Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door karelzijpe »

Klopt Berend, het was een rammelkast bij een bepaald vermogen. Bij Oosterwijk in de vaart gekomen als Rotte.

Karel
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

MENHIR
Bj. 1931 P.Smit Rotterdam
600 pk 2 B&W alfa motoren
1958 wachtschip NRV Waalhaven steiger 4 tbv duwvaart motoren verwijderd.
1976 gesloopt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

URDARD
Bj. 1913 E Berninghaus Duisburg
Stoom 900 pk 2 machines
Motor 1948 900 pk Werkspoor De Biesboch.
1965 verkocht aan v.d. kamp betoncentrale omgebouwd tot zandzuiger.
1993 gesloopt.

Afbeelding

Gr.BB
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Wat is er eigenlijk verder allemaal met die boten gebeurd die naar S'pore verkocht zijn ?.
Hoe zijn ze destijds verscheept ?.
Wat voor werk is er mee verricht ?.
Tjonge, dat zijn nogal wat vragen..........., maar ik vraag het me al jaren af............. :roll: :!: 8)

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

NRV zijn sleepboten waren nog vaak jong en uitstekend onderhouden.
Vele zijn verkocht naar een bedrijf in Singapore maar daarvandaan weer doorverkocht naar Panama, Columbia en zelfs Afrika en Suriname.
In 2000 voer er nog een in Singapore zo bleek uit foto`s van vrienden die daar op vakantie waren.

gr.BB
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Bedankt, da's tenminste nog wat.........

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Haven en voorspan boten NRV,

Rijnvaart 2
Bj. 1956 Duisburg
350 pk Deutz.
Havenboot Duisburg v.a. 1968 Rotterdam.
Verkocht 1969 G.Mooy en nieuwe motor 600 pk Stork
Ook omgebouwd tot duw-sleepboot.
Gesloopt 1996 Ned. Bv Gravendeel.

Afbeelding

Rijnvaart 3
Bj 1938 Haarlem
120 pk
Bootje voor hand en span diensten oa walkapitain

Afbeelding

Rijnvaart 7
Bj. 1941 Haarlem
240 B&W v.a 1955 Bolnes 240 pk
1968 verkocht aan Eerland

Afbeelding

Afbeelding

Piet Hein
Bj.1962 woubrugge
2 X 310 pk Deutz voit scheider voortstuwing.
In 2000 verkocht naar het buitenland.

Afbeelding

Afbeelding

Hati
Bj.1948 Foxhol
240 pk Welschaert later 275 pk Industrie
1968 aan Eerland verkocht nog steeds in de vaart.

Afbeelding

Afbeelding

Basilisk
Bj 1925 Lemmer
1949 240 pk Welschaert en va. 1958 600 pl Deutz.
Heeft in de boven Rijn gevaren als voorspanboot.
1968 stilgelegd en 1974 naar Afrika verkocht.

Afbeelding

Beli
Bj 1908 300 ipk
1956 300 pk Bolnes.
1967 omgebouwd naar duw sleepboot
1970 verkocht aan Smit duikbedrijf.
1987 gesloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr.BB
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Njord
Bj. 1948 Haarlemse scheepsbouw
63,60 X 8,70 X 1,35
2 X 650 Stork
1968 opgelegd voor Amerapco doch in 1977 gesloopt in Hendrik Ido Ambacht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Triton
Bj. 1956 v/h H.H.Bodewes Millingen
63,60 X 9,10 X 1,30
2 X 750 Werkspoor
1968 opgelegd in Bakkerskil.
1970 Verkocht Amerapco maar niet vertrokken via diverse eigenaren uiteindelijk in 1991
Omgebouwd tot passagierschip Victoria Cruziana genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Deze 2 boten zaten bij laagwater door hun diepgang (110 cm) voornamelijk in de Bovenrijn.
Heb helaas geen foto martiaal die de verschillen duidelijk maakt tussen deze 2 boten.
De Triton had aan stuurboord een stukje gangboord o.a.

gr.BB
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

De drijvende kranen van SHV,

schuifkraan, dat was de snelste kraan vroeger in Rotterdam het schip lag tussen de kraan en de boot en werd verhaalt middels 2 lierdraden op de kraan.
De kraan zelf lag voor anker had 2 draden via 2 hoge pylonen op de boot staan.

Afbeelding

Afbeelding

Portaalkraan,

Afbeelding

Afbeelding

Even de boel wassen voordat het naar het kranenpark Waalhaven pier 5 gaat.
Op de achtergrond 1 van de 2 kolen transporteurs om passagiersschepen te bunkeren.

Afbeelding

2 kleinere kranen werden meestal op de knoeiboei gebruikt om de restant overblijvend van een transporteur in andere schepen over te slaan.

Afbeelding

gr.BB
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Geert D »

Roy schreef:Wat is er eigenlijk verder allemaal met die boten gebeurd die naar S'pore verkocht zijn ?.
Hoe zijn ze destijds verscheept ?.
Wat voor werk is er mee verricht ?.
Tjonge, dat zijn nogal wat vragen..........., maar ik vraag het me al jaren af............. :roll: :!: 8)

m.v.g., Roy
zoals je weet opgelegd in Vianen later naar Vreeland.
Na Puister is mijn vader wachtsman geweest daarna mijn vrouw
wij woonden aan boord van de Triton, ik deed afloswerk en verder alles wat mocht (denk ik) als het geld opbracht.
Toen de eigenaar kwam dat hij de boten wilde gebruiken in indonesie zijn er een berg plannen gepasseerd.
Daar de boten niet werden onderhouden was er veeeeel achterstallig onderhoud alleen de motoren werden om de zo veel tijd getornt
verder mocht het geen cent kosten. (een bezem om de bladeren van dek te vegen van de Triton kon er niet af,dus kocht je die zelf maar
laat staan een pot verf of kwast).
Plan 1 hij wide een 10 tal honkong Cinesen invliegen en aan boord huisvesten, maar er was geen water enz.voor handen
Plan 2 de cinesen huisvesten in een soort van Hotel in Vreeland werd veeeeel te duur.
Plan 3 Hoekman uit Urk is aan boord geweest voor een prijs opgave veeeel te duur.
Het verschepen: plan 1 op eigen kracht, een van de donald ducks vaarklaar gemaakt, een proefvaart gehouden buiten H.v.K.
het was totaal geen slecht weer, maar we waren bang dat de motor van zijn fudatie zou vallen,in de stuurhut kon je met losse handen niet blijven staan,over dek gaan op je knieen.
was niet bepaald een succes.
Plan 2 verschepen per schip, is dus gebeurd,via R.dam
Alles wat los zat moest van boord worden verwijderd,ook de tanks moesten leeg gemaakt.
De tanks leeg gepompt in de Triton en de Njord zaten toen tot de nok toe vol,alle losse spullen ook opgeslagen op de Triton.
Toen over de betaling van het werk, het is toen afgemaakt dat ik kon doen met de spullen en de olie wat ik wilde als er maar geen geld bij moest.
Zo gezegd zo gedaan.
Op het laatst Lagen alleen de Triton de Njord de Skadie en de Wangard nog in Vreeland,ik denk dat we er nog 1 jaar hebben gelegen je hoorde uit Australie alleen maar te duur, alles was te duur.
Op een zeker moment stond er een zekere De Boo uit R,Dam aan de wal die zou het beheer over over gebleven boten op zich nemen.
Ze moesten dan naar Dordrecht gebracht worden.
Op een dag lagen er twee boten van Jan Koren op zij die kwamen de boten ophalen,dat heeft mijn vrouw gewijgerd ze wist van niets,(was niet ingelicht) en er moest nog een aardig bedrag betaald worden ,door de eigenaar.
Dit heeft zo een ander halve dag geduurd toen kwam de eigenaar er bij (hij was al in nederland maar had zich niet laten zien).
Hem gezegd dat hij eerst moest betalen,dat ik anders beslag liet leggen op de boten.
Er is toen gelijk afgerekend.
ondertussen had Jan Koren een boot weg laten gaan voor ander werk en had ik mijn schoonvader gevraagd of hij mij met de boot van boord kon halen.
Om dat er een boot te kort was heeft hij gelijk mee de Triton en de Njord mee genomen naar Dordrecht 2e Merwede haven, daar zij ze af gemeerd en binnen twee weken totaal leeg geplunderd, ik ben nog een keer teug aan boord geweest om een van de Bronsjes te starten maar dat was niet meer nodig alle schakel kasten waren weg.
Met de verscheping zij ook verschillende monepool boten mee gegaan die kant op.
De boten zijn daar op de werf geweest en hebben gevaren met bakken met boomstammen van Indonesie naar singapoor.
De boten zagen er in die tijd er erg goed uit zeker voor die buurt altans op de foto's die ik er van heb gezien.
Roy mischien dat je nu weer beter kan slapen.
gr. Geert
ps de boten hebben ze naar dat mij is verteld, slinger kielen onder gezet,hoe het met Munnin enz. is gegaan geen idee
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door elstoplo »

Hier nog wat aanvullingen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's geplaatst op verzoek van G Valkenburg
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Plaats reactie