Rederij Van Ommeren

JWG

Bericht door JWG »

Beide heren:
bedankt voor de uitleg, zat ik toch redelijk goed in de richting.
Op de magdeleine hadden we ook verwarmde tanks voor de stookolie.(denk ik)
Maar hoe warm dat gehouden werd weet ik niet meer, in de winter was het dek altijd wel lekker warm.
En wanneer we bij de Cockerill in Luik kwamen dan werden er in het gangboord van die pijpjes geplaatst waar naar ik nu denk condensaat uit kwam tijdens het lossen.
Ik heb dit als kind meegemaakt tot een jaar of 10 dus ik zag wel dingen maar begreep het niet altijd.
Dus nu vraag ik mij direkt af, hadden we wel verwarming of werd er stoom geleverd van af de wal om het weer een beetje op te piepen.
Er moeten in ieder geval spiralen in/om de tanks hebben gezeten.

Afbeelding

Kan toch niet laten om een foto van de magdeleine te plaatsen. (ik heb er maar twee)
Hierop is mijn tante de was aan het ophangen, ik was een keer aan boord tijdens het lossen in Luik, en toen ging er toch iets niet helemaal goed.
De los slang zat niet goed of zoiets, maar het was niet goed voor de was.

Je blijft er aan denken he.

JWG
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

JWG,

De pijpjes in het gangboord waren de uitlaat van de stoomspiralen.
Van de wal kreeg je dan stoom aangeleverd en in de tanks liepen deze spiralen om de stookolie te verwarmen. Dat moest want anders was het niet te verpompen!
Dus je hebt het redelijk bij het rechte eind zal ik maar zeggen.

Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Fueltrans 6 , 77,96 x 8,24 x 2,62 , 1118 ton , Bouwjaar 1954 , Werf Hitzler in Lauenburg voor de firma P.H.S van Ommeren als Cypria met een lengte van 67 meter en 923 ton groot en 550 pk Stork als eerste motor , nu 810 pk GM ,1976 Pionier 6 6001560 , 1983 Devel 6 - europanummer 2317054 , 1984 Darius , 1986 Thor , 1990 Thor , 1991 Diana en tot 2002 ook nog Tyro , 2002 Brasil - europanummer 4800840, 2006 Neptunus en nu Fueltrans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Roy-

Bericht door Roy- »

Vandaag lag de Belgische tanker "Nimitz" in de Industriehaven in Den Helder. Alles wijst erop dat een voormalige V.O. tanker is.
Het huidige Europanummer is: 6003771, het oude nummer is; 23.15321.
De thuishaven is Antwerpen. Het schip meet 80 x 8,20 m. en is 1130 ton.
Het moge duidelijk zijn dat het schip verlengd is...........
Helaas fotograveer ik nog steeds analoog. De platen zitten dus nog op de camera..............
Welke tanker is dit geweest ?.

m.v.g. Roy
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

van ommeren

Bericht door JCV »

de ,, Nimitz,, is geen VO tanker geweest
wel een zusje ,ook van de boelwerf ,het is de ,, Monique,, geweest
Roy-

Bericht door Roy- »

Ik heb vandaag de wachtsman gesproken. Die wist te vertellen dat het een ex Belgische V.O. tanker was.
Verder kon hij weinig vertellen, alleen dat morgen de kapitein weer aan boord kwam.
Ik hoop dat ik de man niet mis.......................

m.v.g. Roy
JWG

Bericht door JWG »

Roy:

JVC heeft gelijk, de monique was een tanker van de belgische/nederlandse rederij Delta olie transporten.
Heeft nooit als een VO gevaren, dit type motortankers werden bij Boels in Temse gebouwd met ABC motoren, waar ook de VO tankers bestelde.
De monique is indertijd verlengt van 67 meter naar de 80 meter.
Later kwam er nog een nieuwe motor in, omdat twee 67 meter tankers van de Delta, de magdeleine en de brigitte als tankbak werden gebruikt.
Een andere Boels tanker van die tijd en het zusterschip van de magdeleine en de brigitte is de main VII(afvalstoffen verzamelaar) die nu in en rond Den Helder rondvaart. dit was de alrofra, en is ook nooit een Vo er geweest.
Leuk is het dat er nog steeds tankers van die tijd rondvaren, en dat ik via dit forum het bestaan van die schepen kan volgen.

groet JWG

P/sde kapitein nog gesproken, en is deze de eigenaar??????
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

JWG.

De andere drie van het bij Boel in Temse gebouwde zestal waren naast
de Monique,Madeleine en Brigitte, de Chilly,Maria Pia en Maria Josefa.
Maar ik ben niet zeker of dat het de orginele namen waren.

De opdrachgever en eerste eigenaar was volgens mij niet Delta Oil
maar een welgestelde familie in Wallonie.

Van Ommeren liet in Temse een achttal van deze schepen bouwen
waarvan er twee onder Bel.vlag kwamen (Antwerpen en Liege).

Met de Alrofra zouden er dan een vijftiental gebouwd zijn.

Hank.
JWG

Bericht door JWG »

Klopt Hank:

Maar het is wel de MAGdeleine he Hank.
wat ik altijd begrepen had, is dat de eigenaren inderdaad belgen waren uit Brussel, en dat Delta olie transporten uit schiedam de vervoerder was en de schepen in beheer had.
Later is dit overgegaan naar Transol in Ridderkerk.
Volgens de binnenvaart site, was de eerste naam van de monique de cornelia en de eigenaren belgo petroleum.
Ik weet ook het bouwjaar niet van de magdeleine, maar mijn oom voer eerst als matroos/stuurman op de chilly en is toen als schipper/kapitein op de magdeleine gaan varen ergens tussen 1960/65.
Volgens mij was het schip toen nieuw.
e magdeleine heb ik voor het laats gezien op de oude maas rond 1982 deze voer nog steeds onder zijn eigen naam maar was in handen van een partikulier.
Daarna nooit meer gezien.
Zullen inmiddels wel gesloopt zijn.

De Liege staat ook op de site van de binnenvaart als als lebra, nieuwbouw umbria 1953.
En er staat nog een Liege als nieuwbouw ook in 1953.
Volgens mij was het toen een roerige wereldje in de binnentankvaart.


groet JWG
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

De Nimitz

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie