Pagina 1 van 17

Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 16 jan 2013 17:29
door Contessa
Met verbazing geconstateerd dat bij de rederijen nog niet de in 1920 door Steenkolen Handels Vereniging opgerichte Nederlandse Rijnvaart Vereniging is genoemd.
Hier dan maar de 1e aanzet met (naar ik meen) het grootste sleepschip dat men daar in dienst had.
De Grotius werd gebouwd in 1926, had een lengte van 130 meter en een breedte van 14,30 meter.

Afbeelding

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 18 jan 2013 20:35
door ronnie
Haven Hochfeld.

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 19 jan 2013 21:45
door ossebaar.j
Wat dachten jullie over de oprichting van de Steenkolen Handelsvereeniging ( SHV ) in 1893 en de Transport Maatschappij in1911. In 1920 droeg de SHV haar sleepschepen over aan de TM .De SHV behield 27 kleinere sleepschepen en 6 havenboten .Op 1-5-1916 werd het nieuwe kantoor aan de Westerkade 2 geopend .In 1950 werden de sleeptankschepen onder de v Ommeren vlag overgevlagd onder de PAM vlag . In 1950 werd te Berlijn het NESKA Niederrheinniches Schiffahrtkontor AG geopend .Onder de NESKA vlag werden de motorschepen ondergebracht . De 2 duwboten kwamen onder de NRV vlag en de duwbakken werden neskaduw .Na een fusie met Vulkaan werd de nieuwe naam Europesche Waterweg Transport .

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 19 jan 2013 23:59
door Kees Keijzer
Die motorkempenaar die als tweede opzij ligt bij de "Grotius" is de "Anna" van Klop later de "Vigila" van Schouwstra en nog later de "Drie Gebroeders" van Hooymans, het schip is in 1930 gebouwd bij Boot in Alphen en werd in 1935 al motorschip.
Gr, Kees.

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 20 jan 2013 12:48
door Wrijfhout
Afbeelding
Van die Drie Gebroeders is niet veel moois overgebleven...

Afbeelding
Hij slijt nu zijn dagen, ingekort, als Wilhelmina in Leeuwarden.

gr. Harry

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 20 jan 2013 13:50
door Contessa
Kees Keijzer schreef:Die motorkempenaar die als tweede opzij ligt bij de "Grotius" is de "Anna" van Klop later de "Vigila" van Schouwstra en nog later de "Drie Gebroeders" van Hooymans, het schip is in 1930 gebouwd bij Boot in Alphen en werd in 1935 al motorschip.
Gr, Kees.
Kees,
Verrassend wat zo'n plaatje weer oplevert. Weet je misschien ook wat er met de "Grotius" is gebeurd? Vast wel gesloopt. Maar waar en wanneer?

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 20 jan 2013 16:58
door ossebaar.j
In het boek geschiedenis sleep-en motorschepen NRV .
Grotius ; gebouwd bij P.smit 1926 ,werd gebouwd als bunkerschip met kraan voor Vlissingen . .De kraan is NOOIT geplaatst . Op 25-11-1966 verkocht aan Frans Swartouw Havenbedrijf NV .Op 30-11-1967bij Frans Rijsdijk in H.I.Ambacht gesloopt .

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 20 jan 2013 17:20
door Contessa
ossebaar.j schreef:In het boek geschiedenis sleep-en motorschepen NRV .
Grotius ; gebouwd bij P.smit 1926 ,werd gebouwd als bunkerschip met kraan voor Vlissingen . .De kraan is NOOIT geplaatst . Op 25-11-1966 verkocht aan Frans Swartouw Havenbedrijf NV .Op 30-11-1967bij Frans Rijsdijk in H.I.Ambacht gesloopt .
Mijn dank is groot :)

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 21 jan 2013 11:58
door velasquez
Afbeelding
een van de vroegere werkpaarden van de NRV.
De Frigga

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging

Geplaatst: 09 mar 2013 12:59
door velasquez
Afbeelding

Holda, later verkocht aan Booyclean.

Heb er in 1980 nog twee weken op gewerkt ondanks dat er op vele site gemeld word dat hij gesloopt is in 1956.
de naam holda stond er ook gewoon op.
Heb overigs wel eens een bende meegemaakt maar daar aan boord overtrof het alles.
Was inmiddels vijf jaar werkzaam in de petrochemie toen het wilde westen van de industrie maar dat overtrof toch alles.

gr.BB