Goede middag samen.
Ik wil wel enige toelichting geven op de bezetting van de bemanning van een paar boten waar ik op gevaren heb.
Op de Westri was er één machinist aan boord,op de Munin,Hugin en Odin waren er eerst twee (later één daar de bediening naar de brug was over gebracht) op de Njord waren er totaal negen man aan boord. In de machinekamer waren er drie machinisten,de tweede en derde machinist konden om de zes weken met betaald verlof en gratis reizen.(moesten wel zes zondagen in vallen).
De kapitein en de eerste machinist hadden hun vrouw aan boord en gingen alleen met verlof als de boot eenmaal in het jaar aan de werf lag. Normaal waren die boten het hele jaar in de boven en midden Rijn te vinden en in de zomer waren het vaardagen van veertien uur en in de winter waren dat dagen van twaalf uur. Er was toen nog geen Radar, Marifoon alles moest toen per post of via de walstations die er langs de Rijn op diverse plaatsen waren.
Of s`avonds een uur wandelen naar een ver afgelegen dorp in de boven Rijn
Een hele mooie tijd was dat, jammer de boven Rijn is niet meer.
Klipanker schreef: ↑11 dec 2015 15:13
Bedankt Geert voor deze uitvoerige beschrijving hoe de toestand er van binnen uit zag na zo een lange opleg periode. Waar uiteindelijkv de motoren van de Triton en Njord gebleven zijn, zal wel niet meer te achterhalen zijn, of zijn er nog forum leden die hier iets over zouden vertellen ? Ik kan me nog heel vaag herinneren aan het geluid van enige Duckie´s waar een 5 cylinder diesel ingebouwd was, deze hadden niet zo´n mooi rythme als een 6 cylinder Werkspoor diesel.
Goede
Vr. gr. Jos
Ik ben de kleinzoon van de wachtsman Roel Puister die vanaf eind '68 tot diep in de jaren '70 op de opgelegde sleepboten van de NRV woonde.
Ik heb er vele vakanties als kleine jongen doorgebracht, zowel in Vianen, Vreewijk en later bij Nigtevecht.
We hebben nog ergens een op video2000 overgezette super8 film liggen bij mijn moeder van de schepen. Helaas geen foto's.
De 'Donald duggies' of 'duggies' zoals die boten werden genoemd (een hele serie van 6, 8 of misschien wel 10 stuks?) lagen naast Elkaar.
Mijn vader en oom hadden voor die Jameson, een scheepshandelaar uit Australië (?) het 'wachtlopen' geregeld via hun berdrijf. Mijn Opa ging daar voor een paar maanden heen (Vianen) en heeft daar uiteindelijk wel zo'n jaar of 8,9 denk ik op gezeten. Wij gingen er daar jaren lang op vakanties, weekeinden etc.
Vooral de Njord en Triton waren machtige schepen die tot mijn verbeelding spraken. Verder hadden we dus de 'Donald Duggies' maar ook een "Wangerd" "Lungi" en nog meer van die vreemde namen. Ik kan me nog herinneren dat er eentje tussen lag die nog als stoomsleper was gebouwd. In de tijd van Nigtevecht werd ie door mijn opa als kippen schuurgebruikt.....
Een bonte verzameling van vergane glorie was het, dat vond ik als kleine jongen al (Ik was 8-15 jaar gedurende die jaren). Ik weet ook dat mijn Opa er al zijn beklag over deed dat er gestolen werd als de raven. Er moeten vast hier en daar nog scheepslampen, stuurwielen en koperen bellen bij mensen op hun bootje hangen of thuis aan de muur...
Zijn er nog die foto's hebben en wat meer van die schepen weten? Hoeveel man zaten er bv. op de Njord en Triton? Rangen? Voeren ze toen maand op maand af in 12op 12af of zo? De accommodatie van deze 2 grotere jongens waren verdeeld in een voor en achtergedeelte waar voorin de hogere rangen een hut hadden. Volgens mij ware er een stuk of 14-16 hutten aan boord? Als kinderen hebben wij daar veel gespeeld en 'vieze' boekjes gelezen die we vonden... De machinekamers waren machtig, in mijn geheugen.
[/quote]