Reederei Braunkohle

Plaats reactie
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Reederei Braunkohle

Bericht door Robert Delhaye »

REEDEREI BRAUNKOHLE


Deze grote rederij werd in 1918 gesticht met als doel de transportkosten te drukken van steenkool en briket uit het Duitse Braunkohle gebied. Deze werden tot dan toe uitgevoerd door de vloten van maatschappijen die niet alleen reder waren maar vooral ook eigenaar van mijnen en steenkoolhandels.
Al in 1910 had de moedermaatschappij van de latere Reederei Braunkohle, de Braunkohle-Brikett-Verkaufsverein GmbH te Keulen, een sleepboot gekocht van de Gasmotorenfabrik Deutz, die daarvoor eigendom was van de Reederei Knippscher uit Ruhrort. De naam werd nu "Union I".
Als brandstof voor dit vaartuig werden vergaste briketten gebruikt. Met drie gehuurde sleepschepen werden op 55 vaarten van Wesseling naar Mannheim-Rheinau 69.000 ton briketten getransporteerd, en wel voor een prijs die één derde lager lag dan bij de concurrentie. Wegens technische problemen en storingen werd de sleper echter in 1916 uit de vaart genomen.
Het plan om de briketten met een eigen vloot te vervoeren werd mogelijk door de aankoop van de T. Schürmann vloot eind 1918. Daarmee werd de Reederei Braunkohle gesticht.

De vloot bestond in eerste instantie uit zes stoomslepers met in totaal 5236 pk en sleepschepen met een capaciteit van 37.470 ton. De schepen werden van "T. Schürmann" omgedoopt in "Braunkohle" met doorlopende nummers "Braunkohle I" tot en met "Braunkohle VI", waarbij de V en VI respectievelijk de extra naam "Wilhelm Schröder" en "Friedrich Haschke" kregen (let op: later zouden deze nummers en namen ook voor nieuwere vaartuigen gebruikt worden).
De sleepschepen werden omgedoopt in "Braunkohle "1 tot en met 13 en 15 tot en met 26. De "Braunkohle" 14 en 27 kwamen niet van T. Schürmann.

Op de vloot wapperde nu de Braunkohle vlag, afgeleid van de Schürmann vlag, een oranje achtergrond met daarop een witte ruit met een briketbruine letter B.
De rederij was succesvol, dus er kwamen schepen bij: tussen 1919 en 1923 het sleepschip "Braunkohle 8", en acht stoomsleepboten, overwegend van Elbe rederijen, de "Braunkohle" VII tot en met XIV. De laatstgenoemde was een hekraderstoomsleper, de ex-"Gross-Berlin", bouwjaar 1909, 700 pk. In 1927 werd het schip aan een onderneming op de Oder verkocht, en tot 1967 voer het schip als "Dwina" voor de VEB Binnenreederei in de DDR.
Als gevolg van het Verdrag van Versaille moesten als schadevergoeding aan Frankrijk de raderslepers "Braunkohle VI" en de sleepschepen "Braunkohle 17, 18 en 20 afgegeven worden. Ze werden vervangen door de aankoop van een sleepboot en drie sleepschepen, die de namen van de afgegeven eenheden kregen.

Voorts werden drie nieuwe kraanschepen, de "Braunkohle" 29 en 30, en het sleepschip "Braunkohle" 31 in de vaart genomen. In 1922/23 leverde de Gebr Sachsenberg werf in Rosslau/Elbe de sterke zusterschepen "Braunkohle XV - Friedrich Haschke" en de "Braunkohle XVI - "F. E. Behrends" af. Met hun 1820 pk konden deze raderstoomslepers op de bergvaart tot Bad Salzig, waar de slepen gesplitst werden, negen sleepschepen meenemen.

Begin 1923 omvatte de vloot 18 sleepboten, waaronder de door de rederij gemanagede "Oranje" I, II en III, en 34 sleepschepen, waaronder de "Oranje" 1 tot en met 5, met een totale capaciteit van 49.200 ton. De sleepboten "Braunkohle" I, II, III, IV, VII en IX werden tussen 1923 en 1926 uit de vaart genomen.
In de jaren twintig werd het transport van briketten uitgebreid met steenkool. Op de dalvaart werden vanuit Zuid-Duitsland ook cement, kalk en kiezel meegenomen.
In 1930 kwamen er belangrijke veranderingen, de voorheen gemanagde schroefstoomslepers "Oranje" I en II werden overgenomen en in "Braunkohle" I en II omgedoopt. in 1937 kregen de twee schroefstoomslepers "Braunkohle" VII en IX ieder een 400 pk dieselmotor. Tevens werden in 1939 twee sleepschepen omgebouwd tot motorvrachtschip met ieder 980 ton en 500 pk., de "Braunkohle" A en B. Ook in 1939 kwam het eerste motortankschip, de "Union I", 690 ton en 500 pk, in de vaart. Er werd ook een tanksleepschip verworven, de "Mathilda", 1162 ton, van de Nitag Deutsche Treibstoffe AG, Berlin, het kreeg de naam "Union II". In 1940 werd een nieuwbouw motorvrachtschip gebouwd op de Bay. Schiffbau Ges. Erlenbach/Main werf, de "Braunkohle C", 1212 ton en 2 x 500 pk.

dat was het even voor nu, morgen of overmorgen meer Braunkohle.

groeten,
Robert
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Reederei Braunkohle

Bericht door Arie »

Deze foto even geleend van het topic, gespot in Groningen.

De Laverna is de voormalige Marcato P.Vermeij uit Rotterdam, later van J.M.Hoogendoorn, voorheen was dit een Braunkohle sleepschip .
Er stonden 2 8 cylinder Kelvin motoren in van 320 pk, deze zijn later vervangen door Volvo motoren.

Afbeelding

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Reederei Braunkohle

Bericht door Robert Delhaye »

Nog wat Braunkohle,

Ook voor de rederij Braunkohle was de Tweede Wereldoorlog moeilijk. De beide motorslepers "Braunkohle" VIII en IX moesten aan de Wehrmacht afgegeven worden, en werden naar de Donau verplaatst. Ze kwamen niet meer terug.
In 1940 werd nog een een gas-motorsleper in dienst genomen, de "Braunkohle X", met 2 x 375 pk.
Gedurende de oorlog werden schepen en gebouwen van de rederij vernietigd. De meeste schepen werden echter zelf tot zinken gebracht.
Toen de oorlog eindigde waren er nog maar één sleper, twee motorschepen en vijf sleepschepen vaarklaar. Na uitgebreide bergings- en reparatiewerkzaamheden stonden in 1947 weer negen sleepboten ter beschikking, begin jaren 50 bestond de vloot uit 32 "Braunkohle" sleepschepen met 800 tot 2985 ton laadvermogen, twee kraanschepen, drie motorvrachtschepen en een motortankschip, de "Braunkohle D", een omgebouwd vrachtsleepschip, nu 1161 ton en 2 x 375 pk. De sleepvloot bestond weer uit acht stoomslepers, te weten de twee schroefslepers "Braunkohle" V en VI met 330 pk, en vijf raderboten ("Braunkohle III - W. Kruse" 1280 pk / "Braunkohle IV - G. Wegge" 1900 pk / "Braunkohle V - W. Schröder" 900 pk / "Braunkohle XV - F. Haschke" 1820 pk / "Braunkohle XVI - F.E. Behrenz" 1820 pk) en de twee motorslepers "Braunkohle VIII (412 pk) en de "Braunkohle X" (750 pk).

De jaren na de oorlog kenden eerst een enorme stijging van de handel in briketten, maar in de jaren zestig begon de vraag naar andere energiebronnen toe te nemen, en ook naar andere grondstoffen. Briketten maakten plaats voor olie, iets waar de rederij terdege rekening mee hield, ook kwam het transport van fosfaat erbij.
Ondertussen daalden de olieprijzen aanzienlijk en het was tijd om de stoomslepers om te bouwen tot motorslepers of ze maar helemaal te vervangen door nieuwbouw motorsleepboten. De "Braunkohle" I en II werden in 1952 omgebouwd tot motorsleper en kregen ieder 2 x 400 pk.
De eerste grote nieuwbouw na de oorlog werd de motorsleper "Braunkohle III" met 2 x 600 pk, in 1959 gevolgd door het zusterschip "Braunkohle V". In 1962 waren de laatste stoomsleepboten door zeven motorslepers met in totaal 5515 pk vervangen. Op dat moment bedroeg de transportcapaciteit van de 34 sleepschepen zo'n 52.500 ton. Daarbij kwamen de motorvrachtschepen "Braunkohle" A, B en C, alsmede de "Regula" en de "Felix".
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Reederei Braunkohle

Bericht door Robert Delhaye »

De opbouw van een eigen tankervloot werd dus zeer belangrijk voor de Braunkohle rederij. Hierbij pionierde de maatschappij met het transport van ammoniak. In 1950 ontstond hiervoor de speciale tanker "Union III", waar het voorschip van het sleepschip "Braunkohle 40" werd gebruikt. Zo kon men beginnen deze gevaarlijke stof te vervoeren.
Ook methanol werd vervoerd, daarvoor werden de motortankers "Union" IV en V in dienst gesteld, oorspronkelijk twee tanksleepschepen van de Bayerischen Lloyd, de "BL 718" en "BL 785", die werden speciaal voor het transport van Ingolstadt aan de Donau naar Mannheim aan de Rijn in 1951 in onderdelen per vrachtwagen vervoerd. Omdat de vraag naar het transport van vloeibare producten nog meer toenam werden nog een aantal sleepschepen tot motortanker omgebouwd of aangekocht, de "Union" VI tot en met X.
De vloot werd in 1970 belangrijk uitgebreid door de aankoop van de Oranje vloot, Amsterdam.

Om kosten te besparen werd, na succesvolle proeven, in 1961/1962 een duwboot in opdracht gegeven bij de Hilgers-Werft in Rheinbrohl, alsmede enkele duwlichters van het type 'Europa I'. In maart 1967 ondernam de duwboot "Braunkohle I" (2 x 850 pk) met zes duwbakken de eerste reis.
Door de 24-uur vaart (radar kon op een sleeptrein niet gebruikt worden) kon de sleepvaartvloot verder afgebouwd worden. In de periode tot 1975 werden 21 sleepschepen, zes motorslepers en twee motorvrachtschepen uit de vaart genomen.
De motorslepers "Braunkohle" III, V en VIII werden omgebouwd tot duwboot.

Zoals eerder beschreven stortte de markt voor het transporteren en de distributie van briket helemaal in. Sinds het begin van de jaren-80 was het ook afgelopen met het transport van fosfaat als gevolg van ecologische argumenten. Er werd alleen nog fosfaat-vrij wasmiddel gebruikt in de huishoudens.
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig werd bovendien het "Innerdeutsche" vrachtsysteem opgeheven als gevolg van EEG regels, dit was een zware klap voor de rederij die uiteindelijk bijna tot de ondergang leidde. In 1992 werden er van de 12 laatste schepen er 8 verkocht.
De "Reederei Braunkohle" werd in 1993 tot RSB Logistic (Reederei und Spedition) GmbH omgedoopt. Het nieuwe logo werd hel-blauw en de "B" werd door een abstracte tekening van een hand vervangen.

Het hoofdkantoor werd in 1999 naar Hürth/Köln verplaatst.
In 2004 werden de drie laatste eigen schepen, de motortankers "Union" XI en XIII en het motorvrachtschip "Oranje 14" verkocht.
Daarna werden bij RSB Logistic de goederen alleen nog per wegtransport en bevrachte schepen vervoerd.

Met het neerhalen van de Braunkohle vlag verdween weer een grote naam van een legendarische Rijnrederij.

groeten,
Robert
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Reederei Braunkohle

Bericht door Binnenvaarder »

Hier nog een oudje van de Braunkohle, de Friederich Haschke
Afbeelding
mvg
Geert

Foto komt uit boek Sporen langs de Rijn
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie