Verenigde Tankvaartrederij.

Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Arie »

klipper schreef: 23 mei 2019 17:10 Telleman bedankt!, zie ik mij zelf terug voorop de Vinkeveen. 1956- 1957. De Kapt was P.Wassenaar, bijgenaamt Piet . Vlieg. Had veel haast, de dikke lantaarnmast moest plat liggen want dat hield toch tegen. Gr
Het was toch ook Piet Wassenaar welke met de Vinkeveen vanuit Noord Frankrijk buitenom terug naar Rotterdam gevaren is, de VT was de Vinkeveen kwijt, tot ze van de radarpost Hoek van Holland telefonisch de vraag kregen of het kon kloppen dat een tanker van hun van BUITEN af de waterweg op kwam stomen naar Rotterdam.
Piet moest wel op het matje komen en moest plechtig beloven zoiets nooit meer te doen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door klipper »

onderwerp Vinkeveen, dat van die bmw motor weet ik nog altegoed, ik moest wel eens voor benzine zorgen. De vis was denk ik ook van ruilhandel, daardoor extra lekker!. Die VT schepen waren goede schepen, maar vanwege maar 1 roer was het een slecht te sturen schip. Andere soortgelijke VT schepen kregen 2 roeren, maar Kapt Wassenaar moest dat niet, dat hield volgens tegen!. Al met al een man met bijzondere meningen en niet al te makkelijk. Wel konden wij bij hem behoorlijk geld verdienen, dat maakte veel goed. Vr.Gr
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Arie »

klipper schreef: 23 mei 2019 23:14 onderwerp Vinkeveen, dat van die bmw motor weet ik nog altegoed, ik moest wel eens voor benzine zorgen. De vis was denk ik ook van ruilhandel, daardoor extra lekker!. Die VT schepen waren goede schepen, maar vanwege maar 1 roer was het een slecht te sturen schip. Andere soortgelijke VT schepen kregen 2 roeren, maar Kapt Wassenaar moest dat niet, dat hield volgens tegen!. Al met al een man met bijzondere meningen en niet al te makkelijk. Wel konden wij bij hem behoorlijk geld verdienen, dat maakte veel goed. Vr.Gr
Dan zijn de, of een aantal 500 tonners gemodificeerd, want de schepen hadden drie roeren, in het midden een klein vrij dik "stuw"roer en aan de buitenkanten een groter roer, en met die drie roeren stuurden ze uitstekend, er is wel een schipper geweest die dacht dat dat dikke midden roer tegen hield en liet dat roer verwijderen bij een werfbeurt, hij werd heftig teleur gesteld want het schip liep daarna langzamer ipv harder!
Ik heb ik 1975 nog op de Vinkeveen afgelost en ze had toen ook drie roeren.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

klipper schreef: 23 mei 2019 23:14 onderwerp Vinkeveen, dat van die bmw motor weet ik nog altegoed, ik moest wel eens voor benzine zorgen. De vis was denk ik ook van ruilhandel, daardoor extra lekker!. Die VT schepen waren goede schepen, maar vanwege maar 1 roer was het een slecht te sturen schip. Andere soortgelijke VT schepen kregen 2 roeren, maar Kapt Wassenaar moest dat niet, dat hield volgens tegen!. Al met al een man met bijzondere meningen en niet al te makkelijk. Wel konden wij bij hem behoorlijk geld verdienen, dat maakte veel goed. Vr.Gr
Op Pagina 289 staat het verhaal van Herm Jager en de panharingen, Piet Vlieg en ene Freek. Er werd druk gevaren. Ook nog een link gevonden naar binnenvaartportaal met plaatjes. o.a. van het enkele roer. Gr. Klaas.

https://binnenvaartportaal.nl/tankvaart ... -19511978/
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 24 mei 2019 11:23
klipper schreef: 23 mei 2019 23:14 onderwerp Vinkeveen, dat van die bmw motor weet ik nog altegoed, ik moest wel eens voor benzine zorgen. De vis was denk ik ook van ruilhandel, daardoor extra lekker!. Die VT schepen waren goede schepen, maar vanwege maar 1 roer was het een slecht te sturen schip. Andere soortgelijke VT schepen kregen 2 roeren, maar Kapt Wassenaar moest dat niet, dat hield volgens tegen!. Al met al een man met bijzondere meningen en niet al te makkelijk. Wel konden wij bij hem behoorlijk geld verdienen, dat maakte veel goed. Vr.Gr
Op Pagina 289 staat het verhaal van Herm Jager en de panharingen, Piet Vlieg en ene Freek. Er werd druk gevaren. Ook nog een link gevonden naar binnenvaartportaal met plaatjes. o.a. van het enkele roer. Gr. Klaas.

https://binnenvaartportaal.nl/tankvaart ... -19511978/
pracht foto’s. inderdaad later twee roeren erbij aangebouwd, de historie welke erbij beschreven is, klopt niet, na een paar jaar Engeland is de Vinkeveen voor onderhoud terug gekomen naar Rotterdam, helaas bleek ze te slecht en is naar t Ambacht gegaan en gesloopt

gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door k-k »

Gelukkig kloppen de plaatjes wel Arie. Verhalen gaan soms een eigen leven leiden. Maar zo gaat het nu éénmaal. We hebben het ook al eens over de roeiboot van de Vinkeveen gehad. Kwam in een van deze plaatjes ook weer in beeld. Maar gelukkig kunnen we onze herinneringen nog delen en hier samenvoegen. Gr. Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door klipper »

(vinkeveen)Voor mijn tijd had Kapt Wassenaar met de VTer Vught aan de franse kust wel wat buitenlangs gevaren, tot er werd ingegrepen, aldus de annecdote. Gr
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door Kees Keijzer »

Speciaal voor Albert Korsten, twee foto's van de VINKEVEEN waar hij zelf op staat;
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_8092.jpeg
NL-RtSA_4121_8092.jpeg (189.32 KiB) 3152 keer bekeken
Olievos 4 t.h.v. het Kruiteiland in juli 1966.
gr. Bas
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verenigde Tankvaartrederij.

Bericht door navigatie »

Voer die in die tijd niet naar de NAM haven in Vlaardingen?
Ik dacht vanaf de Brienenoord.
Of vergis ik mij daar in?
grt Wim
Plaats reactie