Tankvaartbedrijf.

Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Mooi Klaas en bedankt voor het delen op vezoek.
Misschien kom ik nog een foto of twee van de drie schepen waar
ik op gevaren heb.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Na 6 minuten al een reactie en helemaal uit Canada. Maar daar is het nog vroeg natuurlijk. Jan bedankt maar weer. Maakt hopelijk je herinneringen weer wat levendiger Gr. Klaas.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door navigatie »

Klaas,

Op de 3e foto met die kolen doet de kraan over de tankers heen mij erg denken aan de haven van Stein.
Ik dacht dat er achter in de haven tankers losten :(

grt Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Wim, Je hebt het bij het rechte eind, het is Stein.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

ik dacht dat de algorab altijd in de blanke producten had gezeten .althans dat was zo toen ik de algorab nog bunkerde en de tijd dat ik bij de haas gevaren heb ,dat plaatje met de alnatie is toen in de waalhaven pier 3 genomen .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wim, Kees en Wout, Bedankt voor jullie reacties. Nu jullie het zeggen herken ik het ook wel weer. Wij losten in Stein met de Alioth voor de Gulf en helemaal achter in de haven was de los en laadplaats van DSM . Algorab en Alnitak brachten er LVN (light virgin naphta) voor Esso en namen als het uitkwam pyrolyse-benzine mee terug. Dan moet het schip net voor de Algorab haast de Alnitak wel zijn. De Algorab had wel spiralen. Vond het toen in Dordt wel griezelig dat de mannen net boven de hete spiralen de smeerolie aan het bijzwiepen waren. Dat kon toen nog voor het ADNR tijdperk. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Nog een 4-tal plaatjes.
Altair 2.jpg
Altair 2.jpg (137.44 KiB) 909 keer bekeken
Eerst eentje van de Altair, locatie voor mij onbekend, geschoten vanaf een meeligger.
Alphaca.jpg
Alphaca.jpg (117.06 KiB) 909 keer bekeken
Dan eentje van de Aphaca aan de Boompjes in Rotterdam. Zo te zien net van de werf en bezig (geweest) met de proefvaart.
Jaartal in het registratienummer achter op de roef.
Alhena.jpg
Alhena.jpg (118.42 KiB) 909 keer bekeken
De Alhena op een voor mij onbekende plaats. Zou het in Amsterdam, in de buurt van de Nieuwe Meersluis, kunnen zijn.
Meen me te herinneren dat Karel Kuiper daar wel eens lag en later ook in die buurt woonde. Karel kwam oorspronkelijk uit Sneek.
Toen ik in 1966 op de Engelina kwam hebben ze Karel zijn naamborden met plakletters bewerkt en daar opgehangen.
De Alhena toont nog vrij nieuw, maar in ieder geval is de foto van voor 1966. In 1966 zat Henk Boeckhout op de Alhena.
Regelmatig werd er in Rotterdam aan de Persoonshaven weekend met hen gehouden.
Algorab 2.jpg
Algorab 2.jpg (92.44 KiB) 909 keer bekeken
En nog een plaatje van de Algorab met ongeveer dezelfde achtergrond als haar vorige foto. Zal dan ook Stein zijn.
Een volgende keer weer een paar plaatjes en schroom niet om te reageren met herinneringen, aanvullingen of ander commentaar.
Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

zo heeft de alphaca nog jaren rond gevaren alles in de lijnolie schurfie tot dat het niet meer mocht van eddie en we alles moesten aanpassen aan de andere schepen ,maar roestbakken bleven het zat een hoop pisbakkenstaal in verwerkt toen ik er op zat begon op plekken de dekken al door te rotten ,maar goed veel anti roest compound en innertol hielden we het toch netjes .en verde het waren heerlijke schepen om mee te varen en werken . alleen het achter anker hadden we nog wel een probleempje door een klein foutje in de lucht rem was het mogelijk dat het anker er ongemerkt uit liep tja klein probleempje als je steeds langzamer ging varen ,maar goed door veel en hard zoeken door onze machinist Rolf mulder kwam het foutje aan het licht er zat een stukje bout in de weg hoi daarna nooit geen last meer .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Wout, Bedankt voor je aanvulling. Hierdoor gaan de plaatjes steeds meer leven en al helemaal onder oud bemanningsleden. En voor de lezers: Op de pagina 88 staan ook nieuwe oude plaatjes. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

We gaan verder met de plaatjes van Ellemiek de Haas.
In de sluis.jpg
In de sluis.jpg (92.96 KiB) 799 keer bekeken
We beginnen met een schip in een sluis, waarvan de locatie me onbekend is. Waarschijnlijk zal er van het Forum wel hulp komen.
Ook nog zitten puzzelen om welk schip het gaat. Ongetwijfeld een Piet Hein product, maar gezien de aanzet van de reling op de verschansing kan het de Altair niet zijn. Aangezien Huub ook op de Alhena heeft gevaren houden we het daar maar op. En als iemand de locatie (Zuid-Limburg?) herkent, krijgen we ook een idee waar de reis naar toe ging.
Engelina, eerste scheepje De Haas Tankers.jpg
Engelina, eerste scheepje De Haas Tankers.jpg (89.08 KiB) 799 keer bekeken
En dan een plaatje van de Engelina, het eerste schip van de Haas. Intussen al wel verlengd en met een flink bunkertuig. Wasgoed aan de lijn, dus een gezin aan boord. Helaas is de foto niet duidelijk genoeg om te zien of er al een uitlaat aan SB naast de stuurhut staat. Die uitlaat kwam begin jaren 60, toen de Brons werd vervangen door een Bolnes. Mocht iemand de locatie herkennen, dan graag. Zelf denk ik aan de Bergse Maas en dan zou de reis naar Heusden (Jonker Fris) of naar den Bosch (De Gruyter) kunnen gaan.
Arcturus.jpg
Arcturus.jpg (73.35 KiB) 799 keer bekeken
En dan een plaat je van de Arcturus, de eerste nieuwbouw van De Haas in 1950. Van origine gemotoriseerd met een 200 PK MAN diesel, die al gauw is vervangen door een Bolnes. Wie zou er kunnen weten wat er fout ging of was aan de MAN? Ergens staat me bij dat het schip als kempenaar is gebouwd, maar een half metertje te lang was. Voor en achter heeft men wat kunstgrepen uitgevoerd om haar op 50 meter te brengen. Ze werd daar echter niet mooier van. Zelf heb ik met (jonge) Piet Maarschalkerweerd op dit schip (heette toen Aludra) mogen varen. Was in 1966. Schip opgepikt in Den Haag, bij Esso geladen voor Goes en Terneuze.Daarna een reisje gasolie van Gulf Europoort naar de Boerenbond in Helmond. Terug in de Botlek zagen we de Engelina en stapte haar schipper Jan Zwalua over op de Aludra. Ik mocht met Kees Bron verder op de Engelina.
Antares, Alnati, Alnitak en Altair.jpg
Antares, Alnati, Alnitak en Altair.jpg (94.9 KiB) 799 keer bekeken
Sluiten we af met een plaatje uit begin jaren 60. In die tijd was er veel "hoefijzerverkeer" tussen Lingen en Duisburg. Door de torenhoge kanaalkosten in Duitsland voer men rond over Delfzijl en het IJsselmeer. Piet van Brummelen heeft ons ook al eens voorzien van een aantal foto's uit deze periode. Dacht dat het met het Pinksterweekend 1960 was. Je woonde toen nog met gezinnen aan boord en maakte het onderling gezellig. De schepen liggen hier in de Ölhafen of Hafenbecken C te Duisburg.
Gr. Klaas
Plaats reactie