Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bij het zien van deze ansichtkaart van Luik schoot mij te binnen dat we na het laden in Engis pas begonnen met schoonschip maken wanneer we een flink eind beneden Luik waren omdat het water daar pas weer een beetje schoon werd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Nova Cura, ex-Drittura, ex-Twenthe-IJssel

Bericht door Gert Schouwstra »

Na mijn vorige tekst moet ik toch nodig even een verzoenend gebaar naar Harry maken :P .
Een paar maanden geleden was de Nova Cura in Sneek. Dit schip is in 1957 in Harlingen gebouwd als Twenthe-IJssel en heeft ook nog een tijdje als Drittura rondgevaren. Het is dus de verbindende schakel tussel de Twenthe-Rijn schepen en de Harlingen-serie.

Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

We zijn bij de laatste Twenthe aanbeland, de Twenthe IJssel. Hieronder een opmerkelijke foto, hierop zie je het schip met zijn oorspronkelijke lengte van 50 meter. Het schijnt dat de IJssel kort nadat het in de vaart kwam in Zeeland omhoog gelopen is en gebroken. Bij de reparatie hebben ze hem gelijk met vijf meter verlengd.

Afbeelding
De Twenthe IJssel als 50 mtr. schip.

Afbeelding
In de Oostersluis, inmiddels 575 ton groot.

Afbeelding
Ik moet eerlijk toegeven dat het kontje van deze 'Friezin' mooier is uitgevallen dan dat van de meeste B.E. kempenaars, die zijn wat geknepen en niet altijd even mooi.

Afbeelding
Na verkoop van de Twenthe Kil kwamen Lambert en Tiny Jonker op de Twenthe IJssel en zij namen het schip in 1983 over en noemden hem Drittura. Jonker noemde zijn schip naar het kustertje Drittura waarmee hij een link had, ben alleen vergeten welke :cry:
Hier zie je het schip op zijn eerste reis met de nieuwe naam op de kop...

Afbeelding
Op de kont prijkt nog de naam Twenthe IJssel.

Afbeelding
Hier ben ik nog even bij de Jonker's aan boord geweest. Lambert vertelde dat hij voor de N.P.R.C. ging varen. Nu heet het schip dus Nova Cura en ziet er nog puik uit zoals de foto's van Gert laten zien.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Evident en Con Amore

Bericht door Gert Schouwstra »

In oktober 2003 werd de Evident, ex-Twenthe-Amstel verkocht naar het buitenland.
In datzelfde jaar werd ook de Con Amore, ex Twenthe-Waal afgevoerd.
Ik heb eigenlijk geen idee waar deze schepen zijn gebleven. Wie weet het wel?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Van eigenaar Kruisinga van de Evident hoorde ik dat hij het schip aan iemand verkocht heeft die er een woonschip van wilde maken en dat het schip ergens in Rotterdam moest liggen. Deze info is al weer enkele jaren oud.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Drechtstad

Bericht door Eemspoort »

Gert Schouwstra schreef: Alle Harlingen-kempenaars waren met dit kompas uitgerust:
Afbeelding
Bekend kompas, Gert, die hebben wij ook nog staan. Heeft eerst lange tijd bij mij opa gestaan. Na zijn overlijden is het kompas over gegaan naar mijn ouders, die er uiteraard erg zuinig op zijn.

En idd, Harry, dat heb ik ook van Frans Kruisinga vernomen. Ik heb vorig jaar nog met Frans gesproken, en dat was nog steeds het laatste nieuws. Maar Frans houd zich er niet mee bezig, wat er met de Evident gebeurt.

Gr. Ed
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ed, ik ben straks aan de particulieren toe, kun jij navragen wat de naam van het schip van jouw grootvader Tempel was en hoe lang die voor Twenthe Rijn heeft gevaren?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Ik zal binnenkort eens met mijn ouders gaan babbellen over Twenthe-Rijn en V/D Schoot, Harry. ;)
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Vinkel ex-Twenthe-Dinkel

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik spotte afgelopen zondag de Vinkel, ex-Twenthe-Dinkel nog op het Sneekermeer.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
sneek

Twente Rijn

Bericht door sneek »

vwb de Evident, die ligt inmiddels alweer een aantal jaren in de Maashaven Rdam, eerste N'lijke rij vanaf de wal.

vwb de laatste foto van Harry met daarop de Drittura, leuk detail op de achtergrond zie je een luxemotor geladen liggen bij de oud ijzer handel. Dat is de voormalige Mutatio van Gooitzen Harder uit Leeuwarden. En dat schip hoort weer bij de Ijmuiden staal kunstmest - topic.
De Mutatio werd midden jaren 70, de Wuta van Schuitema Groningen. en in die hoedanigheid zal ze daar wel liggen te laden.
later heeft het jaren in de woonschepen haven van Lelystad gelegen.
en nu...

gr Sneek / Aant
Plaats reactie