Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Roy-

Bericht door Roy- »

Het is al enige malen gepubliceerd dat de Twente-Rijn schepen met kalksteen retourvracht hadden.
Het staat mij zo bij dat ze in de jaren 60 ook met bazalt uit Belgie terug kwamen.Klopt dit een beetje, of mix ik deze info met iets anders op ?.
Wie weet meer ?

m.v.g. Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Twenthe-Rupel & Twenthe-Schelde

Bericht door Gert Schouwstra »

Wat deed Twenthe-Rijn eigenlijk met die spitsen Harry? Zaten ze in hetzelfde werk? En over welke periode spreken we dan?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die spitsen stammen helemaal uit de beginperiode Gert. Ik denk dat de toenmalige Sodafabriek bevoorraad moest worden en de kempenaars nog in aanbouw waren. In die tijd voeren veel particulieren in datzelfde werk. Daar kom ik later wel mee en hoop dan met aanvullingen (hopenlijk) een completer beeld te krijgen. De spitsen werden al snel weer van de hand gedaan.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3165
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Kalksteentjes klinkt ook alweer bekend. Dat heeft mijn opa (Jan Tempel) nog gedaan, en mijn ouders ook, op spitsen, maar dat waren geen Twenthe's. Ik geloof dat het tijd word om mijn vader eens aan zijn jasje te trekken! :lol:
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

spitsen

Bericht door t.fluks »

volgens mij hebben de spitsen in de beginperiode met zout gevaren naar Jemappes-sur-Sambre.
Tammo.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Klopt Tammo, dat was hier naar toe, de Solvayfabriek meende ik.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Harlingen-serie

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik schreef op bladzijde 1 al even over de 7 Harlinger kempenaars. Één daarvan is de Drechtstad, mijn ouderlijk schip, ik ben tijdens de bouw geboren.

Ik heb op zolder de algemene bouwtekening liggen van deze schepen uit 1960-1962: Hendrik-T, Esperance, Fantastica, Drechtstad, Fiducia, Romantica en Neptunia. de schepen zijn gebouwd bij scheepswerf Harlingen. Er zou nog een achtste schip gebouwd worden, maar die is nooit doorgegaan.

Op de tekeningen staat H.T. als tekenaar. Dat was Hendrik Teuben, één van de eigenaren van de werf. Hij had eerder als bedrijfsleider of zo bij scheepswerf Welgelegen gewerkt en daar in 1957 en 1958 de bouw van de Twenthe-Amstel en de Twenthe-IJssel meegemaakt.

Ik heb het nog even aan mijn vader gevraagd. Hendrik Teuben, was volgens hem in 1961 de bedrijfsleider/werfbaas van scheepswerf Harlingen. Willem Teuben was (mede)eigenaar van de Hendrik T, de eerste Harlingen-kempenaar. Die twee waren familie, maar geen vader en zoon.

Scheepswerf Harlingen had in de periode 1956-1961 3 partners: v.d Schoot, Teuben en Tiecke. Ik heb even gegoogeld en kom tot de volgende conclusies:

Hendrik Teuben is geboren in 1898 in Martenshoek en overleden in 1943 in Foxhol. Hij was scheepstimmerman. De hendrik-T is dus naar hem genoemd. Hij is de vader van Willem Teuben, die is geboren in 1930. Zijn beroep: hellingknecht.

Hendrik heeft diverse kleinkinderen, maar ook neven en achterneven met de naam Hendrik. Één daarvan kan dus werfbaas van Harlingen geweest zijn. Ik ben er nog niet uit.


Afbeelding

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Drechtstad

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn vader zei wel eens: "Als ik destijds in de gelegenheid was geweest om extra te investeren in de bouw van de Drechtstad, dan had ik er een buitenvaarder van gemaakt". Hieronder een foto van de Drechtstad, gemaakt bij de proefvaart op 16 juli te Harlingen. Natuurlijk ging de proefvaart naar Terschelling en terug! Tussen al die mensen aan boord, moet ook mijn wieg staan, Ik was toen vier weken oud en tijdens de bouw van het schip geboren.

- Drechtstad, Europanummer 3270600, 16 juli 1961. afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 497 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Gerrit Schouwstra te Zwijndrecht, woont nu in Sneek. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan. In 1977 verlengd naar 58 meter, diepgang 2,51, 609 ton. Boegschroef 153 pk Scania
Vanaf 1987 Jantine, eigenaar Jan Wagenmaker te St Philipsland.

In 1961 en 1962 werd in huur voor de Beyer gevaren. Zand en grind of splitt van de Boven-Rijn. Vaak met twee motorschepen (bijvoorbeeld de Judas Thaddeüs, dat is nu de Fiducia van mijn neef Geert Schouwstra) voor een sleepschip naar boven en dan weer afvarend met een enkel sleepschip er achter. De relatie met de Beyer was niet zo'n succes. Particuliere schipers voeren zo'n 20 cm minder diep dan de eigen schepen en lieten dus bij laag water tonnen achter. Daar stond tegenover dat ze na tien jaar nog steeds een onbeschadigd vlak hadden. Bij de eigen schepen van de Beyer kon je vaak de stenen onder het vlak en door de schroeftunnel horen gaan!
Afbeelding

Ik lees in de memoires van mijn vader zelfs dat ze een keer met een afgeladen schip met de laatste vloed en een sleepschip van 2500 ton oppikten in Papendrecht. De Judas Thaddeus zou er ook voor gezet worden, maar die was nergens te bekennen, daar hadden ze zich verslapen. Inmiddels was de ebstroom gaan lopen en kwam de sleep niet langer vooruit! Tja wat wil je, met 375 pk en 3000 ton de rivier op? Na een goed uur kwam de Juddas Thaddeus er ook bij en kon er weer snelheid gemaakt worden. Zo ging dat toen.

De volgende foto is gemaakt tussen 1973 en 1977. Eerder had ik geen fototoestel en daarna ging de friese kap eraf. De Drechtstad ligt hier stukgoed te lossen. We voeren toen voor de NPRC. Meestal namen we dat mee van Ludwigshafen of Hoechst voor Rotterdam of Antwerpen.
Afbeelding

Je had dan soms wel 15 partijtjes, die overal gelost moesten worden, veel kleine partijtjes gingen naar DEKA in de Kathaven (Katendrechtse haven), dat was een echte slingerplek. ADNR was toen nog een kwestie van goede ruimventilatie, vonkenvangers op de motoren, pictogramborden op de luiken en de verschillende partijen goed uit elkaar houden. Natuurlijk voer je altijd met deklast. Ik heb voor mijn vader heel wat stuwplannetjes mogen maken.

Hier ben ik even in de kraan geklommen voor een goed overzicht. op de roef, naast de roeiboot, zie je de sleeprol staan, de sleephaak ligt opgeborgen in het middenherft. Op de zijkanten van de roef zie je de haken die de draad moesten vangen en voorkomen dat deze bij tornen verder dan 90 graden dwarsuit kwam te staan.

Afbeelding

En als het echt gevaarlijk was, dan ging het lossen zo:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Fiducia Spera Piraat

Bericht door Gert Schouwstra »

Zoals ik elders al eens schreef, zijn de schepen die ontworpen zijn door Gerrit de Vries voor mij de mooiste kempenaars : De Patria in 1951 was het prototype, gevolgd door de Twenthe-Rijn-vloot eind jaren '50 en als laatsten de 7 kempenaars van Scheepswerf Harlingen.

Ik kreeg van Jan Verduijn vorig jaar een foto toegestuurd van de Piraat (6002785) Je kunt goed zien dat het kalfdek een halve meter is opgetrokken. De oude zeeg zie je nog in de oorspronkelijke bulb. Het schip ziet er prima uit.
Afbeelding

Het schip vaart nu als tanker voor de firma Gabriëls. Het gaat om de ex-Spera (3270606) en in 1961 te Harlingen gebouwd als Fiducia, voor mijn oom Corneleis Schouwstra, oorspronkelijk 50x6,60x2,46 en 496 ton. De diepgang is nu 3.00 meter en het schip daardoor 644 ton groot geworden. Ook is de Deutz nu vervangen door ik meen een GM.

Ik heb veel herinneringen aan dat schip. Ik kwam er altijd graag aan boord toen ik nog in Rotterdam op internaat zat. Mijn oom heeft het in 1961 laten bouwen, vier maanden nadat mijn vader het zusterschip de Drechtstad had laten bouwen. in 1978 ben ik 8 weken meegeweest als matroos, omdat mijn nicht hoogzwanger rondliep.

We hadden toen granietblokken van 5-10 ton geladen voor ik meen Neurenberg. Bij Lobith liepen de lagers uit de motor (toen een 375 pk langzaamlopende Deutz). Met mijn neef en een monteur van Markerink hebben we toen de motor helemaal uit elkaar gehaald. Krukas en onderblok zijn naar Deutz in Köln geweest om te slijpen en uit te lijnen. alle andere onderdelen hebben we zelf overhaald. Daarna hebben we de hele motor weer opgebouwd. Ondertussen de machinekamer gesopt en geverfd. Na zes weken leek de machinekamer wel weer zoals op een nieuw schip.


Zo zag het schip er in 2004 nog uit.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Verder met de 'echte' :wink: Twenthe's...

Afbeelding
De Twenthe Schie leeg uit de Oostersluis naar Delfzijl om zout. Waarschijnlijk heeft het schip kalksteen in Hoogkerk of Groningen bij een van de suikerfabrieken gelost.

Afbeelding
Een Twenthe 'pur sang' veel witte verf een een vurig ros op de kop...

Afbeelding
Januari 1981 tussen Zuidhorn en Aduard. Achter de Twenthe Schie de motorspits Elizabeth II van schipper Brands. Voorop ging de Twenthe Berkel. De schepen waren in konvooi via Den Helder gevaren als ik het me goed herinner.

Afbeelding
Opgeven deden de Twenthe's niet gauw, als het maar even kon werd er gevaren...

Afbeelding
Schipper Kombrink nam het schip over van Twenthe Rijn en noemde het in een euforische bui Utopia...

Afbeelding
Een paar jaar geleden is de ex Twenthe Schie omgebouwd tot cementtanker Gehan B.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie