Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

Ons Forumlid Ian had nog wat plaatjes uit 1959 van de Olivier van Noort in de aanbieding. Hij vond dat de Bolnessen nogal rookten. Zullen ze op de brug wel geprobeerd hebben om er meer PK's uit te halen dan waarvoor ze waren gemaakt. Toch mooie plaatjes. Gr. Klaas.
OliviervanNoort-machinekamer2xBolnes750pk_zpsc7c32044.jpg
OliviervanNoort-machinekamer2xBolnes750pk_zpsc7c32044.jpg (162.48 KiB) 2465 keer bekeken
Machinekamer met 2 x 750 PK Bolnes.
OliviervanNoort_zpsc006ae39.jpg
OliviervanNoort_zpsc006ae39.jpg (94.13 KiB) 2465 keer bekeken
Olivier van Noort
OliviervanNoortproefvaart-1959_zps79ebfffd.jpg
OliviervanNoortproefvaart-1959_zps79ebfffd.jpg (118.6 KiB) 2465 keer bekeken
Olivier tijdens de proefvaart
OliviervanNoortMotoraandewaterrem_zpscd5e3579.jpg
OliviervanNoortMotoraandewaterrem_zpscd5e3579.jpg (113.91 KiB) 2465 keer bekeken
750 Bolnes PK's aan de waterrem
OliviervanNoortAggregaten_zpsa747e99d.jpg
OliviervanNoortAggregaten_zpsa747e99d.jpg (104.61 KiB) 2465 keer bekeken
MK Olivier van Noort aggregaten
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door kajoe »

Nou klaas bij de haas konden ze soms wel eens denken dat het kolen stokers waren die er ,in stonden, zo rookten de bolnessen soms puur zwart ,maar goed de fabriek loste het dan wel weer op,best leuk een weekje daar tyme out houden daar.eddie vond dat minder leuk.
groet wout.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

Ja Wout, Als Haasklanten hadden we we iets met Bolnes. Als kind zwierf ik al door de fabriek. De Haas heeft daar menige gulden laten liggen. Op zich was Bolnes een prima motor, maar kwam als tweetakt gauw adem te kort. Weinig gekke dingen mee gehad. De 4 cilinders trilden nogal, maar daar had Brons ook last van. Leuk dat er af en toe nog foto's opduiken uit die tijd. Gr. Klaas.
Industrie
Berichten: 248
Lid geworden op: 17 dec 2010 19:54

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door Industrie »

Afbeelding
Als het goed is moeten dit de motorplaten van de Bolnessen van de Olivier zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.
De nummers zijn 1823 en 1824, ik ben benieuwd of iemand dat weet te achterhalen.
Gr.Piet.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

Dat zijn leuke reacties Piet! Zal "Ian" vragen of hij zich dat kan herinneren. Groeten, Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door Arie »

k-k schreef:Ja Wout, Als Haasklanten hadden we we iets met Bolnes. Als kind zwierf ik al door de fabriek. De Haas heeft daar menige gulden laten liggen. Op zich was Bolnes een prima motor, maar kwam als tweetakt gauw adem te kort. Weinig gekke dingen mee gehad. De 4 cilinders trilden nogal, maar daar had Brons ook last van. Leuk dat er af en toe nog foto's opduiken uit die tijd. Gr. Klaas.
Klaas.

Klopt helemaal, de Brons 4GB trilde bij een 230 toeren vreselijk, wonderwel bleven ze heel en kwamen ze niet van de fundering, op de Veendam werd het trillen ondervangen door op de 4 bovenhoeken een armdikke spanschroef te plaatsen welke aan de dekspanten bevestigd werden, met als gevolg dat de Brons muisstil stond, maar de trillingen zochten een uitweg, met als gevolg dat de carterpan scheurde.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

Een beetje off topic, maar de 4 cilinder Bolnes op de Alcyone was ook zo'n rammelbak. Maar trok je door naar 475 toeren dan werd die lekker rustig. We hadden gewoon een stukje van de schroef moeten laten halen, want dat toerenal was helemaal geen probleem. Geladen liepen de uitlaattemperaturen te hoog op. Leeg viel het wel mee en zetten we de knop aan de regulateur op Start. Dan boven het toerental opvoeren tot het Bolnesje rustig liep.
Dacht dat op de Twenthe Rijnschepen de 4 cilinder Brons motoren ook aan de bovenkant in de schacht werden geschoord. Maar dat was alleen maar het verplaatsen van het probleem. Stond de motor wel stil, maar trilde je uit je nest. Gelukkig hebben we de verhalen nog en kunnen ze met elkaar delen. Gr. Klaas.
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door velasquez »

Heb vele boten gekend met bolnes 4 cil. o.a. VOS maar trillen nooit meegemaakt.
Mijn zwager zijn boot de eendracht net als vele andere 400 pk 8 cilinder met oplading 480 pk maar roken nooit gezien.
Vraag dan ook af wat de oorzaak daarvan moet zijn geweest?,enige wat ik ken verzinnen dat het aan schip en of fundatie heeft gelegen.

gr.BB
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door k-k »

De Bolnessen met 60 PK per cilinder hadden luchtkoeling bij de kruishoofden. De types met oplading brachten het tot 75 PK per cilinder. Bij de Bolnessen op de Olivier va Noort schoten de blowers te kort. De motoren motoren rookten volgens Ian al op de proefstand. Zelf heb ik alleen maar met de 50 PK per cilinder uitvoering gewerkt. Op de Engelina met 3 cil, Alcyone 4 cil., Alioth en Alchiba met 5 cil. Zoals Cees al stelde liepen de motoren met oneven cilinders het rustigst. Uiteraard heeft de fundering ook invloed op het dempen en doorgeven van de trillingen. Gr. Klaas.
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Bericht door velasquez »

Dat motoren roken vooral tijdens manoeuvreren heeft ook te maken met diegene die de regulateur bediend.
Plompverloren vol vermogen vragen gaat met een langzaam loper niet daar is draaiende massa te groot voor.
Dat werd vroeger door een draaiend wieltje als regulateur mooi opgelost.


gr.BB
Plaats reactie