Gert Schouwstra schreef:Dan zet ik er eerst maar even een lijstje van de Harlinger kempenaars bij:
In 1960-1962 is een serie van 7 kempenaars gebouwd bij scheepswerf Harlingen. Elke drie maanden ging er één te water. 5 schepen waren voor rekening van v/d Schoot. De Hendrik-T (okt 1960), de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (nov 1961) en de Neptunia (jan 1962). Deze schepen hadden een 232 pk MWM op 1500 rpm. Ze hebben in de beginjaren veel voor Akzo gevaren.
Twee kempenaars waren voor een particuliere eigenaar en gebouwd voor de rijnvaart. Dat waren de Drechtstad (jul 1961) voor G. Schouwstra te Zwijndrecht (mijn vader) en de Fiducia (sep 1961) voor C. Schouwstra te Zwijdrecht (zijn broer). De Drechtstad is mijn ouderlijk schip. Mijn ouders hebben er tot 1987 op gevaren.
Deze twee schepen kregen een veel zwaardere uitrusting mee. Een 375 pk direct omkeerbare Deutz, 16 ton gasolie, strangenlier en sleephaak. een luxere betimmering, centrale verwarming en stalen ramen in de roef.
In de beginjaren vele naar Basel gevaren, opvarend als voorspan met twee of drie motorschepen voor een sleepschip van 2300 ton, afvarend met een losse 1200-tonner er achter.
De schepen hebben een relatie met de Twente-Rijn kempenaars. Ze komen van dezelfde ontwerper. De tekenaar bij Harlingen had het ontwerp meegenomen van scheepswerf Welgelegen, waar hij eerder had gewerkt.
Het oorspronkelijke prototype van schip is de Patria, gebouwd bij Janssen in Druten. Dit schip is rond 1950 ontworpen door G. de Vries. Later is hij iets met kustvaart gaan doen en dat kun je wel zien ook. Het schip is later overgenomen door zijn schoonzoon Casper Fernhout. Er stond een Brons 3ED in van 180 pk. Inmiddels is het schip omgebouwd tot passagiersschip.
De 7 kempenaars op een rij:
- Hendrik T, europanummer 3270558, bouwjaar oktober 1960
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, ca 499 ton. 232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Hendrik Teuben te Harlingen
Vanaf 1966-1999: Bounty, schipper Theo Kelder, deze woont nu in Rotterdam. Deze was samen met Teuben en scheepswerf Welgelegen eigenaar. In 1971 wordt Kelder 100% eigenaar, vervangen motor door 360 pk Caterpillar. In 1973 verlengd naar 60 mtr, diepgang 2,51, 673 ton. IIn 1974 gezonken bij Workum, gelicht en weer in de vaart gebracht. In 1999 gesloopt te Linne
- Esperance, Europanummer 3270578, januari 1961
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 536 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm.
Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
eerste schipper was H.K.Dost en was tevens mede eigenaar en woonde in Harlingen.
Later Schipper Romein
- Romantica, april 1961 voor Fa v/d Schoot te Harlingen
1963 Wilja – van Slobben te Kampen
Spes Vera – de Jong Ouderkerk, 365 Cat
1978-2000 – Harmonie, M.N. Jonker Zwolle, 61,95 x 2,72, 735 ton, 548 Caterpillar
2000 – Nivoma, G. Nieboer Zwolle.
- Drechtstad, Europanummer 3270600, 16 juli 1961. afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 497 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Gerrit Schouwstra te Zwijndrecht, woont nu in Sneek. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan. In 1977 verlengd naar 58 meter, diepgang 2,51, 609 ton. Boegschroef 153 pk Scania
Vanaf 1987 Jantine, eigenaar Jan Wagenmaker te St Philipsland
- Fiducia, europanummer 3270606, september 1961 afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 498 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Cornelis Schouwstra te Zwijndrecht. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan.
Vanaf 1975 Fiducia, eigenaar Geert Schouwstra te Dordrecht, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf 1981 Spera, eigenaar Brouwer, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf ….???? Piraat, onder Belgische vlag omgebouwd tot gasolietanker
Tevens nieuwe motor geplaatst: merk GM
- Fantastica, europanummer 3270607, overdracht 20 oktober, in de vaart 31 oktober 1961, Afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 528 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
1e Schipper Eddy Post, ook oud-sluismeester, woont in Harlingen.
Op 7 oktober 1977 verkocht aan dhr E.Hazewindus te Dordrecht, als Fantastica.
Op 3 augustus 1993 verkocht aan dhr H. Swart te Wormerveer, als Fantastica.
Daarna verkocht aan E. Zwiggelaar in Alblasserdam als Lis.
Daarna verkocht aan Ruiten & Kreijger BV te Oude Wetering als Koophandel 3.
Nieuw motor geplaatst. 380 pk Volvo Penta
- Neptunia, Europanummer: 3270613, overdracht 21 december 1961, in de vaart in 1962. afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 539 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
Op 23 juli 1987 verkocht aan K. de Jong te Nieuwegein als Fortuna.
Daarna verkocht aan E.E. Hartman te, Wieuwerd als Fortuna.
In 2006 is het schip bij scheepswerf Talsma in Osingahuizen omgebouwd tot 3 mast-charterschip "Mare fan Fryslân". De MWM is in ongeveer 2004 vervangen door een 515 pk Scania.