Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Plaats reactie
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Bericht door Robert Delhaye »

Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Na de Haniel Reederei is dit de 2e oudste Rijnrederij, opgericht in het jaar 1808 door Mathias Stinnes in Mülheim/Ruhr als een scheepvaart en kolentransport maatschappij. Later werd dit de Stinnes Reederei A.G.
In 1810 werd het eerste schip, een Rijnaak, aangeschaft. Al tien jaar later is Mathias Stinnes met 66 binnenschepen de grootste rederij op de Rijn. Na de overname van de Mainzer Aktiengesellschaft H.A. Diesch en de Firma Gebr. Mellinghoff in Mülheim omvatte de vloot in het jaar 1908, toen de firma 100 jaar bestond, uit 21 stoomsleepboten, waaronder 12 zware radersleepboten met tot 1125 ipk, alsmede 85 ijzeren sleepschepen waarvan de grootsten 2400 ton maten.

Een neef van Mathias Stinnes, Hugo Stinnes, stichtte meerdere energie- en zeevaartondernemingen en in het jaar 1892 een eigen binnenvaartrederij., de Reederei Hugo Stinnes, Mülheim. In de vloot voeren onder andere drie zware raderstoomslepers.

De gevolgen van de Eerste Wereldoorlog waren aanzienlijk, en de economische toestand in de twintiger jaren van de vorige eeuw hadden ernstige gevolgen voor de Rijn en bracht een sterke daling van het goederentransport met zich mee. Om kosten te besparen werden in 1928 de vloten van Math. Stinnes GmbH en de Hugo Stinnes GmbH met personeel uit beide rederijen bemand. In 1934 werd deze onderneming omgedoopt in de Vereinigte Stinnes-Rheinreederei, met de hoofdzetel in Duisburg-Ruhrort.

In de jaren dertig begon de modernisering van de vloot met de bouw van goeder- en tank- motorschepen. Buiten de tankerbinnenvaart werd een stukgoedlijndienst van de Rijn en Main naar Berlijn en van daaruit naar Kopenhagen gestart. Toen het Mittellandkanal (MDK) werd geopend kon deze lijndienst aanzienlijk worden uitgebreid.
De rederij was sterk vertegenwoordigd in de 'Baselfahrt'.
In 1939 was er 166.838 ton droge ladingruimte, 8000 ton tankinhoud en 27.700 pk aan stoom- en motorvermogen voorhanden.
Na de chaos en ellende van de Tweede Wereldoorlog was de vloot sterk uitgedund. Nast het lichten en weer in de vaart brengen van de beschadigde schepen werd in de jaren vijftig zeer veel geinvesteerd in de modernisering van de schepen en nieuwbouw.
In 1954 brachten ze hun eerste motorsleepboot in de vaart, de "Rosenblumendelle". Een zusterschip, de "Mathias Stinnes 25" volgde in 1955.
In het jubileumsjaar 1958 (honderdenvijftigjarig bestaan) kwam er een voorlopig einde aan de motorisering.
De rederij beschikte toen over 7 motorslepers, 72 sleepschepen, 21 motorvrachtschepen, 17 motortankschepen en 2 kraanschepen, met een totaal vermogen van 26.000 pk en een tonnage van 131.560 ton. Daarmee telde de rederij weer tot de drie grootste Rijnrederijen.

In de jaren zestig voeren er nog 50 sleepschepen, 7 motorslepers, 11 motorvrachtschepen en 7 motortankschepen onder de Stinnes vlag.

in het jaar 1971 fuseerde de rederij met Fendel Schifffahrt AG en de Bremen - Mindener Schifffahrt AG. Deze rederij heette nu de: Fendel - Stinnes Schifffahrts AG.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Bericht door Robert Delhaye »

Stinnes Reederei AG

De eigen vloot van de Stinnes Reederei AG & Co., Duisburg omvatte in het jaar 1981 nog 75 schepen. De nieuwste trends bij de grote Rijnrederijen volgend kwamen er in de jaren tachtig grote vrachtschepen in de vaart met rond de 3000 ton laadvermogen, die op de Rijn als koppelverband ook twee tot drie duwlichters konden meevoeren.
Met de in 1983 in de vaart gebrachte duwboot "Stinnes - Schub I" week de rederij af van de tot dusver op de Rijn gebruikelijke maten van de duwboten. De boot was in eerste instantie bedoeld voor het gekombineerde erts- en kolentransport op de 'Niederrhein' met 4 tot 6 bakken. Maar door een breedte van 11,40 meter kon de duwboot ook de zijrivieren van de Rijn op en bepaalde kanalen, zoals het Main-Donau-Kanal. De stuurhut kan tot 9,40 worden verhoogd zodat ook containerverkeer in drie lagen in twee lichter-lengtes mogelijk is.
In het jaar 1992 omvatte de vloot 62 tankers, 10 motorvrachtschepen, 10 duwmotorvrachtschepen, 19 duwbakken, 6 tankduwbakken, 1 'Strecken'-duwboot, 1 kleine motorsleper en één directievaartuig. In toenemende mate werden, evenals bij andere rederijen, particuliere schepen in charter genomen.
De grote Rijnrederijen gingen in het begin van de jaren 90 ertoe over een deel van de rederijschepen te verhuren of te verkopen, vaak aan één van hun schippers. Met hun nieuw verworven schip voeren deze schippers nu als zelfstandige voor de rederij in plaats van als personeelslid. Op deze manier werd de eigen vloot van de rederij aanzienlijk gereduceerd, kosten bepaard maar toch het tonnage en flexibiliteit van de vloot verhoogd worden.
De vroegere rederij-tonnage werd door langdurige contracten toch nog eng aan de rederij verbonden en de rederij speelde meer en meer de rol van bevrachter. Als bevrachter zorgden de rederij voor de lading van de nieuwe scheepseigenaren.
Men ging ervan uit dat de schippers die nu eigenaar waren meer persoonlijke inzet zouden vertonen waardoor de efficiëntie en productiviteit stegen.

Na de opening van het Main-Donau-Kanal in het jaar 1993 werden ook de Donau vloot van de in 1913 opgerichte Bayerischen Lloyd (BL), Regensburg en de Oostenrijkse DDSG Cargo, Wenen,opgericht 1829, door de Stinnes Reederei overgenomen, en in 1995 de rederij Raab Karcher, Duisburg.

De gehele tankervloot het Stinnes concern werd in 1995 aan de Reederei Jaegers, Duisburg, overgedragen.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Bericht door Robert Delhaye »

Een andere rederij die uiteindelijk in 1976 bij de Stinnes Reederei terechtkwam was de Bremen-Mindener Schifffahrt AG

De Bremen - Mindener Schifffahrt AG (BMSAG) ontstond in 1939 door de samenvoeging van de in 1886 opgerichte Bremer Schleppschifffahrts-Gesellschaft (BSG) en de in 1893 opgerichte Mindener Schleppschifffahrts-Gesellschaft (MSG). Beide ondernemingen waren voordien hoofdzakelijk op de Weser actief.
In 1910 bestond de vloot van de BSG uit 2 stoomvrachtschepen, 15 stoomsleepboten en 100 sleepschepen.
De vloot van de MSG bestond rond 1900 uit 6 stoomslepers en 40 sleepschepen.
De fusie van deze twee rederijen kwam op initiatief van de Fendel Schifffahrt AG, die sinds 1939 de meeste aandelen in beide ondernemingen bezat. Fendel Schifffahrt had het plan om na de opening van het Mittellandkanal ook op de Weser actief te worden. In 1940 omvatte de vloot van de BMSAG twintig sleepboten en 263 vrachtschepen. Na de Tweede Wereldoorlog was er niet veel meer van de vloot over en in de jaren erna werd er druk gemoderniseerd. De vrachtvaart op de Weser liep in de jaren vijftig terug, en werd op de Oberweser zelfs geheel gestopt.
In 1976 werd de BMSAG samen met de Fendel Schifffahrt AG en het varend gedeelte van de Westfälische Transport AG (WTAG), Dortmund bij de Stinnes Reederei AG Dortmund gevoegd.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Bericht door Binnenvaart »

Henny , 80,00 x 9,50 x 2,93 , 1546 ton , Bouwjaar 1973 , Werf Gustavsburg in Mainz-Gustavsburg ( Duitsland ) , 960 pk Deutz , ex 2 x Henny , ex 2 x Stinnes 89 , eigenaar B. Heutman in Duisburg , ENI 04403470

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vereinigte Stinnes Rheinreedereien

Bericht door Binnenvaarder »

Uit het boek 150 jaar Math. Stinnes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie