De Haas Tankvaartbedrijf.

Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Roy »

Zou het ook een B.P.er kunnen zijn Geert ?.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Heb de meeuw even zijn poten op laten trekken en toen las ik "Alcyone". Een scheepje waar ik heel goede herinneringen aan heb. Ben er in de zomer van 1967 op gekomen. Toen ging Gerrit Lock er af. Ben er op getrouwd en heb er mee gevaren tot 13 maart 1969 en in april overstapte op de Alchiba. Wanneer is de foto genomen Geert? Schat zo rond 2000. Toen voer ze weer onder haar originele naam. Van de Haas ging ze naar Smits Kolen & Olie handel en voer toen als Wiljo. Daarna een tijd gevaren voor Booij als Francina T. Voor zover ik weet toen bij scheepswerf de Hoop overhaald en naar een particulier gegaan. Helaas was het scheepje te klein om nog te renderen. Fijn ding om mee te varen. Had hem graag als model gebouwd, maar geen spantenplan van te vinden. Zou je een HR copie van de foto/dia voor me hebben Geert? Gr. Klaas.
PS Met de kennis die ik nu heb moet er Wiljo op hebben gestaan. De foto is tussen 1980 en 1983 genomen. Op het internet had ik al eens een foto van de Wiljo gevonden met de oude bunkergiek. Jan Walpot stuurde me een HR scan uit 1980, waar ze zonder giek is en op deze scan van Geert zie ik vaag de contouren van de nieuwe hydraulische giek. Al met al een leuke puzzel om de plaatjes in de juiste volgorde te leggen.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Binnenvaarder »

Foto is gemaakt tussen 1980 en 1983. Had toen net mijn 1e spiegelreflexcamera gekocht vandaar dat ik nog weet in welke periode de foto is gemaakt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Geert. In die periode voer ze onder de naam Wiljo. Dan zal in haar nadagen daar de nieuwe giek erop gekomen zijn. Plaatjes intussen naar je onderweg. Gisteren helemaal vergeten die erbij te doen. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Nog een paar weggevallen plaatjes van pagina 11 inclusief de tekst.

In de zomer van 1963 werd de aanvaringsschade gerepareerd bij Schram. De IJsschade werd wel opgenomen, maar later bij Jonker en Stans gerepareerd.
Voor gingen er 8 platen uit en onder de wals door. De spanten werden gericht en dan zette men de platen er weer op. ter hoogte van de geladen waterlijn werden stringers gelast.
1963 IJsschade 3 Jonker&Stans.jpg
1963 IJsschade 3 Jonker&Stans.jpg (129.31 KiB) 1100 keer bekeken

Tussen de bedrijven door bouwde ik een 2 takt motortje in de roeiboot. Zoals je ziet heb ik daar wel hulp bij van mijn jongste broer.
1963 Maas Ifa inbouwen 2.jpg
1963 Maas Ifa inbouwen 2.jpg (120.32 KiB) 1100 keer bekeken
Ook was ik een paar weekenden zoet met rijles. We stonden nog altijd in Leek ingeschreven en meestal reed je in de buurt van je domicilie af. Vrijdags een snipperdag en op het brommertje naar Groningen. Daar op zaterdag twee lessen in de auto en één op de motor.
Op zondag weer terug naar boord. Het is allemaal binnen een redelijke tijd gelukt.

Aan het eind van 1963 werd ik stuurman en midden 1964 moest ik in dienst.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Afbeelding
Bron: Ga Het Na

Zoekend naar een plaatje van de "oude" Jaguar" vond ik een plaatje van de "nieuwe". Maar rechts op de achtergrond zag ik iets bekends. Moet me sterk vergissen als dat de "Andromeda" niet is. Er staat 11 september 1968, Amsterdam bij. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Volgens mij heb je gelijk, Klaas.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Patria (Y 8536) als bunkerboot bij de KM.
De ex "Atria" van de Haas.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja een tijd op gevaren met Herman zwalua ,was mijn eerste schip .
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Binnenvaarder »

Enige tijd geleden heb ik de vraag gesteld of iemand iets wist van deze aanvaring in 1959, was waarschijnlijk te lang geleden. Misschien leuk voor de "oudere" schippers van de Haas om dit alsnog te lezen.
mvg
Geert
Bijlagen
Breesem aangevaren, 14-09-1959 .jpeg
Breesem aangevaren, 14-09-1959 .jpeg (230.72 KiB) 744 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie