klipper schreef: ↑23 mei 2019 23:14
onderwerp Vinkeveen, dat van die bmw motor weet ik nog altegoed, ik moest wel eens voor benzine zorgen. De vis was denk ik ook van ruilhandel, daardoor extra lekker!. Die VT schepen waren goede schepen, maar vanwege maar 1 roer was het een slecht te sturen schip. Andere soortgelijke VT schepen kregen 2 roeren, maar Kapt Wassenaar moest dat niet, dat hield volgens tegen!. Al met al een man met bijzondere meningen en niet al te makkelijk. Wel konden wij bij hem behoorlijk geld verdienen, dat maakte veel goed. Vr.Gr
Dan zijn de, of een aantal 500 tonners gemodificeerd, want de schepen hadden drie roeren, in het midden een klein vrij dik "stuw"roer en aan de buitenkanten een groter roer, en met die drie roeren stuurden ze uitstekend, er is wel een schipper geweest die dacht dat dat dikke midden roer tegen hield en liet dat roer verwijderen bij een werfbeurt, hij werd heftig teleur gesteld want het schip liep daarna langzamer ipv harder!
Ik heb ik 1975 nog op de Vinkeveen afgelost en ze had toen ook drie roeren.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.