Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik zal wel abuis zijn met mijn veronderstelling dat er een onderwerp Twenthe Rijn heeft bestaan. Dat was dan een grote misser want deze relatief kleine firma, dochteronderneming van twee grote ondernemingen: Wagenborg en de toenmalige Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie, verdient een apart topic. Wat mij betreft komen de 'vaste' particulieren die voor deze firma met zout en kalksteen hebben gevaren ook aan bod.

gr. Harry

Afbeelding
De Twente Berkel met schipper Klaas van der Werf in Delfzijl in de buitenhaven langszij van de coaster Zaanborg.

Afbeelding
Buiten Lelystad, het schip is met schuifluiken gemoderniseerd en vaart hier met schipper Kobus Hoekstra uit Rauwerd.

Afbeelding
Inmiddels getransformeerd tot loogtanker...

Afbeelding
Eenmaal volledig ingelijfd bij de V.T. ging het Twentse ros van de kop en veranderde de naam in Venlo.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De tweede Dortmunder was de Twenthe Dinkel, de derde Twenthe Vecht. Alle drie schepen zijn gebouwd bij scheepswerf Sander in Delfzijl.

Afbeelding
De Dinkel met schipper Kees Buining, leeg voorbij de spoorbrug van Zuidhorn. Naar alle waarschijnlijkheid onderweg nar Hengelo om zout te laden.

Afbeelding
Deze reis werd zout ingenomen in Delfzijl, bestemming Botlek misschien? Het schip vaart hier de oude Oostersluis in Groningen uit.

Afbeelding
Tussen Aduard en Zuidhorn richting Friesland, het schip wordt gevolgd door Rieks Hamming met de Rival. Rieks was een bekend zeeschilder dit prachtige scheepportretten maakte. Schipper op de Twenthe Dinkel is inmiddels Otto Hazewinkel.

Afbeelding
Dat was wennen voor de schippers, van zout en kalksteen over op vloeibare lading...

AfbeeldingHet Twent's Ros heeft plaats gemaakt voor de letters VT...

Afbeelding
Dan de onvermijdelijke naamswisseling: Vinkel.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Harlinger kempenaars

Bericht door Gert Schouwstra »

Dan zet ik er eerst maar even een lijstje van de Harlinger kempenaars bij:

In 1960-1962 is een serie van 7 kempenaars gebouwd bij scheepswerf Harlingen. Elke drie maanden ging er één te water. 5 schepen waren voor rekening van v/d Schoot. De Hendrik-T (okt 1960), de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (nov 1961) en de Neptunia (jan 1962). Deze schepen hadden een 232 pk MWM op 1500 rpm. Ze hebben in de beginjaren veel voor Akzo gevaren.

Twee kempenaars waren voor een particuliere eigenaar en gebouwd voor de rijnvaart. Dat waren de Drechtstad (jul 1961) voor G. Schouwstra te Zwijndrecht (mijn vader) en de Fiducia (sep 1961) voor C. Schouwstra te Zwijdrecht (zijn broer). De Drechtstad is mijn ouderlijk schip. Mijn ouders hebben er tot 1987 op gevaren.
Deze twee schepen kregen een veel zwaardere uitrusting mee. Een 375 pk direct omkeerbare Deutz, 16 ton gasolie, strangenlier en sleephaak. een luxere betimmering, centrale verwarming en stalen ramen in de roef.
In de beginjaren vele naar Basel gevaren, opvarend als voorspan met twee of drie motorschepen voor een sleepschip van 2300 ton, afvarend met een losse 1200-tonner er achter.

De schepen hebben een relatie met de Twente-Rijn kempenaars. Ze komen van dezelfde ontwerper. De tekenaar bij Harlingen had het ontwerp meegenomen van scheepswerf Welgelegen, waar hij eerder had gewerkt.

Het oorspronkelijke prototype van schip is de Patria, gebouwd bij Janssen in Druten. Dit schip is rond 1950 ontworpen door G. de Vries. Later is hij iets met kustvaart gaan doen en dat kun je wel zien ook. Het schip is later overgenomen door zijn schoonzoon Casper Fernhout. Er stond een Brons 3ED in van 180 pk. Inmiddels is het schip omgebouwd tot passagiersschip.

De 7 kempenaars op een rij:

- Hendrik T, europanummer 3270558, bouwjaar oktober 1960
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, ca 499 ton. 232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Hendrik Teuben te Harlingen
Vanaf 1966-1999: Bounty, schipper Theo Kelder, deze woont nu in Rotterdam. Deze was samen met Teuben en scheepswerf Welgelegen eigenaar. In 1971 wordt Kelder 100% eigenaar, vervangen motor door 360 pk Caterpillar. In 1973 verlengd naar 60 mtr, diepgang 2,51, 673 ton. IIn 1974 gezonken bij Workum, gelicht en weer in de vaart gebracht. In 1999 gesloopt te Linne

- Esperance, Europanummer 3270578, januari 1961
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, ca 499 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm.
Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
Later Schipper Romein

- Romantica, april 1961 voor Fa v/d Schoot te Harlingen
1963 Wilja – van Slobben te Kampen
Spes Vera – de Jong Ouderkerk, 365 Cat
1978-2000 – Harmonie, M.N. Jonker Zwolle, 61,95 x 2,72, 735 ton, 548 Caterpillar
2000 – Nivoma, G. Nieboer Zwolle.

- Drechtstad, Europanummer 3270600, 16 juli 1961. afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 497 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Gerrit Schouwstra te Zwijndrecht, woont nu in Sneek. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan. In 1977 verlengd naar 58 meter, diepgang 2,51, 609 ton. Boegschroef 153 pk Scania
Vanaf 1987 Jantine, eigenaar Jan Wagenmaker te St Philipsland

- Fiducia, europanummer 3270606, september 1961 afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 498 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Cornelis Schouwstra te Zwijndrecht. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan.
Vanaf 1975 Fiducia, eigenaar Geert Schouwstra te Dordrecht, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf 1981 Spera, eigenaar Brouwer, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf ….???? Piraat, onder Belgische vlag omgebouwd tot gasolietanker
Tevens nieuwe motor geplaatst: merk GM

- Fantastica, europanummer 3270607, overdracht 20 oktober, in de vaart 31 oktober 1961, Afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 528 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
1e Schipper Eddy Post, ook oud-sluismeester, woont in Harlingen.
Op 7 oktober 1977 verkocht aan dhr E.Hazewindus te Dordrecht, als Fantastica.
Op 3 augustus 1993 verkocht aan dhr H. Swart te Wormerveer, als Fantastica.
Daarna verkocht aan E. Zwiggelaar in Alblasserdam als Lis.
Daarna verkocht aan Ruiten & Kreijger BV te Oude Wetering als Koophandel 3.
Nieuw motor geplaatst. 380 pk Volvo Penta

- Neptunia, Europanummer: 3270613, overdracht 21 december 1961, in de vaart in 1962. afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 539 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
Op 23 juli 1987 verkocht aan K. de Jong te Nieuwegein als Fortuna.
Daarna verkocht aan E.E. Hartman te, Wieuwerd als Fortuna.
In 2006 is het schip bij scheepswerf Talsma in Osingahuizen omgebouwd tot 3 mast-charterschip "Mare fan Fryslân". De MWM is in ongeveer 2004 vervangen door een 515 pk Scania.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

We gaan voor het gemak maar even alfabetisch verder. De Twenthe Eems, onder schipper Jelle Hoogerman maakte het schip zijn laatste jaren bij de firma vol. Jelle en Tiny kregen het schip mee toen Twenthe Rijn als rederij ophield te bestaan. Jelle was als matroos bij zijn voorganger Paul Sluman begonnen op dit schip.

Afbeelding
Beneden de Oostersluis in Groningen. De losploeg in Delfzijl kan onmiddelijk aanvallen want de eerste vakjes liggen al open...
Afbeelding
Is dat geen mooi lijntje?

Afbeelding
Een feeste in Hengelo (O), daar was het zoveelste pakje zout geproduceerd, of een andere mijlpaal te vieren. Paul Sluman, zijn vrouw en matroos Henk Visser kwamen op de foto en kregen een pak zout overhandigd en eeuwige roem...

Eerst dacht ik dat de matroos Chris Olthof was maar dat bleek niet juist. Olthof leest ook mee en schreef dat het Henk Visser betrof, die werd later schipper op de Twenthe IJssel.

Afbeelding
Nadat Paul Sluman aan de wal ging werd hij eerst aflosser en later vaste sluiswachter op de Oostersluis. Sluisknecht werd ook wel gezegd, het 'opperhoofd' was sluismeester... Paul is helaas op jonge leeftijd gestorven.

Afbeelding
Nadat Jelle en Tiny het schip hadden overgenomen waren ze snel klaar met het Twentsche Ros en schilderden het Friesche 'pompebled' op de kop...

Afbeelding
Nog eenmaal de Jelty zoals de voormalige Twenthe Eems heette, in 2007 is het schip naar België verkocht waar het verbouwd wordt tot woonschip/kantoor van een architect.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Kijk aan, historie!
Mijn ouders hebben ook nog bij Twenthe-Rijn gevaren, en ook nog voor Van der Schoot. Vraag me niet naar de schepen, maar ze hebben nog voorop gezeten op 1 van de Dortmunders. En mijn oom Geert en tante Appie Hollander hebben jaren lang op de Twenthe-Vecht gevaren.

Wat ik me nog wel herinner, is dat mijn ouders als schipper op de Neptunia gevaren hebben. Het schip was nog jong, maar was al te goor om aan te pakken. In vrij korte tijd hebben ze er weer een jachtje van gemaakt, en toen mochten ze weer vertrekken. Dat heeft natuurlijk wel wat voeten in aarde gehad, en na een minder vriendelijk gesprej te Harlingen is 1 van de gebroeders Van der Schoot maar gevlucht in zijn dikke Amerikaan! :lol: Was het nou Kees of Huub? Ik geloof dat Kees de "zachte" was en Huub (??) de "kwaaie"?
Er zijn vast nog wel mensen die weten wat/wie ik bedoel. :lol:
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Twenthe Lek maakt zich op voor de proefvaart in Delfzijl. Dat is opmerkelijk omdat het schip door Ruytenberg in Waspik is gebouwd. Mogelijk dat de motor in Delfzijl is ingebouwd? Op de achtergrond ligt de driemaster Pieter A. Koerts en twee schepen van het loodswezen. Het kan zijn dat ze in verband met baggerwerkzaamheden van hun vaste ligplaats zijn verdreven.

Afbeelding
De Twenthe Lek op de Eems. Opvallend zijn hier op deze foto de dubbele bolders in de midscheeps.

Afbeelding
Op deze foto van latere datum heeft het schip een voor- en achter-middenbolder... Coimmunicatiefoutje met de bouwer misschien :lol:

Afbeelding
Na verkoop kreeg het schip de naam Securitas...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Verder met de Twenthe Maas die hier voor de deur ligt bij scheepswerf Ruijtenberg in Waspik.

Afbeelding
Ook hier de dubbele middenbolders. Groot verschil met de Botje Ensing-schepen is het ontbreken van een bolderkast achterop.

Afbeelding
Kalksteentjes lossen bij de suikerfabriek in Hoogkerk. De dubbele middenbolders staan er nog maar halverwege is achterop een extra bolder geplaatst.

Afbeelding
De dubbele middenbolders zijn ook hier verdwenen... Otto Hazewinkel die is doorgeschoven naar de Twenthe Dinkel heeft het roer inmiddels overgegeven aan Piet Eerkes, die heeft hier op het Eemskanaal een dikke bries op de kop en zal als het weer niet veranderd nog kleden moeten trekken voor hij het IJsselmeer overgaat...

Afbeelding
Eerkes nam het schip in 1983 over van Twenthe Rijn en vaart nog steeds met het schip dat nu de naam Confidentia heeft.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Twenthe Regge omstreeks 1979 in Gaarkeuken. Op de achtergrond wordt nog druk aan de nieuwe sluis gewerkt die in 1980 in gebruik genomen is.

Afbeelding
Voor de Oostersluis in Groningen...
Afbeelding
Wim liet deze foto ook al zien die hij destijds van mij voor zijn buurman gekregen heeft :wink:

Afbeelding
Afvarend op de Waal bij Nijmegen. Chris Olthof is volgens mij lange tijd schipper op deze Twenthe geweest.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Twenthe Roer op proefvaart op de Eems.

Afbeelding
Bij Zuidhorn, de spoorbrug.

Afbeelding
Na verkoop kwam het schip onder de naam Res Nova van Visser in Werkendam in de vaart.

Afbeelding
Joop van Wijngaarden met de Twenthe Rotte leeg onderweg naar Hengelo en gefotografeerd bij Zuidhorn.

Afbeelding
Met kalksteentjes van België naar Delfzijl. In de opvaart bij Nijmegen, naar de Pannerdensche Kop en dan af via de IJssel.

Afbeelding
Het tijdperk van de matrozen is inmiddels voorbij. Joop heeft het schip zelf opengelegd zodat in Delfzijl direct kan worden gelost en we hebben de handjes even vrij natuurlijk. Even bellen op de Oostersluis en dan nog zo'n tweeeneenhalf uur varen naar Delfzijl.

Afbeelding
Regalo werd de nieuwe naam voor de ex 'Rotte'...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Voordat de kempenaars in de vaart kwamen heeft Twenthe Rijn twee spitsen gehad; de Twenthe Rupel en de Twenthe Schelde. Het mag duidelijk zijn dat ik een leuke verzameling materiaal heb opgebouwd van deze rederij maar het is mij niet gelukt om een goede foto van deze schepen te bemachtigen. Is er iemand die mij kan helpen aan foto's van de Twenthe Rupel en vooral de Twenthe Schelde want van die laatste heb ik helemaal niets?

gr. Harry

Afbeelding
De Twenthe Rupel vanaf de brug bij IJbersburen.

Afbeelding
De Rupel in een van de sluizen op de Samber.

Afbeelding
De Amasus ex Twenthe Schelde.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie