Pagina 1 van 8

Koenigsfeld

Geplaatst: 24 feb 2009 01:36
door Gerrit Bosma
Heb er niet heel veel verstand van maar ik kom regematig schepen tegen die van de redeij Koenigsfeld geweest zijn.
Hier de Cascade te berg net beneden Orsoy, volgens mij een van die schepen.Is er al eens aandacht besteed aan deze rederij? er zullen er nog veel meer zijn.
Afbeelding
In Hulhuizen ligt er ook 1, de Cork, als afmeersteiger.
Afbeelding
Er is mij verteld dat deze schepen de bunkertanks voorin hadden ivm met de lege diepgang, klopt dat?

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 27 feb 2009 21:30
door jan pont
dit is ook een koenigsfelder geweest
de variabel van nijdam de ex cimbria
Afbeelding
later verkocht aan steneker en herdoopt lisa
inmiddels ook al weer gesloopt

jan

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 27 feb 2009 22:09
door Arie
Heeft dit schip in de 70er jaren misschien onder de naam Borelli gevaren? Ze vervoerde veel boomstammen naar Duitsland, er stonden toen twee Bonk en Kloper 4 cylinder motoren in.

Gr. Arie

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 27 feb 2009 23:31
door reijmloop
Heb er niet heel veel verstand van maar ik kom regematig schepen tegen die van de redeij Koenigsfeld geweest zijn.
Hier de Cascade te berg net beneden Orsoy, volgens mij een van die schepen.Is er al eens aandacht besteed aan deze rederij? er zullen er nog veel meer zijn.
De Cascade is in 1956 gebouwd in Millingen onder de naam Weerdesteyn van de RRB
De RRB is het Rotterdamsch Rijnvaart Bedrijf, een onderdeel van van Nievelt Goudriaan, de opvolger van de Standaard rederij.
Ze hebben in het begin van de 60-er jaren even in een pool gevaren met Neska en Koeningsfeld, maar ze zijn nooit van Koeningsfeld geweest

In Hulhuizen ligt er ook 1, de Cork, als afmeersteiger.
Dit schip is helaas ook niet van Koeningsfeld geweest maar van de RRB
Dit schip is gebouwd bij Worst en Dutmar in Meppel onder de naam Kralingen.
Nu is het de Shamrock

en Arie de Cimbria is de Borelli geweest van J. Hut

Groeten
Jan

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 00:25
door Joop Fromm
Goeie avond Jan;
Als de Cascade van Leen de Vries de Weerdesteijn is geweest dan was deze toch van Naturel van Dam of zit ik ernaast?

Groeten Joop.

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 00:31
door reijmloop
Ha die Joop

De Weerdesteyn is in 1964 pas overgegaan naar Natural van Dam volgens mijn boeken

Groeten
Jan

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 00:46
door reijmloop
Ik ben even aan het zoeken geweest in mijn boekjes
Rederij Koeningsfeld was een dochteronderneming van de Holland-Amerika Lijn
en heeft bestaan van 1916 tot 1974
De schepen waren:
Bogaerts 1
Bogaerts 2
Johann Heinrich (1)
Margaretha
Hollandia
Allemannia
Rhenania
Teutonia
Borussia
Bavaria
Hassia
Nassovia
Pallatia
Alsatia(1)
Saxonia
Frankonia(1)
Suevia
Junior
Helvetia(1)
Westfalia(1)
Cimbria
Normannia
Markomannia
Thuringia
Keltia(1)
Gallia(1)
Pluto (sleepboot)
Hollandia(2) was tot 1955 de Saxonia
Gallia(2)
Keltia(2)
Alsatia(2)
Lombardia
Helvetia(2)
Westfalia(2)
Frankonia(2)

Groeten
Jan

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 15:57
door Jan van der Doe
Welke stoomschepen van Koenigsveld zijn omgebouwd van stoom naar motor.
In begin van de 60' jaren stonden er op de werf van Schram in Papendrecht drie roefen, bewoond door schippers en de familie van wie het schip in aanbouw of reparatie op de werf lag.
Zelf heb ik met mijn vrouw in een er van gewoond en naast ons de schipper van de "KRAMMER" wat toen in aanbouw was.
Toen werd mij verteld, dat de roefen van Koenigsveld stoomschepen afkomstig waren.

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 16:15
door Roy-
Enne, na 1974 werd het waarschijnlijk Incotrans.
Toen hebben ook nog enkele m.v.s. naast de ROBA duwboten geopereerd.
Klopt dat een beetje ?.

m.v.g. Roy

Re: Koenigsfeld

Geplaatst: 28 feb 2009 16:27
door mastodont
jan pont schreef: Afbeelding
later verkocht aan steneker en herdoopt lisa
jan
leuk om dat schip weer eens te zien
ik weet nog dat Steneker hem had
er stonden meen ik twee Volvo's in in die tijd
een heel snel schip ,zeker voor hem
hij is begonnen op een spits als ik het wel heb
gr
leo